بررسی تعیین تاثیر نوروفیدبک بر مهارت‌های سرعت و صحت خواندن کودکان دچار اختلال یادگیری در بازه سنی 10-7 سال

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دوره دکترا گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

2 استادیار گروه گفتاردرمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

3 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی

چکیده

مقدمه و اهداف
اختلال یادگیری ماهیتی غیر یکنواخت دارد که این عدم یکنواختی در الگوهای تحصیلی، قوت و ضعف پردازش اطلاعات منعکس می­شود. کودکان دارای مشکلات یادگیری سطوح بالایی از نسبت فعالیت­های امواج آلفا و بتا را از خود نشان می­دهند که به پیشرفت فعالیت­های ذهنی صدمه می­زند. نوروفیدبک به کاهش نسبت آلفا و تتا کمک کرده و سبب بهبود مهارت های خواندن، نوشتن و ریاضیات می­شود. بررسی بیشتر زوایای روش نوروفیدبک که از روش های درمانی جدید می­باشد، می­تواند به پیشرفت و به کار­گیری موثرتر آن در اختلال یادگیری منجر شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی تعیین تاثیر نوروفیدبک بر مهارت­های سرعت و صحت خواندن کودکان دچار اختلال یادگیری در بازه سنی 10-7 سال می­باشد.
مواد و روش­ها
پژوهش حاضر در چهارچوب طرح نیمه تجربی پیش آزمون و پس آزمون با یک گروه اجرا شد. جامعه­ی آماری شامل 15 کودک 10-7 ساله مبتلا به اختلال یادگیری بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند، و تحت 15 جلسه درمان نوروفیدبک قرار گرفتند. کودکان در دو مرحله پیش و پس از درمان نوروفیدبک با آزمون خواندن و نارساخوانی نما مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از آزمون آماری t زوجی و ویلکاکسیون تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ها
بر اساس نتایج به­دست آمده، تفاوت میانگین و انحراف معیار سرعت خواندن قبل و بعد از نوروفیدبک از نظر آماری معنادار (001/0p<) بود، اما تغییرات عمده در مورد مهارت صحت خواندن قبل و بعد از نوروفیدبک حاصل نشد.
نتیجه­گیری
نتایج بیان می­کند که نوروفیدبک موجب بهبود سرعت خواندن کودکان مبتلا به اختلال یادگیری می­شود، اما به نظر می­رسد برای رسیدن به تغییرات عمده در زمینه مهارت صحت خواندن تعداد جلسات بیشتری نیاز باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Effect of Neurofeedback on the Speed and Accuracy of Reading Skill in 7-10 Year-Old Children with Learning Disabilities

نویسندگان [English]

  • Hamide Ghaemi 1
  • Nafiseh Mohammadi 1
  • Davood Sobhani-rad 2
  • Razieh Yazdani 3
1 Ph.D Student of Speech Therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Speech Therapy, School of Paramedical, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
3 MSc in General Psychology, Aref counseling center
چکیده [English]

