رشد مهارت های شنیداری و گفتار کودکان کاربر کاشت حلزون

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، تیم کاشت حلزون بیمارستان لقمان حکیم، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

2 کارشناسی گفتاردرمانی، تیم کاشت حلزون بیمارستان لقمان حکیم، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

3 کارشناسی شنوایی‌شناسی، تیم کاشت حلزون بیمارستان لقمان حکیم، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

4 دانشجوی دکترای روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

5 دانشجوی دکترای پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

چکیده

مقدمه و اهداف
امروزه کاشت  حلزون می­تواند فرد را در کسب مهارت­های گفتار، زبان و ارتباط از طریق حس شنوایی توانمند سازد. هدف مطالعه حاضر بررسی روند رشد مهارت­های شنیداری و گفتاری کودکان کاشت حلزون بوده است.
مواد و روش ­ها
در مطالعه حاضر 50 کودک با میانگین سن کاشت حلزون 40 ماهگی با مجموعه مقیاس ­های ارزیابی دوره­ای در زمان دریافت پروتز، 3، 6 و 9 ماه پس از آن ارزیابی شدند. به منظور تحلیل داده­ها از روش­های توصیفی، تحلیل دیداری و آنالیز واریانس در اندازه­گیری مکرر و از نرم­افزار SPSS20 استفاده شد.
یافته ­ها
یافته­ها نشان داد که میانگین نمرات کودکان در همه مقیاس­ها و در طی دوره­ های ارزیابی از زمان دریافت پروتز تا دوره­های 3، 6 و 9 ماه افزایش یافت. اختلاف میانگین نمرات کودکان بین ارزیابی­های اول تا چهارم از نظر آماری معنادار بوده است (p<0/001).
نتیجه­ گیری
به نظر می‌رسد در طی مدت 9 ماه پس از کاشت حلزون، کودکان پیشرفت قابل ملاحظه­ ای در مهارت­های عملکرد شنیداری، میزان استفاده از گفتار و همچنین قابلیت وضوح گفتار نشان دادند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Development of Auditory and Speech Skills in Children Using Cochlear Implant

نویسندگان [English]

