• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 6 (1396)
دوره دوره 5 (1395)
دوره دوره 4 (1394)
دوره دوره 3 (1393)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 2 (1392)
دوره دوره 1 (1391)
لطفی, انور, رضائی, مهدی, پاشازاده آذری, زهرا, یزدانی, فرزانه, رصافیانی, مهدی, اکبرزاده باغبان, علیرضا. (1393). ساخت وروایی پرسشنامه بررسی وظایف نقش والدینی. فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی, 3(2), 60-67.
انور لطفی; مهدی رضائی; زهرا پاشازاده آذری; فرزانه یزدانی; مهدی رصافیانی; علیرضا اکبرزاده باغبان. "ساخت وروایی پرسشنامه بررسی وظایف نقش والدینی". فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی, 3, 2, 1393, 60-67.
لطفی, انور, رضائی, مهدی, پاشازاده آذری, زهرا, یزدانی, فرزانه, رصافیانی, مهدی, اکبرزاده باغبان, علیرضا. (1393). 'ساخت وروایی پرسشنامه بررسی وظایف نقش والدینی', فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی, 3(2), pp. 60-67.
لطفی, انور, رضائی, مهدی, پاشازاده آذری, زهرا, یزدانی, فرزانه, رصافیانی, مهدی, اکبرزاده باغبان, علیرضا. ساخت وروایی پرسشنامه بررسی وظایف نقش والدینی. فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی, 1393; 3(2): 60-67.

ساخت وروایی پرسشنامه بررسی وظایف نقش والدینی

مقاله 9، دوره 3، شماره 2، تابستان 1393، صفحه 60-67  XML اصل مقاله (794 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
انور لطفی1؛ مهدی رضائی 2؛ زهرا پاشازاده آذری2؛ فرزانه یزدانی3؛ مهدی رصافیانی4؛ علیرضا اکبرزاده باغبان5
11. کمیته پژوهشی دانشجویان. دانشجو کارشناسی ارشدکاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
22. دانشجو دکترای کاردرمانی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تهران، ایران
33. دانشیار، دکترای کاردرمانی، دانشگاه آکسفورد، آکسفورد، انگلستان
44. دانشیار، دکترای کاردرمانی، مرکز تحقیقات اعصاب اطفال، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
55. دانشیار، دکترای آمار زیستی، گروه آمار، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
تاریخ دریافت: 14 دی 1392،  تاریخ بازنگری: 29 بهمن 1392،  تاریخ پذیرش: 25 اسفند 1392 
چکیده
مقدمه و اهداف
نقش والدین در رشد و پرورش کودکان بسیار مهم و قابل توجه است و شناخت صحیح وظایف این نقش توسط والدین برای کمک بیشتر به کودکانشان بسیار مفید و اساسی است. این پژوهش با هدف ساخت و روایی ابزاری برای بررسی وظایف نقش والدینی انجام شد.
مواد و روش ها
این پژوهش شامل دو  فاز است. در فاز ابتدایی جمع آوری اطالاعات و انتخاب وظایف در حوزه  نقش والدینی با استفاده از منابعی مانند کتاب، مقالات، اینترنت و افراد مجرب در این حوزه و گروهی از والدین صورت گرفت و در فاز دوم روایی صوری و روایی محتوا از طریق در اختیار قرار دادن آیتم های پرسشنامه  به کارشناسان و صاحب نظران بررسی شد.
یافته ها
در فاز ابتدایی از بررسی منابع موجود 75 آیتم استخراج شد که در طی جلسات تخصصی با اساتید راهنما و همچونین با تعدادی از والدین آیتم ها به مورد34 تقلیل یافت. درتعیین روایی صوری و محتوا تنها یک آیتم نمره کافی را کسب نکرده و از آیتم ها حذف شد و نمرات بطور میانگین برای شاخص روایی محتوا 93/0 و برای نسبت روایی محتوایی 80/0 بدست آمد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج بدست آمده ابزار ساخته شده از روایی مناسب و کافی برای بررسی وظایف نقش والدینی در جامعه برخوردار می باشد.
کلیدواژه ها
روایی صوری؛ روایی محتوا؛ وظایف نقش والدینی
عنوان مقاله [English]
Construction and Validation of Parenting Role Tasks Questionnaire in Persian
نویسندگان [English]
Anvar Lotfi1؛ Mahdi Rezaee2؛ Zahra PashazadehAzari2؛ Farzaneh Yazdani3؛ Mehdi Rassafiani4؛ Alireza Akbarzadeh-Baghban5
11. Students Research Committee, MSc Student of Occupational Therapy, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
22. PhD Student of Occupational Therapy, Faculty of Rehabilitation Sciences, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
34. Associate Professor, PhD of Occupational Therapy, Occupational Therapy Senior Lecturer, Faculty of Health and Life Sciences Oxford Brookes University, Oxford, England
45. Associate Professor, PhD of Occupational Therapy, Pediatric Neurorehabilitation Research Center, Department of Occupational Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
56. Associate Professor, PhD in Biostatistics, Faculty of Rehabilitation Sciences, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]
Background and Aim: The role of parents in children's development is very important. Good understanding of this role and its tasks is helpful in all aspect of children's life. The purpose of this research was to construct and validate a questionnaire to assess parental role tasks.                
 
