بررسی روایی محتوایی و صوری مقیاس تعادلی کودکان (PBS) در کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

2 دفتر تحقیقات و فن آوری دانشجویان. دانشجوی کارشناسی ارشد کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

3 دانشجوی دکترای نوروساینس، عضو کادر اموزشی گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

4 استادیار گروه شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

5 دکترای آمارزیستی، دانشیار گروه علوم پایه، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

10.22037/jrm.2016.1100209

چکیده

مقدمه و اهداف
کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک از لحاظ حرکتی و تعادل مشکلات فراوانی دارند. تعادل یکی از مولفه های ضروری حرکت است که مهارت های عملکردی را تسهیل می­کند. هدف از مطالعه­ی پیش رو ترجمه، بررسی روایی صوری و محتوایی مقیاس تعادلی کودکان (PBS) در کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک بود.
مواد و روش ها
در پژوهش حاضر تحلیلی- توصیفی از روش روان سنجی استفاده شد. ترجمه‌ی این مقیاس به­صورت پیش رو- پس رو صورت گرفت. پس از آن روایی صوری توسط 10 متخصص کاردرمانی دارای تجربه در زمینه ی کار بالینی و روایی محتوایی توسط 10 متخصص کاردرمانی دیگر دارای تجربه در زمینه ی کار بالینی و پژوهشی به صورت کمی بررسی شد. نسبت روایی محتوایی (CVR) و شاخص روایی محتوایی (CVI) محاسبه گردید.
یافته ها
در قسمت ترجمه یک سوال از لحاظ مفهومی تغییر کرد. روایی صوری بسیار بالا (70/4-87/2) برای این مقیاس به­دست آمد. بر اساس نسبت، روایی محتوایی (8/0 - 1) و شاخص روایی محتوایی در محدوه قابل قبول(97/0) قرار گرفت.
نتیجه گیری
مقیاس تعادلی کودکان دارای روایی صوری و محتوایی مناسب برای سنجش تعادل عملکردی در کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Content and face validity of Pediatric Balance Scale in children with spastic cerebral palsy

نویسندگان [English]

  • Minoo Kalantari 1
  • Elnaz Alimi 2
  • Ashkan Irani 3
  • Ahmadreaz Nazeri 4
  • Alireza Akbarzade Baghban 5
1 PhD of Occupational Therapy, Department of Occupational Therapy, School of Rehabilitation, Shahid Behesht University of Medical Sciences, Tehran, Iran
2 Student Research Committee. MSc Student of Occupational Therapy, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
3 Phd Student in Neuroscience, Department of Occupational Therapy, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
4 PhD of Audiology, Department of Audiology, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
5 PhD of Audiology, Department of Audiology, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Aimes: Children with spastic cerebral palsy have difficulties with balance and movement. Balance is a crucial factor of movement that facilitates functional skills. The purpose of the present study was to translate and to evaluate face and content validity of Pediatric Balance Scale (PBS).
Materials and Methods: In the current descriptive-analytical study, psychometric methods were assessed. Translation of this scale was accomplished in forward-backward process. Next, face validity was checked by 10 occupational therapists and content validity was evaluated by 10 other occupational therapists. Moreover, Content Validity Ratio (CVR) and Content Validity Index (CVI) were determined.
Results: In translation process, one item was changed because it was confusing for occupational therapists. Face validity was obtained to be very high for this measure (2/87-4/70). Also, CVR (1- 0.73) and CVI (0.96) were in the acceptable range.
Conclusion: PBS has high face and content validity which is appropriate for assessing functional balance in children with spastic cerebral palsy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cerebral palsy
  • Face Validity
  • Content validity
  • Balance
  • Pediatric Balance Scale
  1.  

    1. Behrman PF, RM K. Nelson essential of Pediatrics. 4th ed. PhiladelphiaWB: Saunders; 2002. 50-2 p.##
    2. Verhoef J, Bramsen I, Miedema H, Stam H, Roebroeck M. Development of work participation in young adults with cerebral palsy: A longitudinal study. Journal of rehabilitation medicine. 2014.##
    3. Baxter P, Morris C, Rosenbaum P, Paneth N, Leviton A, Goldstein M, et al. The definition and classification of cerebral palsy. Dev Med Child Neurol. 2007;49(s109):1-44.##
    4. Hadian M, Nakhostin Ansari N, Asgari T, Abdolvahab M, Jalili M. Inter& intra rater reliability of Berg Balance Scale for evaluation of the balance in children with spastic hemieplegia. Modern Rehabilitation. 2007;1(2):31-7.##
    5. Graham HK, Selber P. Musculoskeletal aspects of cerebral palsy. JOURNAL OF BONE AND JOINT SURGERY-BRITISH VOLUME-. 2003;85(2):157-66.##
    6. Katz-Leurer M1, H R, Keren O, S. M. Balance abilities and gait characteristics in post-traumatic brain injury, cerebral palsy and typically developed children. Dev Neurorehabil. 2009 Ap;12(2):100-5. ##
    7. Cherng, R. J., Su, F. C., Chen, J. J., et al. Performance of static standing balance in children with spastic diplegic cerebral palsy under altered sensory environments. American Journal of Physical Medicine & Rehabilitation. (1999);78(4):336–43.##
    8. Yi SH1 HJ, Kim SJ, Kwon JY. Validity of Pediatric Balance Scales in Children with Spastic Cerebral Palsy. Neuropediatrics. 2012 Dec;43(6):307-13.##
    9. Pountney TE, Mulcahy C, E G. Early development of postural control. Phys Canada. 1990;76:700–802.##
    10. Franjoine MR1, Gunther JS, MJ. T. Pediatric balance scale: a modified version of the berg balance scale for the school-age child with mild to moderate motor impairment. Pediatr Phys Ther. 2003 Summer;15(2):114-28.##
    11. Chen C-l, Shen I-h, Chen C-y, Wu C-y, Liu W-Y, Chung C-y. Validity, responsiveness, minimal detectable change, and minimal clinically important change of< i> Pediatric Balance Scale in children with cerebral palsy. Research in developmental disabilities. 2013;34(3):916-22.##
    12. Franjoine MR, Darr N, Held SL, Kott K, Young BL. The performance of children developing typically on the pediatric balance scale. Pediatric physical therapy. 2010;22(4):350-9.##
    13. Blum L, Korner-Bitensky N. Usefulness of the Berg Balance Scale in stroke rehabilitation: a systematic review. Physical therapy. 2008;88(5):559-66.##
    14. RH. B. Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency Manual. American Guidance Services. 1978.##
    15. de Vet HC, Terwee CB, Ostelo RW, Beckerman H, Knol DL, Bouter LM. Minimal changes in health status questionnaires: distinction between minimally detectable change and minimally important change. Health and Quality of Life Outcomes. 2006;4(1):54.##
    16. Polit DF, Beck CT, Owen SV. Is the CVI an acceptable indicator of content validity? Appraisal and recommendations. Research in nursing & health. 2007;30(4):459-67.##
    17. Prince MI, James OF, Holland NP, Jones DE. Validation of a fatigue impact score in primary biliary cirrhosis: towards a standard for clinical and trial use. Journal of hepatology. 2000;32(3):368-73.##