بررسی بیان آهنگ گفتار کودکان کاشت حلزون در قالب تکلیف خواندن و تقلید

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مرکز تحقیقات توانبخشی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

2 استادیار، گروه آمارزیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه زبان و ادبیات، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران

چکیده

مقدمه و اهداف
آهنگ گفتار برجسته­ترین جنبه‎ی زبرزنجیری گفتار است که نقش مهمی در افزایش قابلیت فهم گفتار دارد. بررسی‎ها نشان می‎دهد بیان آهنگ در کودکان کاشت حلزون، مشکل‎ترین ویژگی زبرزنجیری گفتار به‎شمار می‎رود. با توجه به اهمیت آهنگ در انتقال احساسات، نوع جمله و نیات ارتباطی هدف از مطالعه حاضر "بررسی آهنگ گفتار کودکان کاشت حلزون و دارای شنوایی طبیعی در قالب تکالیف تقلید و خواندن" بود.
مواد و روشها
مطالعه‎‎ی توصیفی-تحلیلی حاضر روی 30 کودک کاشت حلزون و 30 کودک طبیعی مقطع دبستان انجام شد. ضبط صدا در یک اتاق ساکت صورت گرفت. از آزمودنی‎ خواسته ‎شد جمله "داره بارون میاد" را با آهنگ "شاد" بخواند. سپس همین تکلیف را با تقلید از صدایی که از قبل ضبط شده بود، بیان کند. آنالیز آکوستیکی با نرم­افزار Praat و تجزیه­وتحلیل داده‎ها با استفاده از نرم‎افزار SPSS  صورت گرفت.
یافتهها
میانگین فرکانس پایه دو گروه در خواندن (P=0.004) و تقلید (P=0.007)، دیرش گفتار دو گروه در خواندن (P=<0.001) و تقلید (P=0.003) و شدت گفتار دو گروه در خواندن (P=0.01) تفاوت معنادار داشت. ضمن اینکه بیشترین میزان دیرش در تقلید و خواندن مربوط به گروه کاشت حلزون و بیشترین میزان فرکانس پایه و شدت مربوط به گروه طبیعی بود.
نتیجه­ گیری
آهنگ گفتار یکی از جنبه‎های آسیب­ دیده گفتار در کودکان کاشت حلزون است که باعث ناتوانی این کودکان در انتقال احساسات به شکل کلامی می‎شود. بر اساس مطالعه حاضر آهنگ گفتار این کودکان علاوه بر تکلیف خواندن، در تقلید نیز آسیب­دیده است؛ بنابراین توصیه می‎شود درمانگران علاوه بر جنبه‎های زنجیری گفتار این کودکان، مداخله در زمینه آهنگ را نیز در برنامه درمانی خود قرار دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigation of Speech Intonation in Cochlear Implant Children in the Imitation and Reading Tasks

نویسندگان [English]

  • Marziyeh hasanvand 1
  • Farhad Torabinezhad 1
  • Jamileh Abolghasemi 2
  • Moharram Eslami 3
1 Rehabilitation Research Center, Department of Speech and Language Pathology, School of Rehabilitation Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Biostatistics, School of Public Health, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, University of Zanjan, Zanjan, Iran
چکیده [English]

