پردازش شنیداری و درک گفتار در کاربران سالمند سمعک و نقش آموزش و تربیت شنوایی در بهبود آن

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 دپارتمان شنوایی شناسی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

2 دپارتمان شنوایی شناسی، دانشکده نوانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

چکیده

مقدمه و اهداف
پیرگوشی به کم­شنوایی دوطرفه متقارنی اطلاق می­شود که در نتیجه کهنسالی حاصل می­شود و اکثر افراد بالای 70 سال را متاثر می­کند و اثرات آن در فرکانس­ های بالا که در درک گفتار اهمیت دارند، بیشتر می­باشد. این کم­ شنوایی پیشرونده با ویژگی­هایی همچون تغییر آستانه ادیومتریک و مشکلات درک گفتاری در محیط ­های نویزی مشخص می­ شود. مشخص گردیده است که عوامل شناختی از قبیل توجه، حافظه کاری و سرعت پردازش اطلاعات نیز به­طور قابل توجه ی در درک گفتار در نویز و در سکوت نقش دارند. هرچند سمعک شنوایی فرکانسی را تقویت می­کند، اما نمی ­تواند نقایصی را که در پردازش زمانی شنوایی رخ می­دهد، جبران نماید. راهکار دیگر در این موارد استفاده از تربیت شنوایی می­باشد.آموزش شناختِ شنوایی-محور می ­تواند تا حدودی نقایص وابسته به سن در پردازش زمانی در مغز را بازسازی نماید و این ساخت­پذیری به نوبه خود منجر به بهبود مهارت­های درکی و شناختی شود.
مواد و روش­ ها
در مقاله مروری حاضر برخی مباحث مطرح­ شده در خصوص پردازش زمانی شنوایی و درک گفتار در سالمندان و نیز نقش تقویت و آموزش در آنها در مقالاتی از بانک­ های اطلاعاتی Scopus، PubMed ، Google Scholar، Science Direct از سال­های 1971 تا 2019 انتخاب و بررسی شدند.
نتیجه ­گیری
با توجه به مشکلات پردازش شنیداری و ضعف درک گفتار در محیط­ های پرسروصدا در سالمندان کم­ شنوا و نیز اثر آموزش در افزایش توانایی­ های درک شنوایی در کهنسالی، در درمان مشکلات ارتباطی این افراد، ارزیابی اولیه از پردازش شنوایی مرکزی و تربیت شنوایی را باید به­ عنوان یک اصل مد نظر قرار داد. نقش شنوایی­ شناسان در فهم و درک اهمیت تربیت شنوایی و معرفی آن به­ عنوان قسمتی از برنامه تجویز سمعک در سالمندان کم­ شنوا بسیار حائز اهمیت است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Auditory Processing and Speech Perception in the Elderly Users of Hearing Aids and Effects of the Auditory Training on Them

نویسندگان [English]

  • Karim Sattari 1
  • Nariman Rahbar 1
  • Mohsen Ahadi 2
1 Department of Audiology, Rehabilitation Research Center, School of Rehabilitation Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
2 Department of Audiology, Rehabilitation Research Center, School of Rehabilitation Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Aims: Age-related hearing loss (presbycusis) refers to symmetrical bilateral hearing loss, which results from aging and affects most people over 70, and its effects are more frequent at high frequencies, which are important in speech recognition. This progressive hearing loss is characterized by features such as changing the audiometric threshold and speech perception problems in noisy environments. Recent findings suggest that in addition to audibility of the signal, cognitive factors such as attention, working memory, and speed of processing also play a significant role in speech perception both in noise and silence.
Although hearing aids enhance hearing, they cannot compensate for the defects that occur in the auditory temporal processing. Another solution is to use auditory training. Auditory-based training can partially restore age-related defects in temporal processing in the brain, and this plasticity in turn leads to improved cognitive and perceptual skills.
Materials and Methods: In the current review article, some of the topics discussed about auditory processing and speech perception in the elderly, as well as the role of amplification and training in them, were selected in articles obtained from Scopus PubMed, Google scholar, and Science direct databases published between 1971-2019.
Conclusion: With regard to the results of auditory training in increment of auditory perception in the elderly, a primary assessment of central auditory processing capabilities and auditory training program should be considered as a basic step for their management. Therefore, the role of audiologists become very important in the detection of central aspects of presbycusis and explaining the importance of auditory training program as a part of selecting and fitting hearing aids for the elderly.

