مقایسه یادگیری حرکتی ضمنی و یادگیری حرکتی صریح در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دفتر تحقیقات و فن آوری دانشجویان. دانشجوی کارشناسی‌ارشد کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشکده علوم توانبخشی شهید بهشتی، تهران، ایران

2 استادیار، گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

4 دکترای تخصصی علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم توانبخشی شهید بهشتی. تهران، ایران

5 کارشناسی ارشد آمار زیستی، مربی گروه علوم پایه. دانشکده علوم توانبخشی، دانشکده علوم توانبخشی شهید بهشتی. تهران، ایران

10.22037/jrm.2016.1100359

چکیده

مقدمه و اهداف
نقص در حوزه­های مختلف شناختی و اجرایی همچون مسیرهای دخیل در یادگیری حرکتی در بیماران اسکیزوفرنی تا حدودی مشهود است. هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه دو نوع یادگیری حرکتی ضمنی و یادگیری حرکتی صریح در بیماران اسکیزوفرنی بود.
مواد و روش­ها
مطالعه حاضر از نوع پس رویدادی (مقایسه­ای) است. جامعه پژوهش حاضر شامل بیمارانی با تشخیص اسکیزوفرنیا (بین سنین 25 تا 40 سال) در مرکز توانبخشی بهروان و بیمارستان شهید زارع شهر ساری بودند. نمونه پژوهش حاضر شامل 35 فرد مبتلا به اسکیزوفرنی در دو گروه یادگیری صریح (18 نفر) و یادگیری ضمنی (17 نفر) بودند که به­صورت نمونه­گیری در دسترس (آسان) انتخاب شدند. جمع­آوری داده­ها با استفاده از نرم­افزار سنجش SRT (Serial Reaction Time Task) صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم افزار SPSSنسخه 16 و آزمون­های کالموگروف- اسمیرنوف و یومان ویتنی استفاده شده است.   
یافته­ها
نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد کهبین دو گروه از بیماران اسکیزوفرنیا یادگیری حرکتی ضمنی و حرکتی صریح از نظر زمان پاسخ در روز اول در دو بلاک اول و هشتم تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0<P). همچنین از نظر تعداد خطا در روز اول و همچنین تغییرات زمان پاسخ تفاوت معناداری بین دو گروه از بیماران اسکیزوفرنی یادگیری حرکتی ضمنی و صریح وجود ندارد (05/0<P). اما از نظر تعداد خطا در بلاک هشتم روز اول و بلاک دوم روز دوم بین دو گروه اسکیزوفرنی یادگیری حرکتی صریح و ضمنی تفاوت معناداری وجود داشت (04/0=P).
نتیجه­گیری
در مطالعه­ی حاضر مشخص گردید که بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی یادگیری حرکتی ضمنی از نظر یادگیری کمی ضعیف­تر از همتایان خود در گروه یادگیری حرکتی صریح عمل کردند. بنابراین مناسب است حین آموزش مهارت­ها به بیماران اسکیزوفرنیا اطلاعات آگاهانه نیز ارائه شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of implicit motor learning and explicit motor learning in patients with schizophrenia

نویسندگان [English]