Background and Aims: Intonation is one of the main aspects of speech prosody, which plays an important role in speech intelligibility. Previous studies have shown that the expression of intonation in children with cochlear implant is the most difficult feature of speech prosody. Regarding the importance of intonation in emotional transmission, sentence type, and communication intentions, the aim of the present study was to examine the speech intonation in cochlear implant and normal hearing children in the imitation and reading tasks.
Materials and Methods: The present descriptive-analytic study was performed on 30 cochlear implant children versus 30 normal-hearing children. The sound was recorded in a quiet room. The participant was asked to utter the sentence “/dare baroun miyad/” in the happiness mood. Then, they were asked to do the same task imitating from the sound which had been recorded earlier. Data recording was done using Praat software and data analysis was done using SPSS software.
Results: The mean of fundamental frequency for the two groups in reading (P=0.004) and imitation (P=0.007), duration in reading (P=<0.001), and imitation (P=0.003) and intensity of the two groups in reading (P=0.01) had a significant difference. Meanwhile, the longest duration was related to the cochlear implantation group and the highest fundamental frequency and intensity was related to the normal group.
Conclusion: Intonation is one of the damaged aspects of speech in children with cochlear implantation, which results in children’s inability to translate emotions verbally. According to the present study, these children's intonation was damaged in imitation and reading tasks. Therefore, it is recommended that, in addition to the segmental aspect of speech, therapists carry out interventions on the speech intonation of these children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cochlear implant
  • Normal hearing
  • Intonation
  • Imitation
  • Reading
1. Werner LA. Issues in human auditory development. Communication Disorders. 2007;40(4):275-283.##
2. Thirumalai MS,  Gayathri SG.Speech of the Hearing Impaired. Central Institute of Indian Languages; 2004. .##
3. Wang DJ, Trehub SE, Volkova A, Van Lieshout P. Child implant users’ imitation of happy-and sad-sounding speech. frontiers in psychology. 2013;4:1-8. .##
4. Nakata T, Trehub SE, Kanda Y. Effect of cochlear implants on children’s perception and production of speech prosody. The Acoustical Society of America. 2012;131(2):1307-1314. ##
5. Kord N, Shahbodaghi MR, Khodami M, Nourbakhsh M, Jalaie SH. Investigation of acoustic correlation of intonation and intelligibility of speech in children with cochlear implant and comparison with normal hearing children. Modern Rehabilitation. 2013;6(4):38-43.[In Persian] ##
6. Chatterjee M, Peng SC. Processing F0 with cochlear implants: Modulation frequency discrimination and speech intonation recognition. Hearing research. 2008; 235(1): 143-156. ##
7. Daneshi A, Yadollahzadeh M, Hossein Nejad Yazdi M,Mohammadi SH, Emam Jom’e H, Farhadi M. Comparison of the Speech Perception and Intelligibility after Cochlear Implantation between Hereditary and Non-hereditary Profound Prelingual Deaf Patients Admitted to Rasoul-e-Akram Hospital. Medical Sciences. 2006; 13(50): 59-70. .[In Persian] ##
8. Abbasian Nik Z, Hassanzadeh S, Ghobaribonab B. Effectiveness of exercising on short term memory of deaf children with cochlear implant.Eceptional Children. 2013;13(1):26-33. [In Persian] ##
9. Shankar T. Cochlear Implantation: My Experience. Evolution of Medical and Dental Sciences. 2015;4(98):16315-16319. ##
10. Heller JW, Kuzma J. Cochlear implant technology. in Engineering in Medicine and Biology Society; 1996; Amsterdam, Netherlands. 18th Annual International Conference of the IEEE: IEEE; 2002. 2180-2181. ##
11. Roohparvar R, Bijankhan M, Hasanzadeh S, Jalaie SH. The acoustic analysis of voice onset time in cochlear implanted children and normal-hearing controls. Audiology. 2010;19(1):39-49.[In Persian] ##
12. Jafary N. Comparing the formant frequencies of three Persian long vowels produced by cochlear-implanted and normal-hearing children. Research in Rehabilitation Sciences. 2012;1(1):1045-1053.[In Persian] ##
13. Jalilevand N. A review on the speech and language development of deaf children whoreceive cochlear implantation. Research in Rehabilitation Sciences. 2013; 9(8):1323-1332.[In Persian] ##
14. Kord N, Shahbodaghi MR, Khodami M, Nourbakhsh M,Jalaie SH, Zarandy M. Comparison of intonation production in cochlear-implanted children and normal hearing children. Audiology.2012;21(2):50-56.[In Persian] ##
15. Jafary N, Yadegari F, Torabinezhad F. Comparison of duration of persian vowel in children using cochlear implant with normal hearing children. Speech and Language Pathologist. 2014;1(1):62-69.[In Persian] ##
16. Peng SC, Tomblin J, Spencer L, Hurtig R. Acquisition of rising intonation in pediatric cochlear implant recipients—a longitudinal study.International Congress Series. 2004; 12(73):336-339. ##
17. Lenden JM, Flipsen P. Prosody and voice characteristics of children with cochlear implants. Communication Disorders. 2007;40(1):66-81. ##
18. Chin SB, Bergeson TR, Phan J. Speech intelligibility and prosody production in children with cochlear implants. communication disorders. 2012;45(5):355-366. ##
19. Morris D, Christiansen L, Uglebjerg C, Brannstrom K, Falkenberg E. Parental comparison of the prosodic and paralinguistic ability of children with cochlear implants and their normal hearing siblings.Clinical linguistics & phonetics. 2015; 29(11):840-851. ##
20. Nikravesh M. Speech intonation in Persian declarative sentences. Research in Rehabilitation Sciences. 2011;7(4):7.[In Persian] ##
دوره 9، شماره 1
فروردین 1399
صفحه 194-200
  • تاریخ دریافت: 19 دی 1396
  • تاریخ بازنگری: 23 شهریور 1397
  • تاریخ پذیرش: 07 خرداد 1398
  • تاریخ اولین انتشار: 01 فروردین 1399