نوع مقاله : مقاله مروری
نویسندگان
1
دفتر تحقیقات و فن آوری دانشجویان کارشناسی ارشد شنوایی شناسی. بیمارستان طالقانی. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2
عضو هیئت علمی گروه شنوایی شناسی. دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3
عضو هیئت علمی گروه شنوایی شناسی. دانشکده علوم توانبخشی، بیمارستان طالقانی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
4
کارشناسی ارشد شنواییشناسی، عضو کادر آموزشی گروه شناییشناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
5
کارشناسی ارشد شنوایی شناسی. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
مقدمه و اهداف
حافظه شنوایی، توانایی دریافت تحریکات کلامی، پردازش و ذخیره آنها و در نهایت یادآوری موضوعات شنیده شده است. نقش محوری حافظه شنوایی در رشد مهارتهایی چون فراگیری و به خاطر سپردن واژهها، درک و به کار بستن دستور زبان، زبان بیانی و زبان نوشتاری و ضرورت ارزیابی بالینی آن، به انجام تحقیقات بسیار و پیدایش آزمونهای متعددی در این زمینه منجر شده است. یکی از روشهای رایج در بررسی حافظه، استفاده از آزمونهای رفتاری عصب روانشناختی است. تاکنون آزمونهای بسیاری از جمله آزمون یادگیری کلامی کالیفرنیا، هاپکینز و ری برای ارزیابی حافظه کلامی معرفی شده اند که آزمون یادگیری شنیداری کلامی ری به عنوان معتبرترین آزمون شناخته شده است.
مواد و روش ها
مطالعه ی حاضر از نوع مروری است. کلیه مطالعات موجود در پایگاه های اطلاعاتی که با استفاده از آزمون یادگیری حافظه شنیداری-کلامی ری انجام شده است، در بازه زمانی مورد نظر گردآوری شده و عوامل موثر بر نتایج آزمون مورد بررسی قرار گیرد. در این راستا ابتدا جهت دسترسی به مقالات مورد نظر پایگاه های اطلاعاتی Google Scholar، Pubmed، ScienceDirect، Iranmedex، SID، Magiran با استفاده از کلید واژه های حافظه، آزمون یادگیری شنیداری-کلامی ری، حافظه شنیداری-کلامی و ویژگی های فردی در بازه زمانی سال های 2000 تا 2016 مورد جستجو قرار گرفت. مقالات به ست آمده مورد بررسی قرار گرفت و از این بین مقالاتی که تمرکزشان بر ارزیابی حافظه با آزمون های دیگر، از جمله استفاده از تصویربرداری یا آزمونهای الکتروفیزیولوژی بود از مطالعه حذف شدند.
نتیجهگیری
با توجه به بررسی انجام شده، سن، سطح تحصیلات، جنس، هوش و عوامل فرهنگی و زبانشناختی به ترتیب به عنوان مهمترین عوامل فردی موثر بر نتایج آزمون یادگیری شنیداری کلامی ری شناخته شدهاند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
An Overview of the Factors Affecting the Results of Rey Auditory Verbal Learning Test
نویسندگان [English]
-
Azadeh Borna
1
-
Ali Mohamadzade
2
-
Seyedeh Mojde Safavi Naeeni
3
-
Farnaz Fathollahzadeh
4
-
Rezvan Rajabalipur
5
1
Student Research Committee, MSc in Audiology. Taleghani Hospital, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
2
Department of Audiology, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
3
MSc in Audiology. Department of Audiology, School of Rehabilitation, Taleghani Hospital, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
4
MSc in Audiology, Audiology Department, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
5
MSc in Audiology, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]
Background and Aim: Auditory memory is the ability to receive, process, and store the verbal provocations and eventually remind what is heard. The pivotal role of auditory memory in the development of necessary skills, such as learning, remembering words, understanding and applying grammar and written language and the necessity of clinical assessment has led to numerous studies and development of instruments in this area. One of the most common approaches in the study of memory is using neuropsychological and behavioral tests. So far, many tests are developed for memory evaluation, such as California, Hopkins, and Rey among which Rey Auditory Verbal Learning Test is the most authoritative test..
Conclusion: According to the current survey, age, education level, gender, intelligence, cultural and linguistic factors are known as important impact factors in Rey Auditory Verbal Learning Test results.
کلیدواژهها [English]
-
Auditory memory
-
Rey Auditory verbal learning test
-
Demographic features