مقایسه عملکرد روانی کلامی در کودکان دارای ناتوانی یادگیری و کودکان بهنجار

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پژشکی تهران. تهران، ایران

2 کارشناس ارشد گفتاردرمانی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

3 دانشجوی دکترا، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران. تهران، ایران

4 گروه اپیدمیولوژی و سلامت باروری، مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی باروری، پژوهشکده زیست‌شناسی و علوم پزشکی تولید مثل جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه رویان، تهران، ایران.

چکیده

مقدمه و اهداف
اختلال نامیدن مدت‌هاست در کودکان دارای ناتوانی یادگیری مورد توجه محققان است. یکی از جنبه‌های مطالعه مهارت نامیدن که در این جمعیت کمتر مورد بررسی قرار گرفته، عملکرد روانی کلامی است. مطالعه حاضر در نظر دارد ضمن مقایسه عملکرد روانی کلامی در کودکان دارای ناتوانی یادگیری و کودکان بهنجار، تاثیر ویژگی‌های دموگرافیک را بر عملکرد روانی کلامی مورد مطالعه قرار دهد.
مواد و روش‌ها
مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی بود؛ آزمودنی‌ها متشکل از دو گروه آزمایش شامل 30 کودک دارای ناتوانی یادگیری (15 مذکر و 15 مونث؛ با میانگین سنی 20 /1±90/8 سال) با تشخیص روانپزشک و گروه کنترل شامل 30 کودک بهنجار (15 مذکر و 15 مونث؛ با میانگین سنی 39/1±71/8 سال) بودند که از نظر سن، جنس و پایه تحصیلی با گروه کنترل همگن شده بودند. عملکرد روانی کلامی در قالب دو تکلیف روانی معنایی و روانی واجی به‌صورت انفرادی بررسی شد.
یافته‌ها
میانگین امتیاز عملکردهای روانی معنایی و روانی واجی گروه آزمایش به صورت معنادار پایین‌تر از گروه کنترل بود (001/0>p)؛ مشابه یافته فوق در ارتباط با میانگین تعداد انتقال‌ها و اندازه خوشه به­دست آمد (001/0>p). تفاوت میانگین امتیاز عملکردهای روانی معنایی و واجی بین سنین مختلف در هر دو گروه معنادار بود (05/0>p)؛ اما در هر دو گروه، تفاوت آماری معناداری در میانگین امتیاز عملکردهای روانی بین دو جنس مشاهده نشد (05/0<p).
نتیجه‌گیری
نتایج مطالعه حاضر بیانگر ضعف عمومی کودکان دارای ناتوانی یادگیری در عملکرد روانی کلامی است. بهبود عملکرد روانی کلامی در هر دو گروه مورد مطالعه با افزایش سن می‌تواند بیانگر نقش افزایش تجربه خواندن بر بهبود مهارت نامیدن باشد، در حالی‌که جنسیت تاثیری بر عملکرد روانی کودکان در هر دو گروه نداشت. با توجه به اهمیت نامیدن و دانش واژگانی در سوادآموزی، نتایج پژوهش حاضر لزوم بررسی بیشتر و دقیق‌تر عملکرد روانی کلامی را در کودکان دارای ناتوانی یادگیری نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of Verbal Fluency between Children with Learning Disabilities and Typically Developed Children

نویسندگان [English]

