متوسط سن شروع خدمات کاردرمانی در کودکان دارای مشکلات حرکتی چیست و تحت تاثیر چه فاکتورهایی است؟

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 1. مربی عضو هیئت علمی دانشکده علوم توانبخشی، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشجوی دکتری کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. تهران، ایران

2 2. مربی عضو هیئت علمی دانشکده علوم توانبخشی، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشجوی دکتری کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. تهران، ایران

3 3. دانشیار، دکترای تخصصی کاردرمانی،گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

10.22037/jrm.2015.1100021

چکیده

مقدمه و اهداف
تشخیص بهنگام مشکلات حرکتی و شروع بهنگام خدمات کاردرمانی به کسب نتایج بهتر در کودکان کمک می کند . چرا که مغز در حال رشد در ماههای ابتدای تولد از پتانسیل بهبود بالایی برخوردار است. لذا در این مطالعه به بررسی میانگین سن شروع خدمات کاردرمانی در کودکان دارای مشکلات حرکتی  و فاکتورهای موثر بر آن پرداخته شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت  و پرسشنامه ارزیابی سطح توانمندی خانواده، به روش توصیفی مقطعی و با کمک نمونه گیری در دسترس در یکی از  کلینیک های جامع توانبخشی شهر شیراز بر روی 65 کودک دارای مشکلات حرکتی  انجام شد.
یافته ها
در نهایت ملاحظه گردید سن تشخیص مشکل حرکتی در کودکان در این مرکز5/8±1/9 ماهگی و سن شروع خدمات توانبخشی، 9/13±9/17ماهگی می باشد. بنابراین یک تاخیر تقریبا 11 ماهه از زمان تشخیص مشکل کودک تا زمان دریافت خدمات کاردرمانی وجود دارد001/0=P . همچنین کودکانی که مشکل آنها توسط پزشک تشخیص داده شده است زودتر از کودکانی که والدین آنها نسبت به وضعیت حرکتیشان ابراز نگرانی کرده اند از خدمات کاردرمانی بهره گرفته اند041/0 =P. سایر فاکتورها نظیر جنسیت کودک، وضعیت اجتماعی تحصیلی والدین، سطح توانمندی خانواده، وزن هنگام تولد و وضعیت کودک هنگام تولد تاثیر بسزایی در زمان شروع خدمات کاردرمانی نداشته است.
نتیجه گیری
به نظر می رسد تشخیص مشکل توسط پزشک  و توصیه آنان به پیگیری درمان کاردرمانی کودکان  نقش مهمی در شروع بهنگام کاردرمانی در  کودکان دارای مشکل حرکتی و تداوم  پیگیری درمان توسط والدین  دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

What is the average age for receiving occupational therapy for children with motor problems and what factors can affect it?

نویسندگان [English]

  • Somaye Kavousipor 1
  • Alireza Derakhshan Rad 2
  • Syed Ali Hosseini 3
1 1. Instructor, Faculty Member of Occupational Therapy Department, Rehabilitation School, Shiraz University of Medical Science .PhD Student ,University of Welfare and Rehabilitation Science, Tehran, Iran
2 2. Instructor, Faculty Member of Occupational Therapy Department, Rehabilitation School, Shiraz University of Medical Science. PhD Student, University of Welfare and Rehabilitation Science.Tehran, Iran
3 3. PhD of Occupational Therapy, Assistant Professor, Occupational Therapy Department, University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Aim: Early diagnosis of motor problems and initiation of occupational therapy services helps children with motor problems to achieve better results. Because the developing brain has a high potential for improving in the first months after birth. Therefore, in this study, the mean age of onset of occupational therapy (OT) services and the factors tht affects it has been investigated.
Materials and Methods: This cross-sectional study was done in a comprehensive rehabilitation clinic in the city of Shiraz.  65 children with motor problems was recruited by convenience sampling method, using a researcher-designed questionnaire and Family Empowerment Assessment Questionnaire.
Result: the age of motor problems diagnosis in the clients of this clinic was 9.1±8.5 months and the age of commencing the rehabilitation service was 17.9±13.9 months. There was a 11month period difference between age of diagnose and age of services onset (p=0/001). Children who have been diagnosed by a physician have benefited of OT services sooner than those whom their parents have expressed concern about their motor problems (p=0/041). Other factors such as gender, educational and societal status of parents, the economic level of families, birth weight, and the child’s birth status was not significantly effective in initiating the OT services (p<0.05).
Conclusion: Diagnosis of motor problems by physicians and their recommendation to seek OT services has an essential role in the early launch of OT in children with motor problems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • age
  • referral
  • occupational therapy
  • early intervention
  1. Norberg S. Early Signs of ImPaired Motor DeveloPment in Infants and Toddlers. A Pediatric PersPective. 2001; 10(5( P1-3##
  2. Boyd RN. Sakzewski L. A randomised trial comParing constraint induced movement theraPy and bimanual training in children with congenital hemiPlegia. BioMedCentral neurology  2010;10(4(P1-15##
  3. Dimitrijević L. Jakubi BJ. the imPortance of early diagnosis and early Physical treatment of cerebral Palsy. Medicine and Biology   2005;12(3): P11- 22.##
  4.  Baniel A. Feldenkrais M. Anat Baniel Method for Childrens. Cerebral PalsyMagazine.2003;P1-2##
  5.  Betts J. Lata D. Inclusion of Children with Disabilities:The Early Childhood ImPerative. United Nations Educational Scientific and Cultural Organisation. 2009.P1-2##
  6. grilli l. Feldman de. wait time for Pediatric rehabilitation. health care Policy. [online exclusive] 2007;2(3)P171-189##
  7.  Andayani P. Soetjiningsih. Role of mother’s PercePtions on their child develoPment on early detection of develoPmental deviation. Paediatrica Indonesiana  2001; 41P264-267##
  8. Rassafiani M.recent status of treatment and rehabilitation within cerebral Palsy children and revisions required.National Welfare Organization.1372(in Persian).##
  9. Feldman DE. Couture M. When and by Whom Is Concern First ExPressed for Children With Neuromotor Problems? Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine. 2005;159 P882-886##
  10. Maulden SA. Gassaway J. Horn SD. Timing of Initiation of Rehabilitation After Stroke. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation. 2005;86(12) P34-40.##
  11. Bhrolchain CN. Referral Patterns to a district Child DeveloPment Centre:25 years exPerience. Public Health  116. 2002;116 P 300–303.##
  12. Koren, PE. DeChillo N. Friesen BJ. Measuring emPowerment in families whose children have emotional disabilities: A brief questionnaire. Rehabilitation Psychology,1992; 37(4) 305-321##
  13. Lai FY. Serraglio C. Martin JA. Examining Potential barriers to early intervention access in Australian hearing imPaired children. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology 2014 Mar;78(3)P 507-12.##
  14. Benz M.  Sidor A. Early intervention in Germany and in the USA: A comParison of suPPorting health services. An overview article. Mental Health&Prevention(2013) 1, P 44–50##
  15. Synthesis of Recent Research ,Condition of Children Birth to Age Five and Status of Early Childhood Services in California, American Institutes for Research, national survey. 2012.P5-11##
  16. PoPaa M, Gligab F, Michelc T. The PercePtion of Parents on the issue of early intervention in child develoPment, edia - Social and Behavioral Sciences  (2011);33 P303-307##