بررسی حساسیت کنتراست درکودکان مبتلا به نارساخوانی (دیسلکسیا)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 1. کمیته پژوهشی دانشجویی. کارشناس ارشد اپتومتری، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران

2 2. دکترای اپتومتری، استاد دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، تهران، ایران

3 3. دکترای تخصصی چشم پزشکی، استاد دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.

4 4. کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی،سازمان آموزش و پرورش استثنایی.

5 5. کارشناس ارشد آمار زیستی، مربی دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.

چکیده

مقدمه و اهداف
مطالعات نوروفیزیولوژیک اشاره بر این دارد که دیسلکسیا نتیجه اختلال در قسمت مگنوسلولار سیستم بینایی است .بیشتر شواهدی که اثبات کننده این نظریه است درنتیجه مطالعات حساسیت کنتراست بدست آمده است. در مطالعه حاضر حساسیت کنتراست کودکان دیسلکسیک وهمتایان غیر دیسلکسیک مقایسه شدند.
مواد وروش ها
آستانه کنتراست67 نفرکه شامل26  دانش آموز دیسلکسیک (میانگین سنی 33/1 ± 76/8) و41 دانش آموز غیر  دیسلکسیک (میانگین سنی 40/1 ± 07/9) بود، با استفاده از تست حساسیت کنتراست (FrACT)  Freiburg acuity and contrast testنسخه 7/3 در فرکانس فضایی cpd 5  در هردو چشم اندازه گیری شد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از آزمون های آماری t-test  وMann-whitney استفاده شد.
یافته ها 
میانگین آستانه کنتراست چشم راست  در گروه دیسلکسیک (12/0 ± 62/0) و گروه کنترل (15/0 ± 68/0) اندازه گیری شد. تفاوت معنی داری بین میانگین حساسیت کنتراست در چشم راست هردوگروه مشاهده نشد (279/0 = Pvalue) . میانگین آستانه کنتراست چشم چپ  در گروه دیسلکسیک (16/0 ± 61/0) و گروه کنترل
 (15/0 ± 67/0) اندازه گیری شد. در چشم  چپ  نیز در هر دو گروه  از  لحاظ آماری اختلاف معنی داری دیده نشد. (124/0 = Pvalue)
نتیجه گیری
بر طبق پژوهش حاضر اختلالات خواندن در افراد دیسلکسیک مرتبط با کاهش حساسیت کنتراست نمی باشد. این مطالعه فرضیه نقص سیستم مگنوسلولار بینایی در دیسلکسیا راتایید نمی کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An investigation of the contrast sensitivity in dyslexic children

نویسندگان [English]

