مقایسه تبیین اثربخشی توانبخشی شناختی و توانبخشی شناختی-هیجانی بر عملکرد شناختی و حافظه‌ی بیماران آسیب دیده‌ی مغزی(TBI)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی ،واحد مرودشت،دانشگاه آزاد اسلامی ،مرودشت، ایران

2 گروه روانشناسی ،واحد مرودشت،دانشگاه آزاد اسلامی ،مرودشت،ایران

10.22037/jrm.2022.116577.2948

چکیده

هدف از پژوهش حاضرمقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی و توانبخشی شناختی ـ هیجانی بر عملکرد شناختی و حافظه بیماران آسیب­دیده­ مغزی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی بیماران آسیب دیده مغزی که دچار نقص­های شناختی و اختلال در حافظه شده­ بودند که در سال 98 به کلینیک مغز و اعصاب درمانگاه شهید مطهری شیراز و کلینیک روان­شناختی رازمهر شهر شیراز مراجعه کرده بودند.

از آنجا که پژوهش حاضر شامل 3 گروه (2 گروه آزمایش و 1 گروه کنترل) شامل (بیماران خفیف، متوسط و شدید) بود و برای هر یک از گروه­ها، 15 نفر و مجموعاً 45 نفر به صورت هدفمندو بعد از سنجش با مقیاس معاینه مختصر روانی انتخاب شدند. افراد بر حسب تصادف و با شانس برابر در یکی از سه گروه پژوهش جای گرفتند. پس از انجام پیش­آزمون، دو گروه آزمایش در مجموع 24 جلسه 30 دقیقه­ای و به صورت 4 جلسه در هفته تحت آموزش قرار گرفتند و سپس از هر سه گروه پس­آزمون به عمل آمد. ابزارهای پژوهش شامل آزمون کارت­های ویسکانسین و آزمون حافظه وکسلر بزرگسالان بود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد­ گروه­های آزمایش و کنترل در متغیر توانبخشی شناختی و توانبخشی شناختی هیجانی دارای تفاوت معناداری می­باشند. به گونه­ای که در این متغیرها میانگین پس­آزمون گروه­های آزمایش بیشتر از گروه کنترل است. همچنین نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که بین دو گروه مداخلات توانبخشی شناختی و توانبخشی شناختی- هیجانی در ارتباط با عملکرد شناختی و حافظه تفاوت معنادار ندارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

comparison of investigate the effect of cognitive rehabilitation and cognitive - emotional rehabilitation on cognitive and memory performance of brain injury patients

نویسندگان [English]

  • zeinab kazemi 1
  • hojatollah javidi 2
  • Amirhoshang Mehryar 2
  • Azarmedokht Rezaei 2
1 Department of psycology،Marvdasht Branch،Islamic Azad University ، Marvdasht,،Iran
2 Department of psycology،Marvdasht Branch،Islamic Azad University ، Marvdasht,،Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to comparison of investigate the effect of cognitive rehabilitation and cognitive - emotional rehabilitation on cognitive and memory performance of brain injury patients . the statistical population of this study included all of the affected brain patients who had cognitive deficits and impaired memory , who were referred to the neurology clinic of shahid motahary hospital and psychological clinic Razmehr in shiraz .

since the present study consisted of three groups ( mild , moderate and severe ) and for each group , 15 people and a total of 45 were made available and after measuring with a brief psychological examination scale . persons were randomly assigned to one of the three groups of research in terms of chance . after pre - test , two experimental groups were trained in a 30 - minute sessions , and then both groups were post - test . research instruments included wisconsin card test and wechsler memory test for adults .



the results of analysis of covariance showed significant differences between experimental and control groups in cognitive emotion regulation and cognitive emotion regulation . in these variables the mean post test is more than the control group . The results of analysis of covariance also showed that there was no significant difference between the two groups of cognitive rehabilitation and cognitive-emotional rehabilitation interventions in relation to cognitive function and memory.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive rehabilitation
  • cognitive - emotional rehabilitation
  • cognitive function
  • memory
  • brain injur

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 27 بهمن 1400
  • تاریخ دریافت: 16 آذر 1400
  • تاریخ بازنگری: 23 بهمن 1400
  • تاریخ پذیرش: 24 بهمن 1400