اثربخشی اقدامات موسیقی درمانی در افزایش توانایی مهارت خواندن در کودکان دبستانی کاشت حلزون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک ونوجوان

2 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

3 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

مقدمه و اهداف
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی موسیقی درمانی بر افزایش توانایی خواندن در کودکان دبستانی کاشت حلزون شنوایی بود. حس شنیداری حس مهمی است که به رشد گفتار و زبان و مهارت های شناختی کمک عمده ای می کند. یکی از تظاهرات زبان، خواندن است که مبتنی بر زبان گفتاری می باشد. خواندن یک مهارت مهم برای یادگیری دروس در کودکان است که نقص شنیداری یا هر نوع نقص حسی باعث محدودیت در تجربه و یادگیری می شود، به طوری که در افراد کم شنوا نقص حس شنوایی روی تفکر، تصویرسازی و ادراک آنها تاثیر می گذارد. بین توانایی خواندن و میزان افت شنوایی ارتباط مستقیمی وجود دارد و هر چه میزان افت شنوایی بیشتر باشد، توانایی خواندن و درک مطلب ضعیف تر می گردد.
مواد و روش ها
روش اجرای پژوهش آزمایشی و طرح پژوهش پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش کودکان 10 تا 8 سال مبتلا به اختلال شنوایی است که عمل کاشت حلزون را انجام دادند. روش نمونه گیری به صورت در دسترس است. ابزار گردآوری آزمون اختلال خواندن مصطفی تبریزی است که در مدت 3 دقیقه انجام می شود و در آن کلمات خوانده شده و تعداد اشنباهات در روی چک لیست تیک زده می شود و نوع اختلال تشخیص داده می شود.
یافته ها
با توجه به یافته های پژوهش می توان گفت که اقدامات موسیقی درمانی بر افزایش توانایی مهارت خواندن در کودکان دبستانی کاشت حلزونی شنوایی تاثیرگذار می باشد.
نتیجه گیری
قاعدتا فرآیند خواندن ابزاری بسیار مهم و بنیادی برای یادگیری دانش آموزان به شمار می رود و به عنوان وسیله ای برای گسترش توانایی های دانش آموز در مراحل یادگیری کاربرد دارد. تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر نشان داد که اثربخشی موسیقی درمانی بر مهارت های خواندن در کودکان دبستان کاشت حلزونی معنادار می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Impact of Music Therapy Measures to Boost up Reading Skills among School Children with Cochlear Implants

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hatami 2
  • Robabeh Nouri 3
2 Associate Professor, Department of Clinical Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Clinical Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Bachground and Aim: The sense of hearing is an important sense that helps the development of speech and language and cognitive skills. One of the oral manifestations is reading which is based on the spoken language. Reading is an important skill to learn lessons for children and the auditory defects or any sensory impairment can limit learning and experience in a way that auditory defects in hard-of-hearing children affects their thought, imagination, and perception. There is a direct correlation between reading ability and level of hearing loss and the greater the hearing loss, the weaker the reading ability and comprehension.The present study aimed to assess the efficacy of music therapy on increasing the ability to read in primary school children who had cochlear implants.
Materials and Methods: An experimental study with pretest-posttest and control group was conducted. The sample consisted of children aged 8 to 10 years old with the hearing disorder who had cochlear implant surgery selected using convenience sampling method. Data was collected using a reading disorder test designed by Dr. Mostafa Tabrizi, which can be administered within three minutes and in which the words read and the number of mistakes are checked in a list and disorder is diagnosed.
Results: According to the findings, it can be stated that music therapy improves reading skills in school children with cochlear implant.
Conclusion: As a rule, the reading process is a very important tool for students to learn and is used as a means to extend the capabilities of the student during the learning process. Variance analysis of repeated measures showed that music therapy can significantly influence reading skills in primary school children with the cochlear implants.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cochlear Implant
  • Music Therapy
  • Reading skills
  1. Cornoldi C and Oakhill JV. Reading comprehension difficulties: Processes and intervention. Routledge. 2013##
  2. Hasanzade S. Psychology and Education of Deaf Children. Tehran: Samt Publishers 2008. [In Persian] ##
  3. Jacobson C and Lundberg I. Early prediction of individual growth in reading. Reading and Writing 2000; 13: 273-296. ##
  4. Peeters M, Verhoeven L, de Moor J, van Balkom H and van Leeuwe J. Home literacy predictors of early reading development in children with cerebral palsy. Research in developmental disabilities 2009; 30: 445-461. ##
  5. Vermeulen AM. Reading skills after cochlear implantation. [Sl: sn]. 2007. ##
  6. Marschark M, Sarchet T, Convertino CM, Borgna G, Morrison C and Remelt S. Print exposure, reading habits, and reading achievement among deaf and hearing college students. Journal of deaf studies and deaf education 2012; 17: 61-74. ##
  7. Miller P. What the visual word recognition skills of prelingually deafened readers tell about their reading comprehension problems. Journal of Developmental and Physical Disabilities 2006; 18: 91-121. ##
  8. Wauters LN, Van Bon WH and Tellings AE. Reading comprehension of Dutch deaf children. Reading and Writing 2006; 19: 49-76. ##
  9. Sterne A and Goswami U. Phonological awareness of syllables, rhymes, and phonemes in deaf children. Journal of Child Psychology and Psychiatry 2003; 41: 609-625. ##

10. Cain K and Oakhill J. Children's comprehension problems in oral and written language: A cognitive perspective. Guilford Press. 2007. ##

11. Kakajoybari A, Sarmadi M and Sharifi A. Comparison of reading literacy in hearing impaired students in three academic levels. Journal of Rehabilitation2010; 11(3): 8-14##

12. Zademohammadi A. Introduction to art therapy Special groups. Tehran: Ghatre Publishers. 2010##

13. Kianipoor O, Etemadi A, Dolatabadi S and Hajihasani M. effectiveness of music therapy on the basis of Persian music and cognitive therapy on anger control of adolescence. Culture counseling and psychotherapy 2012; 3(10): 119-134##

14. Vink A and Bruinsma M. Evidence based music therapy. In Dialogue and Debate-Conference Proceedings of the 10th World Congress on Music Therapy 2014: 1779##

15. Fakharizade S. he impact of music education on academic achievement of fifth grade male city Najaf Abad. MA thesis in Educational Psychology. Tarbiat Moalem University, Tehran. 2006##

16. Register D, Darrow AA, Swedberg O and Standley J. The use of music to enhance reading skills of second grade students and students with reading disabilities. Journal of Music Therapy 2007; 44: 23-37. ##

17. Cogo-Moreira H, Brandão de Ávila CR, Ploubidis GB and Mari JDJ. Effectiveness of music education for the improvement of reading skills and academic achievement in young poor readers: a pragmatic cluster-randomized, controlled clinical trial. PloS one 2013; 8: 584-599. ##

18. Colwell CM and Murlless KD. Music activities (singing vs. chanting) as a vehicle for reading accuracy of children with learning disabilities: A pilot study. Music therapy perspectives 2002; 20: 13-19. ##

19. Herman R, Roy P and Kyle FE. Dyslexia and deaf children. British Association of Teachers of the Deaf Newsletter 2013: 47-48. ##

20. Wolf P. Brain and learning processes, adaptation of teaching-learning methods and performance of the human brain. Translated by Abolghasemi D. Tehran: Madrese Publishers: 2001. ##

21. Wigram T, Saperston B and West R. Art & science of music therapy: A handbook. Routledge. 2013. ##