پروتکل جدید جهت ایجاد کوفتگی عضلانی تأخیری در عضلۀ چهارسر ران و بررسی اثرات آن بر میزان ارتفاع پرش عمودی در زنان ورزشکار غیرحرفه ای

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 1 دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیوتراپی ورزشی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران. تهران، ایران

2 2 دکترای فیزیولوژی،گروه علوم پایه، دانشکده علوم توانبخشی / مرکز تحقیقات توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران. تهران، ایران

3 3 دکترای تخصصی فیزیوتراپی،گروه فیزیوتراپی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران. تهران، ایران

4 4 دکترای تخصصی فیزیوتراپی،گروه فیزیوتراپی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران. تهران، ایران

10.22037/jrm.2014.1100073

چکیده

مقدمه و اهداف
کوفتگی عضلانی تأخیری که معمولاً بلافاصله بعد از انجام فعالیت عضلانی اکسنتریک ایجاد می شود در 24 تا 48 ساعت اول به حداکثر مقدار خود می رسد. علائم طی 7 تا 10 روز کاملاً برطرف می‌شوند. سپس قدرت وکارایی عضله افزایش یافته و این امر می تواند در بهبود انجام یک مهارت ورزشی نظیر پرش عمودی موثر باشد.  هدف از این مطالعه معرفی پروتکل جدید تمرینات اکسنتریک جهت ایجاد کوفتگی عضلانی تأخیری در عضلۀ چهارسر ران به منظور بررسی اثرات فیزیولوژیک آن از طریق اندازه گیری میزان ارتفاع پرش عمودی در ورزشکاران غیر حرفه ای زن بود.
مواد و روش ها
این مطالعه  بر روی 10 زن ورزشکار غیر حرفه ای انجام شد. طی2 جلسه آزمون که به ترتیب بلافاصله و10 روز بعد از انجام پروتکل ورزشی برگزار گردید، قدرت و "حداکثر یک تکرار" عضلۀ چهارسر ران، ارتفاع چهار پرش اسکوات تک پا، اسکوات جفت، کانترموومنت ودراپ و میزان آزردگی عضله سنجیده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از نرم افزار SPSS، نسخۀ 17، و از تی تست جفت استفاده گردید.
یافته ها
قدرت ایزومتریک عضله چهارسر ران و ارتفاع پرش عمودی بلافاصله بعد ازانجام پروتکل ورزشی کاهش یافت. همچنین قدرت ایزومتریک عضله و ارتفاع پرش عمودی و میزان "حداکثریک تکرار" عضلۀ چهارسر ران، 10 روزپس ازانجام تمرین افزایش یافت 05/0< P. بیشترین افزایش ارتفاع نیز مربوط به پرش اسکوات تک پا بود.
بحث و نتیجه گیری
انجام انقباض عضلانی اکسنتریک عضلۀ چهارسر ران می­تواند در بالابردن قدرت این عضله مؤثر باشد و این امر در بهبود انجام مهارت ورزشی نظیر پرش عمودی تأثیر به سزایی دارد. پروتکل انجام شده جدید بوده و علیرغم متوسط بودن شدت تمرین، تاثیر آن بر قدرت عضله و ارتفاع پرش عمودی موثر بود.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A new exercise protocol to cause delayed onset muscle soreness in quadriceps femoris muscle and analyzing its effects on vertical jump height in amateur sportswomen

نویسندگان [English]

  • Marieh Mirzapour Ardakani 1
  • Behnoush Vashaghi Gharamaleki 2
  • Ali Amiri 3
  • Aliashraf jamshidi 4
1 1. Sport physiotherapy MS Student, Faculty of Rehabilitation Science, Iran University of medical science. Tehran.Iran
2 2. Physiotherapy MSc, Physiology PhD, Basic Science department / Rehabilitation research center, faculty of rehabilitation science, Iran University of Medical Science. Tehran.Iran
3 3. Physiotherapy PhD, Physiotherapy Department, Faculty of Rehabilitation Science, Iran University of medical science. Tehran.Iran
4 4. Physiotherapy PhD, Physiotherapy Department, Faculty of Rehabilitation Science, Iran University of medical science. Tehran.Iran
چکیده [English]

Background and Aim: Delayed onset muscle soreness normally appears right after an eccentric exercise and reaches its highest level between the first 24 to 48 hours after exercise. The symptoms totally disappear after 7 to 10 days. After recovery, power and efficiency of the muscle increase and this power raise, results in improvement of a sport skill like vertical jump. The aim of this article was to study the effects of eccentric exercise of quadriceps femoris muscle on vertical jump height in nonprofessional sportswomen.
Materials and Methods: This study was performed on 10 amateur sportswomen. Quadriceps femoris muscle force, one repetition maximum (1RM), height of four types of single leg squat, double leg squat, countermovement, and drop jump, and the amount of muscle soreness were examined in two test sessions (right after and 10 days after the exercise). Using SPSS software, a paired T- test was done for statistical analysis.
Results: Isometric force of the quadriceps femoris muscle and the height of vertical jump decreased right after performing the eccentric exercise. The isometric force and the 1RM of quadriceps femoris muscle increased 10 days after performing eccentric exercise (P< 0.05). The jump that was mostly affected was single leg squat jump.
Conclusion: Performing eccentric exercise increases the muscle force and this force raise can enhance sport skill efficiency like vertical jump. The eccentric exercise protocol in this study was new and although its intensity was medium, it had positive effects on muscle force and vertical jump height.d

