مقایسه ی ظرفیت شنیداری افراد دوزبانه و تک زبانه با استفاده از آزمون همخوان-واکه دایکوتیک

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد شنوایی شناسی عضو هیئت علمی گروه شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

2 کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشجوی کارشناسی ارشد شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

3 عضو هیئت علمی شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکترای شنوایی شناسی

4 دکترای تخصصی آمار زیستی، دانشیار گروه علوم پایه، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

چکیده

مقدمه و اهداف
قرارگیری در معرض دو زبان منجر به رشد بیشتر سیستم شنوایی می شود. مطالعات رابطه ای بین یادگیری زبان دومو تفاوتهای آناتومیکی و عملکردی در کرتکس مغز افراد دو زبانه را نشان میدهند. با توجه به کثرت افراد دو زبانه، آگاهی از شباهت ها و تفاوت های افراد دوزبانه با تک زبانه و تاثیر یادگیری زبان دوم بر پردازش شنیداری مرکزی مهم است. هدف از این مطالعه بررسی میزان ظرفیت شنیداری افراد دوزبانه و تکزبانه با استفاده از آزمون همخوان- واکه دایکوتیک می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه ی مقطعی- مقایسه ای روی 80 فرد طبیعی با دامنه سنی 18 تا 35 سال که به دو گروه 40 نفره ی تک زبانه و دو زبانه (19 فرد ترک زبان و 21 فرد کرد زبان) تقسیم شدند انجام شد. وضعیّت شنوایی افراد از طریق انجام آزمایشات شنوایی بررسی شد. از آزمون همخوان-واکه دایکوتیک جهت بررسی ظرفیت شنیداری افراد استفاده شد.
یافته ها
نتایج حاکی از ظرفیت شنیداری بیشتر در گروه دوزبانه بود. بطور کلی دو زبانه ها امتیازات بالاتری در هر دو گوش نسبت به تک زبانه ها کسب کردند ( 001/0p<). مقایسه دو به دوی سه گروه زبانی (یک زبانه، دوزبانه کرد و دوزبانه ترک) نشان داد که یک زبانه ها با دوزبانه های کرد و ترک اختلاف معنی دار آماری دارند (001/0p<) در حالیکه بین دو زبانه های کرد و ترک اختلاف معنی داری مشاهده نشد (871/0p=).
نتیجه گیری
با توجه به ظرفیت شنیداری بیشتر در افراد دوزبانه، می توان تاثیر یادگیری زبان دوم در افراد تک زبانه را مورد بررسی قرار داد. همچنین دانستن تفاوت های سیستم شنوایی مرکزی در این افراد می تواند در تفسیر نتایج آزمون های مرکزی موثر واقع شود و زمینه ای برای تحقیقات بعدی در افراد دو زبانه باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The comparison of auditory capacity between bilinguals and monolinguals by consonant - vowel dichotic test

نویسندگان [English]

  • Leyla Jalilvand Karimi 1
  • Lina Motlaghzadeh 2
  • Ghasem Mohammadkhani 3
  • Alireza Akbarzadeh Baghban 4
1 Faculty member of Audiology, Faculty of Rehabilitation Sciences, Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Tehran. Iran
2 Student`s Research Committee, MSc of Audiology. (Corresponding author) lina65m@yahoo.com
3 PhD of Audiology, Faculty member of Audiology, Tehran Medical of Science University, Tehran. Iran
4 Associated professor of Statistics, Dept. of Basic Sciences, Faculty of Rehabilitation Sciences, Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Tehran. Iran
چکیده [English]

