مقایسه عملکرد مسیر وابران شنوایی در کودکان هنجار و اختلال در خواندن با استفاده از آزمون مهار دگرسویی گسیل های گذرای صوتی گوش

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی گروه شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

2 استاد گروه گوش و حلق و بینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان

3 دانشیار گروه پزشکی اجتماعی دانشده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان

4 عضو هیئت علمی گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی همدان

چکیده

مقدمه و اهداف
مشکل شایع در کودکان اختلال در خواندن درک گفتار در حضور نویز زمینه می­باشد. شواهد نشان می­دهد مسیر وابران شنوایی نقش مهمی در درک گفتار در حضور نویز رقابتی ایفا می­کند. عملکرد مسیر وابران زیتونی حلزونی داخلی را می­توان با استفاده از اثر مهاری گسیل­های صوتی گذاری گوش در پاسخ به تحریک دگرسویی مورد ارزیابی قرار داد. در مطالعه حاضر عملکرد این مسیر در کودکان اختلال در خواندن و کودکان هنجار با استفاده از آزمون مهار دگرسویی گسیل­های گذاری صوتی گوش مورد بررسی قرار می­گیرد.
مواد و روش­ ها
32 دانش­آموز هنجار با 32 دانش­آموز دچار اختلال در خواندن با شنوایی هنجار تحت ارزیابی مهار دگرسویی گسیل­های صوتی گوش قرار گرفتند. تشخیص کودکان دچار اختلال در خواندن بر اساس آزمون غربالگری تشخیص اختلال در خواندن بود.
یافته ها
میزان مهار دامنه گسیل­های گذرای گوش در گروه اختلال در خواندن و دانش­آموزان هنجار تفاوت معناداری با همدیگر نداشت  (05/0(P< . با مقایسه دامنه این گسیل­ها بین دو گوش، در گروه دانش­آموزان هنجار تفاوت قابل ملاحظه­ای مشاهده نگردید، ولی در گروه اختلال در خواندن دامنه گسیل­ها، در گوش راست بیشتر از گوش چپ به دست آمده و این تفاوت در فرکانس­های 2000 و 3000 هرتز معنادار گردید (05/0. (P<
نتیجه­ گیری
دامنه بیشتر گسیل­های صوتی گوش راست در کودکان اختلال در خواندن می­تواند حاکی از عملکرد غیرقرینه دستگاه زیتونی حلزونی داخلی باشد. این الگودر کودکان هنجار مشاهده نگردید.
واژه ­های کلیدی
اختلال در خواندن؛ گسیل­های صوتی گوش؛ مهار دگرطرفی

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of Auditory Efferent System between Normal and Dyslexic Children Using Contralateral Suppression of Transient-Evoked Otoacoustic Emission

نویسندگان [English]

  • Morteza Hamidi Nahrani 1
  • Farhad Farahani 2
  • Mohammad Ali Seifrabiei 3
  • Bahareh Khavar Ghazalani 4
1 Department of Audiology, School of Rehabilitation, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
2 Professor, Department of ENT, Faculty of Medicine, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
3 Assotiate Professor, Department of Community Medicine, Faculty of Medicine, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
4 Department of Audiology, School of Rehabilitation, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
چکیده [English]

