تأثیر تمرینات ادراکی- حرکتی بر عملکرد شناختی کودکان دارای اختلال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم ورزشی رفتاری و شناختی، دانشکده علوم ورزش و بهداشت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 گروه علوم ورزشی رفتاری و شناختی، دانشکده ورزش و علوم بهداشتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

مقدمه و اهداف: عدم توانایی حفظ توجه افراد دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی (ADHD) برای انجام فعالیت های بدنی در مدارس موجب شده که کودکان بیش‌فعال از در دسترس‌ترین مداخله در سطح مدرسه بی‌بهره باشند؛ درحالی که تمرینات ادراکی- حرکتی و  برنامه فعالیت بدنی موجب بهبود عملکرد شناختی افراد دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی (ADHD) می­شود. هدف از مطالعه حاضر مقایسه تأثیر تمرینات ادراکی-حرکتی و  فعالیت بدنی بر عملکرد شناختی کودکان  دارای اختلال نقص توجه_ بیش فعالی است.
مواد و روش ها: تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی همراه با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود و تعداد 36 کودک 10 تا 12 سال پسر دارای ADHD در سه گروه تمرینات ادراکی حرکتی، گروه فعالیت بدنی و گروه کنترل قرار گرفتند. گروه های تجربی 12 جلسه به مدت چهار هفته و هر هفته 3 جلسه 45 دقیقه­ای تحت مداخله قرار گرفتند. شرکت­کنندگان آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین و  مقیاس هوش وکسلر  را قبل و بعد از مداخله انجام دادند. از آزمونی تی همبسته و تحلیل واریانس مرکب به ترتیب برای مقایسه  درون گروهی و بین گروهی استفاده شد.
یافته ها: نتایج آزمون تی همبسته نشان داد، پیشرفت معنی‌داری در خطای درجاماندگی، خطای کل و حافظه عددی در گروه  تمرینات  ادراکی – حرکتی و فعالیت بدنی از پیش‌آزمون تا پس‌آزمون مشاهده شد(0/005>P). نتایج تحلیل واریانس مرکب  نشان داد بین سه گروه در تمامی نمرات خطای درجاماندگی (0/0005>P)، خطای کل (0/005>P) و حافظه عددی (0/005>P) در مرحله پس آزمون تفاوت معنی داری وجود دارد.  نتایج آزمون تعقیبی نشان داد گروه تمرینات ادراکی حرکتی به طور معنی­داری نمرات بهتری در خطای درجاماندگی (0/005>P)، خطای کل (0/005>P) و حافظه عددی (0/005>P) نسبت به گروه تمرینات فعالیت بدنی داشتند.
نتیجه گیری: تمرینات ادراکی-حرکتی که در آن‌ها حرکات فیزیکی با وظایف شناختی ترکیب می‌شود، به کودکان دارای نقص توجه بیش‌فعالی (ADHD) کمک می‌کنند تا توانایی‌های شناختی مغز خود را تقویت کنند. این تمرینات بر قشر پیش‌پیشانی مغز تأثیر دارند، که مسئول عملکردهای پیچیده‌ای مانند توجه و حافظه  است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Perceptual-Motor Exercises on Cognitive Performance of Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder

نویسندگان [English]

  • Reza shadfar 1
  • Davood Hoomanian 2
  • Mahmoud Sheikh 2
  • Fazlolah Bagherzadeh 2
1 Department of Behavioral and Cognitive Sports Sciences, Faculty of Sports and Health Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Department of Behavioral and Cognitive Sports Sciences, Faculty of Sports and Health Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Aims:  The inability of individuals with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) to maintain attention for physical activities in schools has resulted in hyperactive children missing out on the most available school-level intervention; whereas perceptual-motor training and physical activity programs improve cognitive performance in individuals with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD).The objective of the present study was to compare the effects of perceptual-motor training and physical education on cognitive performance in children with attention deficit hyperactivity disorder.
Materials and Methods: A total of 36 boys aged 10 to 12 years with ADHD were divided into three groups: a perceptual-motor exercises group, a physical activity group, and a control group: perceptual motor training, physical activity, and control groups. The experimental groups underwent 12 sessions over four weeks, with three 45-minute sessions per week. Participants completed the Wisconsin Card Sorting Test (WCST) and the Wechsler Intelligence Scale before and after the intervention. Paired t-tests and mixed ANOVA were used for within-group and between-group comparisons, respectively.
Results: The results of the paired t-test indicated significant improvements in perseverative errors, total errors, and numerical memory in both the perceptual-motor exercises group and the physical activity group from pre-test to post-test (p < 0.005). The mixed ANOVA results revealed significant differences among the three groups in all scores of perseverative errors (p < 0.0005), total errors (p < 0.005), and numerical memory (p < 0.005) at the post-test stage. Post-hoc analysis showed that the perceptual-motor exercises group achieved significantly better scores in perseverative errors (p < 0.005), total errors (p < 0.005), and numerical memory (p < 0.005) compared to the physical activity group.
Conclusion: Perceptual-motor exercises, which combine physical movements with cognitive tasks, help children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) enhance their brain's cognitive abilities. These exercises impact the prefrontal cortex of the brain, which is responsible for complex functions such as attention and memory.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attention deficit
  • hyperactivity
  • perceptual-motor training
  • physical activity
  • cognition
  • working memory
دوره 14، شماره 1
در حال انتشار
1404
  • تاریخ دریافت: 25 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 10 بهمن 1403
  • تاریخ پذیرش: 04 اسفند 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 04 اسفند 1403