کلیدواژه‌ها [English]

  • Delayed Onset Muscle Soreness
  • Quadriceps femoris
  • Vertical jump
 

  1. Zachazewski JE and  Magee D. Athletic injuries and rehabilitation. 2nd ed. Chicago: WB Saunders Company; 1996.P.454.
  2. Friden J and Richard L. Structural and mechanical basis of exercise-induced muscle injury.  Medicine and science in sports and exercise 1992; 24(5):521-530.
  3. Connoly D, Stephen E and Malachy P. Treatment and Prevention of Delayed Onset Muscle Soreness. Journal of strength and conditioning research 2003; 17(1):197-208.
  4. Dawn T, Gulick P and Iris F. Various Treatment Techniques on Signs and Symptoms of Delayed Onset Muscle Soreness. Journal of athletic training 1996; 31(2):145-152.
  5. Malm C. Exercise-induced muscle damage and inflammation: fact or fiction? acta physiologica 2001; 171(3):233-240.
  6. Linthorne NP. Analysis of standing vertical jumps using a force platform. American Journal of Physics 2001; 69(11):1198-1204
  7. Byrne C and Eston R. The effect of exercise-induced muscle damage on isometric and dynamic knee extensor strength and vertical jump performance. Journal of sports sciences 2002; 20(5 ):417-425.
  8. Prentice WE. Rehabilitation techniques for sports medicine. 2nd  ed. England. McGraw-Hill; 2004.P.68-74.
  9. Meftahi N SJ, Marofi N, Sanjary M and Jafari H. Comparison of the test-retest reliability of hip strength measurements using dynamometer fixed by hand versus fixed to a stable frame in female athletes. journal of modern rehabilitation 2011;5(1):19-25.
  10. Willoughby DS. Resistance Training and the Older Adult. 2003. Acsm. Available at: http://www.acsm.org/docs/current-comments/resistancetrainingandtheoa.pdf. Accessed September 8, 2012.
  11. HongLing Nie LA-N, Kawczynski A and Madeleine P. Gender effects on trapezius surface EMG during delayed onset muscle soreness due to eccentric shoulder exercise. Journal of Electromyography and Kinesiology2007; 17(4):401-409.
  12. Yu J, Liu J, Carlsson L, Thornell LE and Stal PS. Re-Evaluation of Sarcolemma Injury and Muscle Swelling in Human Skeletal Muscles after Eccentric Exercise. plos one 2013;8(4((online journal)
  13. Brown SP, Wayne C and Jane M. Exercise physiology: basis of human movement in health and disease.1st ed. Chicago: Wolters Kluwer Health; 2006.P.270-286.
  14. McArdle WD, Katch F and Katch V. Exercise physiology: nutrition, energy, and human performance. 3rd ed. Chicago: Lippincott Williams & Wilkins; 2010.P.549-553.
  15. Magee DJ, Zachazewski JE and Quillen W. Scientific foundations and principles of practice in musculoskeletal rehabilitation.1st ed. USA: Elsevier Health Sciences; 2007.P.92-97.
  16. Brukner P, Karim Khan and  Anton V. Clinical sports medicine.3rd ed. Sydney: McGraw-Hill; 2001.P.59-65.
  17. Blackwood B. drop jumps. National Strength and Conditioning Association 2005; 27(4):57-59.
  18. Vila-Chaa C, Lunda D, Mollera A, Farinaa D and  Fallaa D. Effect  of unaccustomed eccentric exercise on proprioception of the knee in weight and non-weight bearing tasks. Journal of Electromyography and Kinesiology 2011; 21(1):141-148.
  19. Lieber RL and Fridén J. Mechanisms of muscle injury after eccentric contraction. Journal of Science and Medicine in Sport 1999; 2(3):253-265.
  20. Lieber RL, Thornell L and Friden J. Muscle cytoskeletal disruption occurs within the first 15 min of cyclic eccentric contraction.  Journal of Applied Physiology1996; 80(1):278-284.
  21. Proske U and Morgan L. Muscle damage from eccentric exercise: mechanism, mechanical signs, adaptation and clinical applications. The Journal of Physiology 2001; 537(2):333-345.
  22. Dannecker EA, Victoria K and Robinson E. Sex differences in muscle pain: self-care behaviors and effects on daily activities. The journal of pain2008; 9(3):200-209.
  23. Sewright K. Sex differences in response to maximal eccentric exercise. Basic Sciences 2008; 40(2):242-251.