نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1
استادیار گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2
دفتر تحقیقات و فن آوری دانشجویان. دانشجوی کارشناسی ارشد کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3
دانشجوی دکترای نوروساینس، عضو کادر اموزشی گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
4
استادیار گروه شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
5
دکترای آمارزیستی، دانشیار گروه علوم پایه، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
مقدمه و اهداف
کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک از لحاظ حرکتی و تعادل مشکلات فراوانی دارند. تعادل یکی از مولفه های ضروری حرکت است که مهارت های عملکردی را تسهیل میکند. هدف از مطالعهی پیش رو ترجمه، بررسی روایی صوری و محتوایی مقیاس تعادلی کودکان (PBS) در کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک بود.
مواد و روش ها
در پژوهش حاضر تحلیلی- توصیفی از روش روان سنجی استفاده شد. ترجمهی این مقیاس بهصورت پیش رو- پس رو صورت گرفت. پس از آن روایی صوری توسط 10 متخصص کاردرمانی دارای تجربه در زمینه ی کار بالینی و روایی محتوایی توسط 10 متخصص کاردرمانی دیگر دارای تجربه در زمینه ی کار بالینی و پژوهشی به صورت کمی بررسی شد. نسبت روایی محتوایی (CVR) و شاخص روایی محتوایی (CVI) محاسبه گردید.
یافته ها
در قسمت ترجمه یک سوال از لحاظ مفهومی تغییر کرد. روایی صوری بسیار بالا (70/4-87/2) برای این مقیاس بهدست آمد. بر اساس نسبت، روایی محتوایی (8/0 - 1) و شاخص روایی محتوایی در محدوه قابل قبول(97/0) قرار گرفت.
نتیجه گیری
مقیاس تعادلی کودکان دارای روایی صوری و محتوایی مناسب برای سنجش تعادل عملکردی در کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک می باشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Content and face validity of Pediatric Balance Scale in children with spastic cerebral palsy
نویسندگان [English]
-
Minoo Kalantari
1
-
Elnaz Alimi
2
-
Ashkan Irani
3
-
Ahmadreaz Nazeri
4
-
Alireza Akbarzade Baghban
5
1
PhD of Occupational Therapy, Department of Occupational Therapy, School of Rehabilitation, Shahid Behesht University of Medical Sciences, Tehran, Iran
2
Student Research Committee. MSc Student of Occupational Therapy, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
3
Phd Student in Neuroscience, Department of Occupational Therapy, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
4
PhD of Audiology, Department of Audiology, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
5
PhD of Audiology, Department of Audiology, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]
Background and Aimes: Children with spastic cerebral palsy have difficulties with balance and movement. Balance is a crucial factor of movement that facilitates functional skills. The purpose of the present study was to translate and to evaluate face and content validity of Pediatric Balance Scale (PBS).
Materials and Methods: In the current descriptive-analytical study, psychometric methods were assessed. Translation of this scale was accomplished in forward-backward process. Next, face validity was checked by 10 occupational therapists and content validity was evaluated by 10 other occupational therapists. Moreover, Content Validity Ratio (CVR) and Content Validity Index (CVI) were determined.
Results: In translation process, one item was changed because it was confusing for occupational therapists. Face validity was obtained to be very high for this measure (2/87-4/70). Also, CVR (1- 0.73) and CVI (0.96) were in the acceptable range.
Conclusion: PBS has high face and content validity which is appropriate for assessing functional balance in children with spastic cerebral palsy.
کلیدواژهها [English]
-
Cerebral palsy
-
Face Validity
-
Content validity
-
Balance
-
Pediatric Balance Scale