نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1
کارشناس ارشد کاردرمانی، مربی گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران. ایران
2
دفتر تحقیقات و فن آوری دانشجویی. دانشجوی کارشناسی ارشد کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران
3
دکترای کاردرمانی، استادیار گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران. ایران
4
دانشکده طب توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی.
5
دانشجوی پزشکی، دانشگاه آنتیگوآ، امریکا
6
کارشناس ارشد پرستاری- دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
7
دکترای علوم فعالیت و برنامه ی درمانی، دانشکده ی سلامت، پزشکی، پرستاری و علوم رفتاری، دانشگاه دکین، استرالیا
چکیده
مقدمه و اهداف: گرچه بازی مفهومی ساده به نظر می رسد، اما در واقع پدیده ای پیچیده است و با توجه به تجربیات فردی برای هر کس متفاوت است. بازی عملی به دور از قوانین و قواعد است و عملی خود انگیز، سرگرم کننده، بدون هدف، انعطاف پذیر، کاملا جذاب، حیاتی و چالش برانگیز است. بازی نمادین از 18 ماهگی در کودکان آغاز می شود. بازی یک منبع بالقوه برای ارزیابی مهارت های پیش آکادمیک است و بازی های وانمودین بیشتر به مهارت های پیش از سواد آموزی مرتبط می شود. هدف از این مطالعه ترجمه ی ابزار ارزیابی بازی وانمودین خودانگیخته ی کودک (ChIPPA) به زبان فارسی و سنجش روایی ظاهری و محتوایی آن بود.
مواد و روش ها: ابتدا ترجمه ی این آزمون در دو مرحله بر اساس پروتکل پروژه بین المللی ابزار کیفیت زندگی صورت گرفت . سپس روایی ظاهری توسط پنج تن و روایی محتوایی آزمون توسط ده تن از متخصصین رشته ی کاردرمانی صورت گرفت. سپس میزان نسبت روایی محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) برای آن تعیین شد.
یافته ها: در بخش ترجمه برخی واژه ها و محتوا با توجه به فرهنگ تغییر کردند. میزان CVI برای کلیه ی عنوان ها 1 بدست آمد و میزان CVR برای تمامی عنوان ها بین 8/0 تا 1 بدست آمد.
نتیجه گیری: آزمون ارزیابی بازی وانمودین خودانگیخته ی کودک از روایی ظاهری مناسب و روایی محتوایی بالایی برخوردار است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Translation, face, and content validity on "child initiated pretend play assessment" for 4-7 years children
نویسندگان [English]
-
Navid mirzakhani
1
-
Minoo Dabiri Golchin
2
-
Mehdi Rezaee
3
-
Rozi Zeinali
1
-
Rama Yasaei
5
-
Mahsa Dabiri Golchin
6
-
Karen Stagnitti
7
1
Lecturer in Occupational Therapy, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
2
Students' Research Office, MSc Student in Occupational Therapy, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
3
PhD, Assistant Professor in Occupational Therapy, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
5
MD Candidate, American University of Antigua
6
MSc in Nursing, Faculty of nursing and midwifery, Tehran University of Medical Science, Tehran, Iran
7
PhD Occupational Science and Therapy Program, School of Health and Social Development, Faculty of Health, Medicine, Nursing, and Behavioral Sciences, Deakin University, Australia
چکیده [English]
Background and Aim: Although play seems to be a simple concept, it is complex and varies according to individual experiences. Play is a process that follows no rule. It is a spontaneous, funny, flexible, completely attractive, vital, and challenging behavior that aims at no goal. Pretend play starts in childhood since 18 months. The play is a potential source for assessment of academic skills and pretend play is more related to preacademic skills. The purpose of the present study was translation and examination of the face and content validity of Persian version of the Child Initiated Pretend Play Assessment (CHIPPA).
Materials and Methods: The translation of the test was carried out based on the International Quality of Life Assessment. Then, face validity was determined by 5 and content validity was evaluated by 10 specialists in occupational therapy. Next, Content Validity Ratio (CVR) and content validity index (CVI) were calculated.
Results: In the process of translation, some phrases were changed with regard to cultural considerations. CVI was foud to be 1 and CVR was 0.8 to 1 in all the items.
Conclusion: The Persian version of Child Initiated Pretend Play Assessment has an acceptable face and content validity.
کلیدواژهها [English]
-
Child Initiated Pretend Play Assessment
-
Content validity
-
Face Validity
-
International Quality of Life Assessment