  • Atieh Ghazvini 1
  • Rabee Khalilavi 2
  • Reza Sadeghi 3
  • Afsaneh Yoosefi 4
  • Kourosh Eftekharian 5
1 MA in Speech Therapy, Loghman Center of Cochlear Implant, Shahid Beheshti University of Medical Science, Tehran, Iran
2 Bachelor of Speech Therapy, Loghman Center of Cochlear Implant, Shahid Beheshti University of Medical Science, Tehran, Iran
3 Bachelor of Audiology, Loghman Center of Cochlear Implant, Shahid Beheshti University of Medical Science, Tehran, Iran
4 Phd Student in Clinical Psychology, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
5 Student of Medicine, Tehran University of Medical Science, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Aims: Cochlear implant canenable hearing impaired children in acquiring speech, language, and communication skills through hearing sense.  The aim of the present study was to evaluate the development of auditory and speech skills of children using cochlear implant.
Materials and Methods: In the current study, 50 children with an average cochlear implant age of 40 months were evaluated with the collection of periodic assessment scales including the time they received the device and 3, 6, and 9 months after cochlear implantation. Data were analyzed using descriptive methods, visual analysis, and analysis of variance with repeated measurements in SPSS, version 20.
Results: Data analysis showed increase in the mean scores of children in all scales during evaluation times of receiving the devise, 3, 6, and 9 months after transplantation. The differences between participants' mean scores were statistically significant between the first to fourth evaluations (P<0/001).
Conclusion: According to the results, children showed significant improvement in auditory performance and meaningful use of speech and speech intelligibility during the nine months after cochlear implant.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cochlear Implant
  • hearing
  • Speech
  • auditory performance
  • Speech Intelligibility
  1. Vameghi R, daroui A, joulaie M, malayeri S, movalleli G. Early Intervention in Hearing Impairment. Tehran: uswr Publication; 1396. [In Persian]##
  2. Ebrahimi A. Pediatric Auditory Habilitation. Tehran: Danje publication; 1388. [In Persian] ##
  3. Niparko J K, Tobey E A. Thal D J.  Eisenberg  L S, Quittner A L, Fink N E. Wang N-Y. Spoken Language Development in Children Following Cochlear Implantation. JAMA. 2010; 303(15):1498-1506. ##
  4. Valente M, hosford-dunn  J, Roeser R. Audiology Treatment. Second edition. New York: Thieme medical publishers; 2008. ##
  5. Govaerts P J, Beukelaer C D, Daemers K, De Ceulaer, perman M Y, Somers Th, Schatteman I, Offeciers F E. Outcome of Cochlear Implantation at Different Ages from 0 to 6 Years. Otology & Neurotology. 2002; 23: 885-890##
  6. Schow R L, Nerbonne M A. Introduction to Audiology Rehabilitation. 5th Edition. 2007##
  7. Ge´ rard J M, Deggouj N,  Hupin CH, Buisson A L, Monteyne V, Lavis C, Dahan K , Gersdorff  M.  Evolution of Communication Abilities after Cochlear Implantation in Prelingually Deaf Children. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology. 2010; 74: 642–648. ##
  8. Lu X, Qin Z Auditory and language development in Mandarin-speaking children after cochlear implantation. Int J Pediatr Otorhinolaryngol.  2018;107:183-189. ##
  9. Iwasaki SNishio SMoteki HTakumi YFukushima KKasai NUsami S. Language development in Japanese children who receive cochlear implant and/or hearing aid. Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2012; 76(3):433-8.  ##
  10. .  Schramm BBohnert A, Keilmann A. Auditory, speech and language development in young children with cochlear implants compared with children with normal hearing. Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2010; 74(7):812-9. ##
  11. .  Nikolopoulos T PArchbold S MO'Donoghue G M. The development of auditory perception in children following cochlear implantation. Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 1999; 49: 189-91. ##
  12. .  Soleimani F, Sajedi F, Hashemi B, Monshizadeh, L. A Review of Auditory perception, Speech and Language Development among Cochlear Implanted Children. Scientific jornal of jondishapour. 2016; 6(14: 721-731. [In Persian] ##
  13. .  Jalilevand N. A Review on the Speech and Language Development of Deaf Children Who Receive Cochlear Implantation. J Res Rehabil Sci. 2013; 9(8): 1323-1332. [In Persian] ##
  14. .  Ghazvini A, Sigarchi R, yousefi A. Examining the Development of Communication Skills in Children with Cochlear Implant. Mashhad Forth symposium of family and children with hearing impairment; 2016. [In Persian] ##
  15. .  Jalil-Abkenar S, Ashori M, Hasanzadeh S. Comparing Auditory Perception in Children with Cochlear Implant, Hearing Aids and Normal Hearing. J Res Rehabil Sci. 2013; 9(4): 596-605. [In Persian] ##
  16. .  Hassanzadeh S. The psychometric properties of the Persian version of categorization of auditory performance II and speech intelligibility rating scales in cochlear-implanted deaf children. AVR. 2015;23(6):76-84. ##
  17. .  Norouzpour H, Tabatabaee H R, Rajaeefard A R, Hashemi S B, Monshizadeh L. The Effect of Cochlear Implantation on The Improvement of Hearing Performance in Children Suffering from Profound Hereditary and Non-Hereditary Hearing Loss. Medical journal of hormozgan. 2014;17(6): 489-495. [In Persian] ##
  18. .  Jeddi Z, Jafari Z, Motesaddi M.  Investigating the Effect of Cochlear Implantation and Hearing Rehabilitation Program on the Development of Auditory Skills of Cochlear Implant Children. J of rehabilitation. 2014; 14(1). [In Persian] ##
  19. .  Northern J L , Downs M P. Hearing in Children. 5th Edition. 2002##
  20. .  Bond  M, Mealing  S, Anderson R, Elston J, Weiner  G, Taylor  R S, Hoyle M, Liu Z, Price A and Stein K. The Effectiveness and Cost-Effectiveness of Cochlear Implants for Severe to Profound Deafness in Children and Adults: A Systematic Review and Economic Model. Health Technology Assessment. 2009; 13(44) ##
  21. .  Mcconkey Robbins A, Burton Koch D, Osberger M J, Zimmerman-Phillips S, Kishon-Rabin L. Effect of Age at Cochlear Implantation on Auditory Skill Development in Infants and Toddlers. Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 2004; 130:570-574##
  22. .  Mollai M, jahangiri N, Tayarani H. The Development of Communication Skills in Hearing Impaired Children Using Hearing Aids or Cochlear Implants. Poster in 6th International Congress on Child and Adolescent Psychiatry: 1390. [In Persian] ##
  23. .  Svirsky M A, Robbins A M, Kirk k, Pisoni D, and Miyamoto R.  Language Development in Profoundly Deaf Children with Cochlear Implants. Psychol Sci. 2000; 11(2): 153–158. ##