بررسی همبستگی بین نتایج آزمون های پاسخ برانگیخته شنوایی با محرک گفتاری و کشف فاصله در نویز در کودکان دچار اختلال پردازش شنوایی مرکزی سنین 8 تا 12 سال

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 متخصص گوش و حلق و بینی، دانشیار، گروه گوش و حلق و بینی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه شنوایی شناسی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

3 متخصص گوش و حلق و بینی، دانشیار، گروه شنوایی شناسی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

4 دکتری تخصصی شنوایی‌شناسی. موسسه دانش بنیان نیوشا، تهران، ایران

5 دکتری تخصصی، عضو هیئت علمی، گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

چکیده

مقدمه و اهداف
پردازش زمانی شنوایی را می توان به صورت درک پوش زمانی یا تغییر ویژگی های دیرشی صوت در فاصله زمانی محدود و مشخص توصیف کرد و احتمال دارد در اکثر پردازش-های دیگر مانند مکان یابی، تمایز، پردازش الگو، یکپارچگی دوگوشی و تفکیک دوگوشی تا حدی نقش داشته باشد. حدت زمانی جزئی از حداقل مجموعه آزمون پردازش شنوایی مرکزی می باشد. آزمون فاصله در نویز  ابزار باارزشی در تشخیص نقص های حدت زمانی می باشد. پاسخ شنوایی ساقه مغز نیز با استفاده از محرک گفتاری مناسب، پردازش ویژگی های زمانی گفتار و نیز فعالیت ساقه مغز در پاسخ به آغاز محرک را نشان می دهد. از آنجا که GIN و ABR مرکب  توانایی حدت زمانی را بررسی می کنند. در مطالعه حاضر میزان همبستگی این دو آزمون و نیز امکان استفاده آزمون cABR به عنوان آزمون الکتروفیزیولوژیک پردازش زمانی در مجموعه آزمون تشخیص اختلال پردازش شنوایی مرکزی بررسی شده است.
مواد و روش ها
20 کودک 8 تا 12 سال که با استفاده از چهار آزمون، اختلال پردازش شنوایی مرکزی آن ها تشخیص داده شده بود در این بررسی شرکت کردند و آزمون GIN برای همه آن ها انجام شد. سپس برای 9 نفر از این کودکان آزمون های ABR و cABR نیز انجام شد و نتایج آزمون GIN با نتایج آزمون ABR و cABR مقایسه شد.
یافته ها
بر اساس نتایج آزمون GIN این کودکان در پردازش زمانی نقص داشتند و این نتایج با آزمون cABR نیز تایید شد. بررسی همبستگی نشان داد بین آستانه کشف فاصله در آزمون GIN و شیب مجموعه V-A در آزمون cABR همبستگی وجود دارد.
نتیجه گیری
هر دو آزمون GIN و ABR می تواند پردازش زمانی را بررسی کند، اما با توجه به عدم لزوم مشارکت فرد در آزمون cABR می توان برای بررسی در سنین پایین و افرادی که قادر به پاسخگویی در آزمون های رفتاری نیستند، از آن استفاده کرد.
واژه های کلیدی
اختلال پردازش شنوایی مرکزی؛ پاسخ برانگیخته شنوایی با محرک گقتار؛ آزمون فاصله در نویز؛ پردازش زمانی؛ حدت زمانی

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Correlation between Speech Evoked Auditory Brainstem Response and Gap in Noise Tests in 8-12 Year-Old Children with Central Auditory Processing Disorder

نویسندگان [English]

  • Abdollah Moossavi 1
  • Zahra Jafari 2
  • Yones Lotfi 3
  • Saeed Malayeri 4
  • Enayatollah Bakhshi 5
1 Department of Otolaryngology and Head and neck surgery, Iran University of Medical Sciences (IUMS), Tehran, Iran
2 MSc Student of Audiology. Department of Audiology, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
3 Associated Professor. Department of Audiology, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
4 Ph.D. Audiology. NEWSHA Hearing Institute, Tehran, Iran
5 Assistant Professor of Biostatistics, Department of Biostatistics, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
چکیده [English]

Background and Aim: Auditory temporal processing may be defined as the perception of the temporal envelope or the alteration of durational characteristics of a sound within a restricted or defined time interval and it likely underlies, at least in part, most other processes, such as localization, discrimination, pattern processing, binaural integration, and binaural separation. Temporal resolution is a component of the recommended minimal central auditory processing test battery. The Gap in Noise (GIN) test is a valuable tool in identifying temporal resolution deficits. Using appropriate speech stimuli, the auditory brainstem responses appear to reflect processing of the temporal features of speech in addition to documenting brainstem activation in response to stimulus onset. As the GIN test and complex ABR (cABR) evaluate temporal resolution of auditory stimuli in different aspects, the purpose of the present study was to investigate the correlation between the two tests and the possibility of using cABR as an electrophysiological test for temporal processing in central auditory processing disorder test battery.
Materials and Methods: A total of 20 CAPD children, within the age range of 8–12 years, diagnosed with four auditory processing tests, participated in the study. GIN test was administered for all of the participants and nine children underwent ABR and cABR tests. Then, the results of the tests were compared between the two groups.
Results: Based on the results of GIN test, these children had temporal processing impairment; the results were also confirmed using cABR. There was also a correlation between the gap detection threshold in GIN test and the slope of V-A in cABR.
Conclusion: Both GIN and cABR can evaluate temporal processing, but since there is no need for active participation of the individuals in cABR, this test can be used in younger children and those who cannot take behavioral tests.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Central Auditory Processing Disorder
  • Speech evoked Auditory Brainstem Response
  • Gap in Noise test
  • Temporal processing
  • Temporal resolution
1. American Speech-Language-Hearing Association. (2005). (central) auditory processing disorders [Technical Report]. Available from http://www.asha.org/policy/TR2005-00043.htm, accessed September 2015. ##

