مقایسه تاثیر فعالیت بدنی و مغزی بر پاسخ های فیزیولوژیک و ادراکی: بررسی تغییرات حین و بعد از تمرین تا حد خستگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 دانشیار گروه رفتار حرکتی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

3 استادیار، گروه مربی گری ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22037/sjrm.2025.117435.3355

چکیده

مقدمه و اهداف

خستگی حاصل از فعالیت‌های جسمانی و شناختی یکی از چالش‌های اساسی در حوزه علوم ورزشی و علوم اعصاب است که می‌تواند عملکرد فیزیکی و روان‌شناختی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه‌ی تأثیر فعالیت جسمانی و فعالیت مغزی بر پاسخ‌های فیزیولوژیک عینی (ضربان قلب) و پاسخ‌های ذهنی (ادراک فشار) در حین و پس از تمرین تا حد واماندگی بود.

مواد و روش ها

20 دانشجوی دختر 25 تا 30 ساله دانشگاه الزهرا (س) به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. روش پژوهش مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی بود. با توجه به معیارهای ورود به مطالعه (راست‌دست بودن، داشتن بینایی نرمال یا اصلاح‌شده، سلامت جسمی و روانی، نداشتن مشکلات قلبی اعم از تپش قلب، درد قفسه سینه یا نارسایی قلبی و عدم آشنایی قبلی با اجرای ضربه) شرکت کنندگان به دو گروه فعالیت مغزی و فعالیت جسمانی (هر گروه 10 نفر) تقسیم شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس خستگی جسمانی بورگ، مقیاس خستگی ذهنی، آزمون استروپ و ضربان سنج پولار استفاده شد. خستگی جسمی، خستگی ذهنی و ضربان قلب شرکت کنندگان هریک از گروه های قبل از شروع فعالیت، 5 و 10 دقیقه حین فعالیت، بلافاصله و پنج دقیق بعد از پایان فعالیت ثبت شد.

.

یافته ها

نتایج تحلیل واریانس با اندازه های تکراری نشان داد ضربان قلب و درجه سختی ادراک‌شده مغزی و جسمانی شرکت‌کنندگان هر دو گروه فعالیت جسمانی و مغزی با افزایش مدت زمان تمرین جسمانی یا ذهنی افزایش می یابد(001/0P=). مقایسه میانگین ضربان قلب و ادراک سختی فعالیت جسمانی گروه فعالیت جسمانی در مراحل ارزیابی دقیقه پنجم، دقیقه دهم، پایان فعالیت و پنج دقیقه بعد از فعالیت بالاتر از گروه تمرین مغزی می‌باشد و گروه فعالیت جسمانی در دقیقه دهم فعالیت و پایان فعالیت بالاترین میانگین ضربان قلب و ادراک سختی فعالیت جسمانی را دارند اما در مرحله پنج دقیقه بعد از فعالیت میانگین کاهش می‌یابد (001/0P=). میانگین ادراک سختی فعالیت مغزی گروه فعالیت مغزی در مراحل ارزیابی دقیقه پنجم، دقیقه دهم، پایان فعالیت و پنج دقیقه بعد از فعالیت بالاتر از گروه فعالیت جسمانی می باشد و گروه فعالیت مغزی در دقیقه دهم فعالیت و پایان فعالیت بالاترین میانگین ادراک سختی فعالیت مغزی را نسبت به گروه فعالیت جسمانی دارند (001/0P=).

نتیجه گیری

به طورکلی فعالیت جسمانی عمدتا سبب افزایش بار فیزیولوژیک و فعالیت های مغزی موجب افزایش بارشناختی و خستگی ذهنی می شوند. بر این اساس، لازم است در طراحی مداخلات تمرینی، هم جنبه جسمانی و هم جنبه ی ذهنی مورد توجه قرار گیرد تا از بروز واماندگی زودرس و آسیب های جدی جلوگیری شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparing the effects of physical and brain activity on perceptual and physiological responses: examining changes during and after exercise to the point of fatigue

نویسندگان [English]

  • Fatemesadat Mousavian 1
  • Parvaneh Shamsipour Dehkordi 2
  • Maryam Khalaji 3
1 Master of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of sports Coaching, Faculty of Sports and Health Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Aims: Fatigue resulting from physical and cognitive activities is one of the fundamental challenges in the fields of sports science and neuroscience, which can affect an individual's physical and psychological performance. The aim of the present study was to compare the effects of physical activity and brain activity on objective physiological responses (such as heart rate) and subjective responses (such as perceived exertion) during and after exercise to the point of exhaustion.

Materials and Methods: 20 female students aged 25 to 30 from Alzahra University were selected using purposive sampling. The research method of the present study was semi-experimental. Based on the inclusion criteria (being right-handed, having normal or corrected vision, physical and mental health, no heart problems such as palpitations, chest pain, or heart failure, and no prior familiarity with performing the task), they were divided into two groups: mental activity and physical activity (10 participants in each group). The Borg Physical Fatigue Scale, Mental Fatigue Scale, Stroop test, and Polar heart rate monitor were used to collect data. Physical fatigue, mental fatigue, and heart rate of participants in each group were recorded before the start of the activity, 5 and 10 minutes during the activity, immediately, and five minutes after the end of the activity. Results: The Borg Physical Fatigue Scale, Mental Fatigue Scale, Stroop test, and Polar heart rate monitor were used to collect data. Physical fatigue, mental fatigue, and heart rate of participants in each group were recorded before the start of the activity, 5 and 10 minutes during the activity, immediately, and five minutes after the end of the activity. The results of repeated measures analysis of variance showed that the heart rate and perceived physical and mental difficulty of participants in both physical and mental activity groups increased with increasing duration of physical or mental training (P=0.001). Comparison of the mean heart rate and perceived physical activity difficulty of the physical activity group in the assessment stages of the fifth minute, the tenth minute, the end of the activity and five minutes after the activity was higher than the mental training group, and the physical activity group had the highest mean heart rate and perceived physical activity difficulty in the tenth minute of activity and the end of the activity, but the mean decreased in the five-minute stage after the activity (P=0.001). The mean perceived difficulty of brain activity of the brain activity group in the assessment stages of the fifth minute, the tenth minute, the end of the activity and five minutes after the activity was higher than the physical activity group, and the mental activity group had the highest mean perceived difficulty of brain activity in the tenth minute of activity and the end of the activity compared to the physical activity group (P=0.001). Conclusion: In general, physical activity primarily increases physiological load, while cognitive activities lead to increased cognitive load and mental fatigue. Therefore, it is necessary to consider both physical and mental aspects in the design of training interventions to prevent early burnout and serious injuries.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Physical fatigue
  • heart rate
  • perceived exertion
  • mental fatigue

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 31 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 29 فروردین 1404
  • تاریخ بازنگری: 23 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 31 اردیبهشت 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 31 اردیبهشت 1404