ABSTRACT
Background and Aim: Learning disorder has a heterogeneous nature reflected in the educational patterns, strengths, and weaknesses of information processing. Children with learning disabilities present high levels of alpha and beta wave activities which harm development of their mental activities. Neurofeedback helps to reduce the proportion of alpha and theta waves and thus can result in improving the reading, writing, and mathematics skills. Further investigation of the various aspects of neurofeedback, as a relatively new methods of therapy, can lead to its improvement and effective use in treating learning disorders. The aim of the present study was to determine the effect of neurofeedback on the speed and accuracy of reading skill in 7-10 year-old children with learning disabilities.
Materials and Methods: The present study was carried out following quasi-experimental design of the pre-test and post-test in one group. The sample, selected based on convenient sampling, consisted of 15 children with learning disabilities with the age range of 7-10 years old. Participants received 15 sessions of neurofeedback. Next, they were evaluated and compared in terms of reading and dyslexia tests of NAMA in two stages, before and after neurofeedback sessions. Data was analyzed using paired t-test and Wilcoxon test.
Results: Findings revealed that the difference between pretest and posttest, in terms of mean and standard deviation, was statistically meaningful (p<0.001) for reading speed. However, no significant change was observed in reading accuracy before and after the treatment. More sessions of therapy are probably necessary to make a change.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning disorders
  • Neurofeedback
  • Speed reading
  • Reading Accuracy
  1. Casey J. A Model to Guide the Conceptualization, Assessment, and Diagnosis of Nonverbal Learning Disorder. Canadian Journal of School Psychology 2012; 27(1): 35–57.##
  2. Fernandez T, Harmony T, Fernandez-Bouzas A, Diaz-Comas L, Prado-Alcala RA, Valdes-Sosa P, et al. Changes in EEG current sources induced by neurofeedback in learning disabled children. An exploratory study. Applied Psychophysiology and Biofeedback 2007; 32(3):169-83.##
  3. French N, Pickett A. L. Paraprofessionals in special education: Issues for teacher educatiors. The Journal of the Teacher Education Division of the Council for Exceptional Children1997; 20(1): 61-73.##
  4. Behrad B. [Fara tahlil shiue natavanihaye yadgiri dar danesh amuzan ebtedaei iran] RESEARCH ON EXCEPTIONAL CHILDREN 2005; 5(4): 417-36. [In Persian]##
  5. Karimi, Yousef. Collectors and Translator. Learning disorders: theoretical and practical issues as well as case studies.Tehran:Savalan,1387.##
  6. Halahan, Daniel P. Lloyd, Jon. Kaufmann, James. vys, Margaret. martynz, Elizabeth.Learning Disabilities (Foundations, Characteristics, and Effective Teaching). Translation Hamid Alizadeh, Ghorban hemmati Alamdarloo, Sedigheh Rezaei Dehnavi, Setare Shojaei .Tehran: Arasbaran,1391.##
  7. Haghshenas S. The effectiveness of neurofeedback techniques there where the increase in language skills In children with attention deficit and hyperactivity. [MA thesis]. varastegan Education Center of Medical Sciences;2014.##
  8. Nainian MR, Babapour J, Garoosi Farshi T,Shaeeri MR, Rostami R.Comparing the Influence of Drug Therapy and Neurofeedback Training on Reduction of Anxiety Symptoms and Life Quality of Generalized Anxiety Disorder (GAD) Patients. Journal of Psychology, Tabriz University 2013;15:176-202.[In Persian].##
  9. 9.Sadjadi S.A, Akhondpour Manteghi A, Hashemian P. Evaluation of neurofeedback therapy in children with mathematic disorder in third-grade elementary school. Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences 2014;57( 5 ): 719-26.##
  10. James SB. Handbook of Clinical Psychiatry 3rd ed. Tehran: Nasle Farda, Arjmand; 1385: 381-90##
  11. Sadeghi N, Nazari MA, Alizade M, Kamali M. The effect of neurofeedback training on EEG and balance performance in children with reading disorder. Novin Journal of Rehabilitation Faculty of Rehabilitation Tehran University of Medical Sciences 2013; 7(3).##
  12. Peter C,Orlando, Richard O, Rivera . Neurofeedback for Elementary Students with Identified Learning Problems. Journal of neurotherapy: Investigations in Neuromodulation, Neurofeedback and Applied Neuroscience 2004;8(2): 5-19.##
  13. T.Nick Fenger. Visual-motor Integration and its Relation to EEG Neurofeedback Brain Wave Patterns, Reading, Spelling, and Arithmetic Achievement in Attention Deficit Disordered and Learning Disabled Students. Journal of neurotherapy: Investigations in Neuromodulation, Neurofeedback and Applied Neuroscience 1998;3(1):9-18.##
  14. Edward H, Jacobs. Neurofeedback Treatment of Two Children with Learning, Attention, Mood, Social, and Developmental Deficits. Journal of neurotherapy: Investigations in Neuromodulation, Neurofeedback and Applied Neuroscience 2006;9(4): 55-70.##
  15. Walker JE. The neurophysiology of dyslexia: A selective review with implications for neurofeedback remediation and results of treatment in twelve consecutive patients. Journal of Neurotherapy 2006; 10(1):45 - 55.##
  16. 16. Marinus H. M, Martijn A, Sylvia P,Ine G,Ludo V. Improvements in Spelling after QEEG-based Neurofeedback in Dyslexia: A Randomized Controlled Treatment Study.Appl Psychophysiol Biofeedback 2010;35(5):5-11##
  17. Nurizade N,Mikaeili manbae F,Rostami R,Sadeghi V. The effectiveness of neurofeedback with learning difficulties and attention deficit / hyperactivity. Journal of Learning Disabilities 2013; 2(2):123-58.##
  18. 18. Coben R, Padolsky I. Assessment-Guided Neurofeedback for Autistic Spectrum Disorder. Journal of Neurotherapy 2007; 11(1): 5-22.##
  19. 19. Becerra J, Fernández T, Harmony M. Follow-Up Study of Learning-Disabled Children Treated With Neurofeedback or Placebo. Clinical EEG and Neuroscience 2006; 37(3):198- 204.##