Background and aims: A common complaint of dyslexic children is difficulty in understanding speech in the presence of background noise. Previous studies have suggested that the Medial Olivocochlear Bundle (MOCB) may play a role in speech hearing in noise. The MOCB function can be evaluated by the suppression effect of the Transient Evoked Otoacoustic Emissions (TEOAE) in response to Contralateral Acoustic Stimulation (CAS). The present study was conducted to investigate the suppression effect of TEOAE in dyslexic children.
Materials and Methods: The study groups comprised 32 dyslexic children aged 8–13 years with normal hearing and 32 controls matched for gender and age. The suppression effect of TEOAE was evaluated comparing the TEOAE levels with and without CAS. The dyslexic children were screened by screening inventory reading test.
Results: There were no significant differences in TEOAE inhibition between normal and dyslexic groups. TEOAE amplitude in right ear was higher than that of left ones in dyslexic children while this finding was not observed in the normal group.
Conclusion: The greater amplitude of right TEOAE in dyslexic children can be due to asymmetric performance of MOCB. This pattern was not observed in normal children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dyslexia
  • Otoacoustic Emission
  • Contralateral Suppression
1. Snowling MJ. Changing concepts of dyslexia: nature, treatment and comorbidity. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2012;53(9):e1-e3.##
2. FletCher JM. Classification and identification of learning disabilities. Learning about learning disabilities. 2012:1-25. ##
3. Feagans LV, Short EJ, Vernon-Feagans L, Meltzer LJ. Subtypes of learning disabilities: Theoretical perspectives and research: Routledge; 2012. ##
4. Dole M, Hoen M, Meunier F. Speech-in-noise perception deficit in adults with dyslexia: Effects of background type and listening configuration. Neuropsychologia. 2012;50(7):1543-52. ##
5. Stuart A, Butler AK. Contralateral suppression of transient otoacoustic emissions and sentence recognition in noise in young adults. Journal of the American Academy of Audiology. 2012;23(9):686-96. ##
6. Prabhu P, Gafoor SA, Revathi R, Kumar A. Stimulus and Subject Factors Affecting Contralateral Suppression of Acoustic Reflexes. system. 2016;8:10. ##
7. Guinan JJ. Physiology of the medial and lateral olivocochlear systems. Auditory and vestibular efferents: Springer; 2011. p. 39-81. ##
8. De Boer J, Thornton ARD. Effect of subject task on contralateral suppression of click evoked otoacoustic emissions. Hearing research. 2007;233(1):117-23. ##
9. Veuillet E, Magnan A, EcalleJ, Thai-Van H, Collet L. Auditory processing disorder in children with reading disabilities: effect of audiovisual training. Brain. 2007;130(11):2915-28. ##
10. Sobhani SM, Sheibanizadeh AR, Hosseini F. Comparison of auditory efferen pathway between learningdisabled and normal students aged 7-10 years with suppression of otoacoustic emissions. Audiology. 2006;15(2):10-5.[In Persian]. ##
11. Muchnik C, Ari-Even Roth D-E, Othman-Jebara R, Putter-Katz H, Shabtai EL, Hildesheimer M. Reduced medial olivocochlear bundle system function in children with auditory processing disorders. Audiology and Neurotology. 2004;9(2):107-14. ##
12. Jin S-H, editor. The medial olivary complex (MOC) reflex strength of children with auditory processing disorders. Proceedings of Meetings on Acoustics; 2013: Acoustical Society of America. ##
13. Mishra SK. Medial efferent mechanisms in children with auditory processing disorders. Frontiers in human neuroscience. 2014;8. ##
14. Shafiei B, Tavakol S, Alinia L, Maracy MR, Sedaghati L, Foroughi R. Developing ascreening inventory reading test (IRT) for the Isfahanian students of the first to fifth grade. Audiology. 2009;17(2):53-60. [In Persian]. ##
15. Yalçınkaya F, Yılmaz ST, Muluk NB. Transient evoked otoacoustic emissions and contralateral suppressions in children with auditory listening problems. Auris Nasus Larynx. 2010;37(1):47-54. ##
16. Butler BE, Purcell DW, Allen P. Contralateral inhibition of distortion product otoacoustic emissions in children with auditory processing disorders. International Journal of Audiology. 2011;50(8):530-9. ##
17. Sarough Farahani S, Adel Ghahraman M, Amiri M, Jalaei S. The effect of learning disability on contralateral suppression of otoacoustic emissions in primary students. Audiology. 2006;15(1):32-8. [In Persian]. ##
18. Khalfa S, Bruneau N, Roge B, GeorgieffN, Veuillet E, Adrien JL, et al. Peripheral auditory asymmetry in infantile autism. European Journal of Neuroscience. 2001;13(3):628-32. ##