  • Seyyedeh Maryam Khoddami 1
  • Seyedeh Zohreh Mousavi 2
  • Reyhaneh Jafari 2
  • Houshang Dadgar 3
  • Saman Maroufizadeh 4
1 1 Lecturer, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Iran
2 MSc in Speech Therapy. Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
3 PhD Student in Speech Therapy. Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
4 Department of Epidemiology and Reproductive Health, Reproductive Epidemiology Research Center, Royan Institute for Reproductive Biomedicine, Academic Center for Education, Culture and Research, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and aim: Naming disorder has largely been noted in Learning Disabilities (LD) by researchers. One of the aspects of naming which has been less considered in LD is verbal fluency. The current study aimed to explore verbal fluency among children with LD, to compare it with a control group, and to investigate the effect of demographic characteristics on it.
Materials and Method: A cross-sectional study was conducted in which 30 children with LD (15 male and 15 female, aged: 8.90±1.20) diagnosed by psychiatrists and 30 age-, gender-, and grade-matched controls (15 male and 15 female, aged: 8.71±1.39). Each participant was individually asked to complete a verbal fluency task comprising of semantic and phonemic fluency.
Results: The results revealed that the mean scores of semantic and phonemic fluency were significantly lower in the experimental group as compared to those of the control group (p<0.001), and similar findings were found related to clustering and switching (p<0.001). There was a significant difference in semantic and phonemic fluency between ages across both groups, as well (p<0.05); however, no significant difference was observed in semantic and phonemic fluency scores between males and females in the two groups (p>0.05).
Conclusion: Thecurrent study demonstrated a general weakness of children with learning disability in verbal fluency. Improvement of verbal fluency with development in both groups can highlight the increasing role of reading experiments on the naming skill although gender did not show to have any effect. Considering the importance of naming and lexical skills in literacy, the present study showed the necessity for further and detailed study of verbal fluency in children with learning disabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Verbal fluency
  • Learning disability
  • Semantic fluency
  • Phonemic fluency
  • children
  • Normal
  1. Paul R, Language Disorders from Infancy through Adolescence: Assessment & Intervention. 3 ed, Elsevier Health Sciences, United State, 2007##
  2. Race, D., learning disability: A Social approach. first edition. New York: Routledge , 2002.##
  3. Pennington, B.F, Lefly, D.L. Early reading development in children at family risk for dyslexia. Child development 2001, 72(3), 816-833.##
  4. Snider V. Reading comprehension performance of adolescents with learning disabilities. Learning disability quarterly 1989: 12, 87-96##
  5. Vellutino, F., Fletcher, J., Snowling, M., Scalon, D. Specific reading disability (dyslexia): what have we learned in the past four decades? Journal of child psychology and psychiatry,2000: 45, 2-40.##
  6. Katz, R.B. Phonological deficiencies in children with reading disability: Evidence from an object-naming task. Cognition 1986:22, 225-257.##
  7. Walker, M.M., Rastatter, M.P.. The influence of vocabulary age and spatial dimension on rapid picture naming in children with reading disorders. Communication Disorders 2003:36, 307-319##
  8. Clikeman MS, Guy K, Griffin JD. Hynd GW. Rapid Naming Deficits in Children and Adolescents with Reading Disabilities and Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Brain and Language.2000: 70–83. 74##
  9. Howe AE, ArnellKM, Klein RM, Joanisse MF, Tannock R. The ABCs of computerized naming: Equivalency, reliability,and predictive validity of a computerized rapidautomatized naming (RAN) task. Journal of Neuroscience Methods 151 (2006) 30–37##
  10. Willburger E, Fussenegger B, Moll K, Wood G, Landerl K. Naming speed in dyslexia and dyscalculia. Learning and Individual Differences 18 (2008) 224–236##
  11. D'Amico A, PassolunghiMCh. Naming speed and effortful and automatic inhibition in children with learning disabilities. Learning and Individual Differences 19 (2009) 170–180. ##
  12. Piatt AL, Fields JA, Paolo AM, Koller WC, Tröster AI. Lexical, semantic, and action verbal fluency in Parkinson's disease with and without dementia. J Clin Exp Neuropsychol. 1999;21(4):435-43.##
  13. Pasquier F, Lebert F, Prez LG, Petit H. Verbal fluency in dementia of frontal lobe type and dementia of Alzheimer type; J7ournal of Neurology, Neurosurgery, and Psychiatry 1995;58:81 84##
  14. Friend KB, Rabin BM, Groninger L, Deluty RH, Bever C, Grattan L. Language functions in patients with multiple sclerosis. Clin Neuropsychol. 1999; 13(1):78-94. ##
  15. 15.  Mousavi SZ ,  Mehri A ,  Maroufizadeh S ,  Emadi Koochak S. Comparing Verb Fluency With Verbal Fluency in Patients With Alzheimer's Disease. Middle East J Rehabil Health. 2014; 1(2): e23609, [In Persian]##
  16. Weckerly, J., Wulfeck, B., Reilly, J. Verbal fluency deficits in children with specific language impairment: slow rapid naming or slow to name? Child Neuropsychology 2001:7(3),142-52.##
  17. 17.Hrks, P.P.M., Hendriksen, J.G.M., Vles, J.S.H., Kalff, A.C., Feron, F.J.M., van Zeben T.M.C.B., Steyaert, J., Jolles. Verbal fluency over time as a measure of automatic and controlled processing in children with ADHD. Brain and Cognition 2004:55 (3), 535-544.##
  18. 18.Speka, A., Schatorjéa, T., Scholte, E., van Berckelaer-Onnes, I. Verbal fluency in adults with high functioning Autism or Asperger syndrome. Neuropsychologia 2009:47, 652–656.##
  19. Matute E, Rosselli M, Ardila A, Morales G. Verbal and Nonverbal Fluency in Spanish-Speaking Children. DEVELOPMENTAL NEUROPSYCHOLOGY, 2010, 26(2), 647–660.##
  20. Koren R, Kofman O, Berger A. Analysis of word clustering in verbal fluency of school-aged children. Arch Clin Neuropsychol. 2005;20(8):1087-104. ##
  21. Sauzéon H, Lestage P, Raboutet C, N'Kaoua B, Claverie B. Verbal fluency output in children aged 7-16 as a function of the production criterion: qualitative analysis of clustering, switching processes, and semantic network exploitation. Brain Lang. 2004;89(1):192-202.##
  22. Riva D, Nichelli F, Devoti M. Developmental aspects of verbal fluency and confrontation naming in children. Brain Lang. 2000 1;71(2):267-84##
  23. Troyer, AK., Moscovitch, M., Winocur, G., 1997. Clustering and switching as two components of verbal fluency: evidence from younger and older healthy adults. Neuropsychologia11, 138-46.##
  24. Stanovichk, .E., 1986. Cognitive processes and the reading problems of learning disabled children: Evaluating the assumption of specificity: Psychological and educational perspectives on learning disabilities New York: Academic Press, 87-131.##
  25. Nagy, W. E., Herman, P.A., & Anderson, R. C., 1985. Learning words from context. Reading Research Quarterly,20, 233–253.##