2. Jafarzadeh S, Firoozi M, Ghazizadehhashemi SAH. Comprehensive diagnisis, treatment & rehabilitation in Audiology. Mashhad: Sokhangostar; 2012. P. 774-773. ##

3. Musiek FE, Shinn JB, Jirsa R, Bamiou DE, Baran JA, Zaidan E. GIN (Gaps-In-Noise) Test Performance in Subjects with Confirmed Central Auditory Nervous System Involvement. Ear Hear. 2005; VOL. 26 NO. 6:608-618. ##

4. Shinn JB, Chermak GD, Musiek FE. GIN (Gaps-In-Noise) Performance in the Pediatric Population, J Am Acad Audiol. 2009; 20:229–238. ##

5. American Academy of Audiology Clinical Practice Guidelines, Guidelines for the Diagnosis, Treatment and Management of Children and Adults with Central Auditory Processing Disorder, August 2010. ##

6. Molfese DL. Predicting dyslexia at 8 years of age using neonatal brain responses. Brain and Language. 2000; 72:238–245. ##

7. Benasich AA, Tallal P. Infant discrimination of rapid auditory cues predicts later language impairment. Behav Brain Res. 2002; 136:31–49. ##

8. Malayeri S, Lotfi Y, Moossavi SA, Rostami R. Brainstem response to speech and non-speech stimuli in children with learning problems. Hear Res. 2014; 313:75-82. ##

9. Newton VE. Paediatric Audiological Medicine. 2nd ed. United Kingdom: John Wiley & Sons Ltd;2009. ##

10. Wible B, Nicol T, Kraus N. Atypical brainstem representation of onset and formant structure of speech sounds in children with language-based learning problems. Biol Psychol. 2004;67: 299–317. ##

11. Krishnamurti S, Forrester J, Rutledge C, Holmes GW. A case study of the changes in the speech-evoked auditory brainstem response associated with auditory training in children with auditory processing disorders. Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2013; http:// dx.doi.org/10.1016/j.ijporl.2012.12.032. ##

12. Sinha SK, Basavaraj V. Speech Evoked Auditory Brainstem Responses: A New Tool to Study Brainstem Encoding of Speech Sounds. Indian J Otolaryngol Head Neck Surg. 2010; 62(4):395–399. ##

13. Mahdavi ME, Aghazadeh J, Tahaei SAA, Heiran F, Akbarzadeh Baghban A. . Persian randomized dichotic digits test: Development and dichotic listening performance in young adults. Audiol. 2015; 23, 99-113. ##

14. Mosleh M. Develipment and evaluation of a speech recognition test for persian speaking adults [dissertation]. [Tehran]. Tehran University of Medical Sciences:2000. 112p. ##

15. Perez AP, Pereira LD. The Gap in Noise Test in 11 and 12-year-old children. Pro Fono. 2010; jan-mar;22(1):7-12. ##

16. Tajik S, Adel Ghahraman M, Tahaie AA, Hajiabolhassan F, Jalilvand Karimi L, Jalaie S. Deficit of auditory temporal processing in children with dyslexia-dysgraphia. Audiol. 2012;21(4):76-83. ##

17. Lotfi Y, Ghasemi F, Moossavi A, Malayeri S, Bakhshi. Comparison of auditory temporal processing ability between children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) and normal children aged 7 to 12 years using Gaps-In-Noise test. Rehab Med. 2014; 3(3): 63-71##

18. Shahhoseyni S. Clinical audiology 2(Electrophysiological tests). Tehran: Seda publishing center; 2010. P. 287-288. ##

19. Rocha-Muniz CN, Befi-Lopes DM, Schochat E. Investigation of auditory processing disorder and language impairment using the speech-evoked auditory brainstem response. Hear Res. 2012; 294:143-152. ##

20. Russo N, Nicol T, Musacchia G, Kraus N. Brainstem responses to speech syllables. Clin Neurophysiol. 2004; 115:2021-2030. ##

21. Malayeri S, Lotfi Y, Moossavi SA, Rostami R. Brainstem response to speech and non-speech stimuli in children with learning problems. Hear Res. 2014; 313:75-82.##