  • Monireh Feizabadi 1
  • Mohammad Aghazadeh Amiri 2
  • Mohammad Ghasemi Borumand 3
  • Marzieh Shiri Aminloo 4
  • Seyed Mehdi Tabatabaee 5
1 1. Student Reseach Committee, MSc Student of Optometry, Faculty of Rehabilitation Sciences, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
2 2. OD in Optometry, Faculty of Rehabilitation Sciences, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
3 3. Professor of Ophthalmology, Faculty of Rehabilitation Sciences, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
4 4. MSc in Psychology and Education of Exceptional Children, Office of Special Education.
5 5. MSc in Biostatistics, Faculty of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Aim: A review of the neurophysiological studies suggests that dyslexia is the result of a deficit in the magnocellular part of the visual system. Most of the evidence cited in favour of this hypothesis is from contrast sensitivity studies. This study tested the hypothesis that visual processing deficits may be present in dyslexia by comparing the visual contrast sensitivity of dyslexic children and controls.
Materials and Methods: contrast thresholds were recorded in 67 children, 26 dyslexic (mean age of 8.76±1.33) and 41 control group (mean age 9.07±1.40). Contrast sensitivity was measured using Freiburg acuity and contrast test (FrACT) version 3.7 at frequency 5cpd in both eyes. The results were then analyzed using SPSS-18.
Results: mean contrast threshold of Right eyes in dyslexic group(0.62±0.12)and control group (0.68± 0.15), mean contrast threshold of Left eyes in dyslexic group (0.61±0.16) and control group (0.67±0.15) were measured. There were no statistically significant differences between two groups in ight eyes (pvalue: 0.279) and in left eyes (pvalue: 0.124).
Conclusion: The present study do not support the hypothesis of magnocellular visual pathway deficit in dyslexia. Our result show that there isn’t relationship between reading ability and contrast sensitivity in dyslexic children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dyslexia
  • Contrast sensitivity
  • Freiburg acuity and contrast test (FrACT)
  • Magnocellular pathway
  1. Handler SM, Fierson WM. Learning disabilities, dyslexia, and vision. Pediatrics. 2011;127(3):e818-e56##.
  2. Shaywitz SE, Escobar MD, Shaywitz BA, Fletcher JM, Makuch R. Evidence that dyslexia may represent the lower tail of a normal distribution of reading ability. New England Journal of Medicine. 1992;326(3):145-50.##
  3. Fern-Pollak L, Wydell TN. A COMPREHENSIVE AND. 2012.##
  4. .Nandakumar K, Leat SJ. Dyslexia: a review of two theories. Clinical and Experimental Optometry. 2008;91(4):333-40.##
  5. Quercia P, Feiss L, Michel C. Developmental dyslexia and vision. Clinical ophthalmology (Auckland, NZ). 2013;7:869.##
  6. Schneps MH, Rose LT, Fischer KW. Visual learning and the brain: Implications for dyslexia. Mind, Brain, and Education. 2007;1(3):128-39.##
  7. Shaywitz S. Overcoming dyslexia: A new and complete science-based program for reading problems at any level: Random House LLC; 2008.##
  8. Vellutino FR, Fletcher JM, Snowling MJ, Scanlon DM. Specific reading disability (dyslexia): What have we learned in the past four decades? Journal of child psychology and psychiatry. 2004;45(1):2-40.##
  9. Skottun BC. The magnocellular deficit theory of dyslexia: the evidence from contrast sensitivity. Vision research. 2000;40(1):111-27.##
  10. Zhang Y, Whitfield-Gabrieli S, Christodoulou JA, Gabrieli JD. Atypical Balance between Occipital and Fronto-Parietal Activation for Visual Shape Extraction in Dyslexia. PloS one. 2013;8(6):e67331.##
  11. Chouake T, Levy T, Javitt DC, Lavidor M. Magnocellular training improves visual word recognition. Frontiers in human neuroscience. 2012;6.##
  12. Chase C, Ashourzadeh A, Kelly C, Monfette S, Kinsey K. Can the magnocellular pathway read? Evidence from studies of color. Vision Research. 2003;43(10):1211-22.##
  13. Johnston A, Bruno A, Watanabe J, Quansah B, Patel N, Dakin S, et al. Visually-based temporal distortion in dyslexia. Vision research. 2008;48(17):1852-8.##
  14. .Livingstone MS, Rosen GD, Drislane FW, Galaburda AM. Physiological and anatomical evidence for a magnocellular defect in developmental dyslexia. Proceedings of the National Academy of Sciences. 1991;88(18):7943-7.##
  15. Demb JB, Boynton GM, Best M, Heeger DJ. Psychophysical evidence for a magnocellular pathway deficit in dyslexia. Vision research. 1998;38(11):1555-9.##
  16. 16.Kubova Z, Kuba M, Peregrin J, Novakova V. Visual evoked potential evidence for magnocellular system deficit in dyslexia. Physiological Research. 1996;45:87-90.##
  17. Pelli DG, Bex P. Measuring contrast sensitivity. Vision Research. 2013;90(0):10-4.##
  18. Cornelissen P, Richardson A, Mason A, Fowler S, Stein J. Contrast sensitivity and coherent motion detection measured at photopic luminance levels in dyslexics and controls. