اثربخشی پوشیدن جلیقه وزین در بافتار کلاس درس بر عملکرد حرکتی و توجه در کودکان با اختلالات یادگیری خاص

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

2 گروه اموزشی مددکاری اجتماعی، دانشکده علوم پیراپزشکی و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد

3 گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

4 گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

10.22037/sjrm.2024.117269.3256

چکیده

مقدمه و اهداف

این مطالعه با هدف بررسی تاثیر تحریک حسی با استفاده از جلیقه وزین در بافتار کلاس درس بر مهارتهای حرکتی و توجهی در کودکان با اختلالات یادگیری خاص انجام شده است

مواد و روش ها

این مطالعه نیمه تجربی در 10 کودک با اختلالات یادگیری خاص انجام شد. نمونه گیری به شکل در دسترس انجام شد و شرکت کنندگان به شکل تصادفی و با کمک جدول اعداد تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. مهارتهای حرکتی و توجهی در دو مرحله پیش آزمون و پس ازمون به ترتیب با مقیاس کفایت حرکتی برونینکز اوزرتسکی و مقیاس توجه مداوم اندازه گیری و ثبت شد. مداخله پژوهش جهت ارائه تحریک حسی، پوشیدن جلیقه وزین به قرار هفته‌ای سه جلسه به مدت 45 دقیقه همزمان با انجام تکالیف درسی در طول کلاس درس طبق ارزیابی و تشخیص کاردرمانگر انجام میشد.

یافته ها

اختلاف بین میانگینهای دو گروه بعد از مداخله در مهارتهای حرکتی ظریف، هماهنگی دو طرفه و نمره کل حرکتی معنادار نشده است (مقدار P به ترتیب 76/0، 92/0 و 20/0 میباشد) در حالی که در مهارتهای حرکتی درشت این تغییر معنادار میباشد (P=0/01). همچنین بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون توجه در گروه های مداخله و مقایسه تفاوت معناداری وجود نداشت که به ترتیب در تعداد خطا، تعداد پاسخ صحیح و زمان واکنش بعد از مداخله تغییر معناداری مشاهده نشده است (45/0، 56/0 و 42/0).

نتیجه گیری:

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که استفاده از تحریک حسی با استفاده از جلیقه وزین در کلاس درس و در طول انجام تکالیف مدرسه به تنهایی نمیتواند در بهبود مهارتهای حرکتی و توجه کودکان با اختلالات یادگیری موثر باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of wearing Weighted Vest in Classroom context on motor skills and attention in children with Specific Learning Disorder

نویسندگان [English]

  • Soraya Gharebaghi 1
  • Malihe khalvati 2
  • Nader Matin-Sadr 3
  • Monire Nobahar Ahari 4
1 Department of Occupational Therapy, School of Paramedical and Rehabilitation Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
2 Department of Social worker, School of Paramedical and Rehabilitation Sciences, Mashhad University of Medical Sciences. Mashhad, Iran.
3 Department of Occupational therapy, School of Paramedical and Rehabilitation Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
4 Department of Occupational Therapy, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Tehran, Iran.
چکیده [English]

Background and Aims: This study aimed to investigate the impact of sensory stimulation using a weighted vest on motor skills and attention in children with specific learning disabilities in a classroom setting.



Materials and Methods:This semi-experimental study was conducted on 10 children with specific learning disabilities. Convenience sampling was employed, and participants were randomly assigned to an intervention group and a control group using a random number table. Motor skills and attention were measured and recorded using the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency and Continuous Performance Test, respectively, in pre-test and post-test stages. The sensory stimulation intervention involved wearing a weighted vest for three sessions per week, each lasting 45 minutes, while engaging in classroom tasks under the supervision and guidance of an Occupational Therapist.



Results: There were no significant differences between the mean scores of the two groups after the intervention in fine motor skills, bilateral coordination, and total motor score (P values of 0.76, 0.92, and 0.20, respectively). However, a significant improvement was observed in gross motor skills (P = 0.01). Furthermore, there were no significant differences between pre-test and post-test scores of attention in both the intervention and control groups in terms of number of errors, number of correct responses, and reaction time after the intervention (P values of 0.45, 0.56, and 0.42).



Conclusion: The findings of this study suggest that sensory stimulation using a weighted vest in the classroom context did not have a significant effect on motor skills and attention, except for gross motor skills. Therefore, using sensory stimulation with a weighted vest alone during classroom tasks may not be effective in improving motor skills and attention in children with specific learning disabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Weighted vest
  • Specific Learning disorders
  • Attention
  • Motor Skills

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 28 مهر 1403
  • تاریخ دریافت: 03 فروردین 1403
  • تاریخ بازنگری: 05 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش: 28 مهر 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 28 مهر 1403