  • Zahra Mahdavi Gharavi 1
  • Mehdi Rezaee 2
  • Zahra Pashazadeh Azari 3
  • Roghayeh Hassanzadeh 4
  • Seyed Mehdi Tabatabaei 5
1 Students Research Committee. MSc Student in Occupational Therapy, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
2 PhD, Assistant Professor in Occupational Therapy, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
3 PhD Student in Occupational Therapy, University of walefare and rehabilitation Sciences, Tehran. Iran
4 Phd of Somatic Work Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
5 MSc in Biostatistics, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Science, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Aim: Deficits in various areas such as pathways involved in motor learning and cognitive performance in schizophrenia patients is somewhat evident. The aim of the present study was to compare two types of implicit motor learning and explicit motor learning in patients with schizophrenia.
Materials and methods: This study was retrospective (comparison). The present research community, including those with a diagnosis of schizophrenia (aged 25 to 40 years) by a psychiatrist at a rehabilitation center and hospital Behravan martyr farmers in Sari City. The study sample consisted of 35 patients with schizophrenia in explicit learning group (n = 18) and implicit learning (n = 17) who were selected by convenience sampling. Software for data collection to measure the SRT (serial reaction time task) was used. To analyze the data using SPSS version 16 and Whitney U test with Kalmvgraf- and Smirnov were used.
Results: The results of this study showed that the two groups of patients with schizophrenia implicit and explicit motor learning the response time for the first day and the eighth was not statistically different in the two first blog (P> 0/05).Also, the number of errors on the first day and changes in response-time were not significantly different between the two groups of patients with implicit motor learning and explicit motor learning schizophrenia (P> 0/05). But the number of errors in blogs, the blog eighth of first day and the second blog of second day, there weresignificantly different between explicit and implicit motor learning schizophrenia (P= 0/04).
Conclusion: The study found that patients with schizophrenia implicit motor learning in terms of learning were a little weaker than their counterparts did in explicit motor learning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Schizophrenia
  • motor learning explicit
  • implicit motor learning
  1. Tandon R. The nosology of schizophrenia: towards DSM-5 and ICD-11. Psychiatr Clin N Am 2012; 35: 555–569.##
  2. Tandon R, Carpenter WT. DSM-5 status of psychotic disorders: 1-year prepublication. Schizophr. Bull 2012; 38: 369–370.##
  3. Soler M, Ruiz J, Fuentes I, Tomas P. A comparison of implicit memory tests in schizophrenic patients and normal controls. J Psychol 2007; 10 (2): 423-429.##
  4. Abdollahi I. Joghataee SM, Ebrahimi E, Ashayeri H. Explicit learning of perceptual motor following stork in hemi pelagic hand. Rehabilitation J 2007; 8(3):30‐24. [In Persian].##
  5. Nejati V, Ashayeri H, Aghdasi MT. The Role of Explicit Knowledge of Sequence in Motor Sequence Learning. Res Sport Sci 2007; 5(15): 161- 171. [In Persian].##
  6. Hirsch S. ERP correlates of procedural learning: Designing a task of children with autism. Wesleyan unirersity; 2010.##
  7. Nejati V, Ashayeri H, Garusi Farshi MT, Aghdasi MT. Comparison of explicit motor sequence learning in youth and elderly. Stud Educa Psychol 2009; 9(2): 113-25. [In Persian].##
  8. Gidley Larson JC MS. Evidence that the pattern of visuomotor sequence learning is altered in children with autism. Autism Res 2008;1(6): 41‐53.##
  9. Reber AS, Hernstadt R. Implicit and explicit learning: individual differences and IQ. Exp Psychol Learn Mem Cogn 1991;17(5):888-896.##
  10. Dominey P, Georgieff N. Schizophrenics learn surface but not abstract structure in a serial reaction time task. NeuroReport 1997; 8: 2877–2882.##
  11. William PH, Green MF, Knowlton BJ, Jonathan K. Wynn Impaired Implicit Learning in Schizophrenia University of California, Los Angeles. Journal of Nuechterlein Neuropsychology 2008; 22(5): 606–617. ##
  12. Robert SK, Green MF, Charles J. Wallace” Declarative and procedural Lerning in Shizophrenia. A test of the Integrity of Divergent Memory Systems”. Journal of Cognitive Neuropsychiatry 1997; 2(1): 39-50. ##
  13. Green MF, kern RS, Williams O, Christenson CD, Handrich D. Do schizopherenia patients have intact procedural learning? Evidence fom serial time. Paper presented at the Annual meeting of the society for Research in Psychopathology. Coral Gables, FL. Cognetivie Neuropsychiatry 1994;2(1) : 39-50.##
  14. Weickert T, Goldberg E, Callicott J, Chen Q, Apud A, et al. Neural correlates of probabilistic category learning in patients with schizophrenia. The Journal of Neuroscience 2009; 29(4):1244 –1254.##
  15. Horan P, Green M, Wynn K, Mintz J, Nuechterlein H. Impaired implicit learning in schizophrenia. Neuropsychology 2005; 22(5): 606–617.##
  16. Dekker N, Smeerdijk M, Wiers R, Duits J, Gelder VK, et al. Implicit and explicit affective associations towards cannabis use in patients with recent-onset schizophrenia and healthy controls. Psychological Medicine 2009; 20: 1-12.##
  17. Jean M, Thierry M, Françoise Kauffmann M, Hester V. Intact Implicit Learning in Schizophrenia. J American Psych 2001; 158: 944–948.##
  18. Mirzakhany- Araghi N, khoshalipanah M, Nejati V, Pashazadeh- Azari Z, Tabatabaee SA. Comparison of implicit and explicit motor sequence learning in children with ADHD and their typical peers. J Res Rehabil Sci 2014; 10 (1): 12-23. [In Persian].##
  19. Thomas P, Fuentes I, Roder V, Ruiz J.Cognitive rehabilitation programs in schizophrenia: current status and perspectives. Psychology and Psychological Therapy 2010; 10(2): 191-204.##
  20. MacDonald AW, Carter CS, Kerns JG, Ursu S, Barch D, et al. Specificity of prefrontal dysfunction and context processing deficits to schizophrenia in never-medicated patients with first-episode psychosis. Am J Psychiatry 2005; 162: 475–484. ##