Materials and Methods: This study included two phases. In the first phase, information regarding the parental role was selected by using resources such as book, article, internet, and interview with professionals and parent. In the second phase, face validity and content validity were assessed by conducting a research with experts and scholars.
 
Results: In the first phase of the study, 75 items were extracted through the literature review, reduced into 34 by an interview with teachers and parents. In the determining of content validity and face validity, only one item was deleted. Content validity index was also  0/93 and content validity ratio became 0/80.
 
Conclusion: According to the results, this tool is appropriate for assessment parenting role tasks in the community.
کلیدواژه ها [English]
content validity, Face Validity, parenting role
مراجع
1. Shokohi Yekta M. Educational effectiveness of interactive problem solving parent and child, Jurnal of family. Tehran 1387.

2. Kishani Farahani M. Effect of once the solvent on the education of children, Esfahan University; 1391.

3. Martin D.The Blackwell encyclopedia of social work wiley, Blackwell.Gary Clapton, University of Edinburgh 2008; .p. 545.

4. Giant HJ. Relations between parents and children. Translated to Persian by: Sartipi S. Tehean: Ettelat Pub; 2005.

5. Tabaresi H. Manshorat al sharif al razie, 6th ed.Ghom: Sharif al razie; 1392 .p148.

6. Tabaresi H.Makarem al akhlagh, 6th ed.Ghom: Sharif al razie; 1392. p.233.

7. Kielhofner, G. model of Human Occupation: Theory  and Application. 4th ed. Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins; 2008.

8. Nasiri A. Model Of Human Occupational Therapy. University of  Welfare and Rehabilitation Sciences.Tehran: 1384. 

9. VanLeit BJ. Outcomes of a health promotion program for mothers of children with disabilities: impact on timeuse and coping. Albuquerque, NM: University of New Mexico; 1999.

10. Rowshanbin M.Effectiveness of group positive parenting program on parenting stress among mothers of 4 to 10 year ADHD children (Persian).Thesis for basic of science of psychology. Psychology and behavioral faculty of  Shahidbeheshti University;2006; .pp:25-34.

11. Befera MS, Barkley R.A. Hyperactive and normal girls and boys. Mother–child interaction, parent psychiatric status and child psychopathology. Journal of Child Psychology and Psychiatry: 1985;26:439–452.

12. Sheeber LB, Johnson J.H. Child temperament, maternal adjustment and changes in family life style. American Journal of Ortho psychiatry1992; 62: 178–185.

13. Johnston C. Parent characteristics and parent-child interactions in families of non problem children and ADHD children with higher and lower levels of oppositional-defiant behavior. Journal of Abnormal Child Psychology 1996; 24:85–104.

14. Hassanzadeh Rangi, N., et al., Development of an Occupational Cognitive Failure Questionnaire (OCFQ): Evaluation validity and reliability. Iran Occupational Health, 2012. 9(1): p. 29-40.

15. Rodriguez-Rosero JE, Ferriani MG, Dela Coleta MF. Multidimensional health locus of control scale - MHLC: validation study. Rev Lat Am Enfermagem. 2002; 10 (2): 179-84.

16. Lawshe CH. A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology; 2005. 28, 563-575.

17. Zimmerman L, Westfall J. The development and validation of a scale measuring effective clinical teaching behaviors. J Nurs Educ 1988; 27(6): 274-7.

18. Delshad M H.Psychometric measure continuous variables preventive behaviors of hepatitis B virus infection in health care workers. Journal of Mazandaran University Medical science 2014; 24(109):78-89.

 

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,418
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 646
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License
The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine is licensed under a
"Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY- NC-4.0)"

Journal Management System. Designed by sinaweb.