کلیدواژه‌ها [English]

  • presbycusis
  • speech perception
  • Auditory Training
  • Auditory Processing
  • Hearing aid
  1. Echt KV, Smith SL, Burridge AB, Spiro A., 3rd Longitudinal changes in hearing sensitivity among men: the Veterans Affairs Normative Aging Study. J Acoust Soc Am. 2010; 128(4):1992–2002.##
  2. Ohlemiller KK. Age-related hearing loss: the status of Schuknecht's typology. Curr Opin Otolaryngol Head Neck Surg. 2004; 12(3):439–443. ##
  3. Fetoni AR, Picciotti PM, Paludetti G, Troiani D. Pathogenesis of presbycusis in animal models: a review. Exp Gerontol. 2011; 46(7):413–425. ##
  4. Weinstein BE, Geriatric Audiology. 1st ed. New York:Thieme Pub group, 2003:314-##
  5. Alain C, Snyder JS, He Y, Reinke KS. Changes in Auditory Cortex Parallel Rapid Perceptual Learning. Cereb Cortex 2006. ##
  6. Coordes A, Groschel M, Ernst A, Basta D. Apoptotic cascades in the central auditory pathway after noise exposure. J Neurotrauma. 2012; 29(9):1249–1254. ##
  7. Lang H, Jyothi V, Smythe NM, Dubno JR, Schulte BA, Schmiedt RA. Chronic reduction of endocochlear potential reduces auditory nerve activity: further confirmation of an animal model of metabolic presbyacusis. J Assoc Res Otolaryngol. 2010; 11(5):419–434. ##
  8. Eckert MA, Cute SL, Kenneth I, Vaden JR, Kuchinsky E. Auditory cortex signs of age-related hearing loss. JARO. 2012; 13(8): 703-713. ##
  9. Schmiedt RA. The physiology of cochlear presbyacusis. New York: Springer; 2010. Van Petten C. Relationship between hippocampal volume and memory ability in healthy individuals across the lifespan: review and meta-analysis. Neuropsychologia. 2004; 42(10):1394–1413. ##
  10. Van Petten C. Relationship between hippocampal volume and memory ability in healthy individuals across the lifespan: review and meta-analysis. Neuropsychologia. 2004; 42(10):1394–1413. ##
  11. Wong PCM, Ettlinger M, Sheppard IP, Gunasekera GM, Dhar S. Neuroanatomical characteristic and speech perception in noise in older adults. Ear Hear. 2010; 31(4): 471-479. ##
  12. Li KZH, Lindenberger U. Relations between aging sensory/sensorimotor and cognitive functions. Neuroscience & Biobehavioral Reviews. 2002; 26(7):777–783. ##
  13. Kraus N, et al. Consequences of neural asynchrony: A case of AN. J Assoc Res Otolaryngol. 2000; 01(6):33–45. ##
  14. Gleich O, Hamann I, Klump GM, Kittel M, Strutz J. Boosting GABA improves impaired auditory temporal resolution in the gerbil. Neuroreport. 2003; 14(14):1877–1880. ##
  15. Anderson S, White-schoch T, Parbery-Clark A, Kraus N. Reversal of Age-Related neural timing delays with training. PNAS. 2013; vol 110(11): 4357-4362. ##
  16. Bavelier D, Green CS, Pouget A, Schrater P. Brain plasticity through the life span: learning to learn and action video games. Annu Rev Neurosci. 2012; 35(1):391–416. ##
  17. Johnson E. E., Dillon H. A comparison of gain for adults from generic hearing aid prescriptive methods: impacts on predicted loudness, frequency bandwidth, and speech intelligibility. J. Am. Acad. Audiol. 2011; 22(11): 441–459. ##
  18. Moore B. C. J. The role of temporal fine structure processing in pitch perception, masking, and speech perception for normal-hearing and hearing-impaired people. J. Assoc. Res. Otolaryngol. 2008; 9(7): 399–406. ##
  19. Anderson S, White-schoch T, choi HJ, Kraus N. Training changes processing of speech cues in older adults with hearing loss. Frontiers in systems neuroscience. 2013; V7, Ar.97: 1-9. ##
  20. Chermak GD, Musiek FE. Auditory training: principles and approaches for remediation and managing auditory processing disorders. Seminars in Hearing. 2002; 23(4):297-308. ##
  21.  Gil D, Iorio MC. Formal auditory training in adult hearing aid users. Clinics. 2010; 65(2):165-74. ##
  22. Harris KC, Eckert MA, Ahlstrom JB, Dubno JR. Age-related differences in gap detection: Effects of task difficulty and cognitive ability. Hear Res. 2010; 264(1):21-9. ##
  23. Weihing JA, Musiek FE, Shinn JB. The effect of presentation level on the Gaps-In-Noise (GIN) test. J Am Acad Audiol. 2007; 18(2):141-50. ##
  24. Pinheiro MMC, Dias KZ, Pereira D.  Acoustic stimulation effect on temporal processing skills in elderly subjects before and after hearing aid fitting. Braz J otorhinolaryngol. 2012; 78(4): 9-16. ##
  25. Caspary DM,Milbrand JC, Helfert RH (1995) Central auditory aging: GABA changes in the inferior colliculus. Experimental gerontology, V 30:349-360##