Background and Aim: Exposure to two languages ​​would lead to further development of auditory system. Studies show a relationship between anatomical and functional changes in the bilingual scerebral cortex and learning a second language. The purpose of this study was to investigate the amount of auditory capacity of bilinguals compared to monolinguals using the consonant - vowel dichotic test.
Materials and Methods: 80 normal individuals, age ranged between 18 to 35 years, were divided in to two groups of monolingual and bilingual (19 people with Turkish language and 21 people with Kurdish language were in the bilingual group). Consonant - vowel dichotic test was utilized to investigate the auditory capacity of individuals.
Results: The results indicated that the auditory capacity was greater in bilingual group. In general, higher scores were gained by bilinguals in both ears compared with monolinguals (p< 0/001). Comparison between the three language groups (monolingual, bilingual Kurdish and bilingual Turkish) showed that monolinguals had tangible differences compared to both bilingual Kurdish and Turkish (p<0/001); whereas, there were no significant differences between bilingual Kurdish and Turkish group (p=0/871).
Conclusion: Since the results of the current study suggest higher auditory capacity in bilinguals, further research would be conducted on the effect of learning the second language on auditory processing of monolinguals.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Auditory capacity
  • Bilingualism
  • Monolingual
  • Consonant - vowel dichotic test
  • Central Auditory Processing
  1. Geffner D, Ross-Swain D. Auditory Processing Disorders: Assessment, Management, andTreatment. San Diego: Plural Publishing; 2007.P.231-384
  2. Onoda R, DesgualdoPereiraL,Guilberme A. Temporal processing and dichotic listening in bilingual and non-bilingual. Descendant .2006;72(6):737-46
  3. MedwetskyL.Mechanisms underlying central auditory processing. In: Katz J, Medwestsky L, Burkard R, Hood L.J. Hand book of clinical audiology. 6th ed . Maryland: Lippincott Williams & Wilkins; 2009.p. 599
  4. BoothroydA. Measuring Auditory Speech-Perception Capacity in Young Children.In: R. C. Seewald&J. M. Bamford (Eds.). A sound foundation through early amplification.Switzerland: Phonak; 2005. P.129-140.
  5. DermodyP ,Noffsinger P.D. Auditory processing factors in dichotic CV tasks. J. Acoust. Soc. Am 1976; 59 : Issue S1:S6-S7
  6. Bellis T J. Assessment and Management of Central Auditory Processing Disorder in the Educational Setting From Science to Practice.2nd edition.New York, NY:Thomson and Delmar Learning; 2003.p.205
  7. Zandi B. Persian language teaching in primary school. Tehran: Samt; 1385 [ In Persian]
  8. Steinberg D. Introduction to the psychology of language.1993. Translated by Golfam A. Tehran: Samt; 1381. [In Persian]
  9. Kim K, Relkin N, Lee K, Hirsch J. Distinct cortical areas associated with native and second languages.Nature1997;388:171-4
  10. Abutalebi J, Green DW. Bilingual language production: The neurocognition of language representation and control. J Neurolinguistics2007; 20:242-75.
  11. Rodriguez-Fornells A, de Diego Balaguer R, Muente TF. Executive Control in Bilingual Language Processing. Lang Learn 2006; 56:133-90.
  12. Price CJ, Green DW, Von Studnitz R. A functional imaging study of translation and language switching. Brain 1999; 122:2221-35.
  13. Hernandez AE, Martinez A, Kohnert K. In search of the language switch: An fMRI study of picture naming in Spanish-English bilinguals .Brain Lang 2000; 73(3):421-31.
  14. Parker Jones O. Green DW. Where , when and why brain activation differs for bilinguals and monolinguals during picture naming and reading aloud. Cereb cortex 2011; 22(4): 892-902
  15. Kuipers JR, Thierry G. Event related potentials reveal the time-course of language change detection in early bilinguals. Neuroimage 2010;50(4):1633-8
  16. Festman J, Rodriguez-Fornells A and F Munte T. Individual differences in control of language interference in late bilinguals are mainly related to general executive abilities. Behave Brain Funct 2010; 6(5):31-43
  17. Costa A, Hernández M, Sebastián-Gálles N. Bilingualism aids conflict resolution: evidence from the ANT task. Cognition. 2008; 106(1):59-86.
  18. Oliveira A.M, Castro S.L, Sousa L.DE. Verbal information processing in Portuguese/French bilinguals in a dichotic listening task.1997.
  19. Gordon D.P, Zatorre R.J. A right ear advantage for dichotic listening in bilingual children. Brain Lang1981; 13(4), 389-96.
  20. Obrzut J.E, Conrada P.F, BrydenaM.P, Bolieka C.A. Cued dichotic listening with right-handed, left-handed, bilingual and learning disabled children. Neuropsychologia1988; 26(1):119-31.
  21. Starck R, Genesee F, Lambert W, Seitz M. Multiple language experience cerebral dominance. In Segalowitz, SJ. & Gruber, F. (Eds), 1977: 47-55.
  22. PersingerMA, Chellew-Belanger G, TillerSG.Bilingual men but not women display less left ear but not right ear accuracy during dichotic listening compared to monolinguals. Int J Neurosci2002 Jan; 112(1):55-63.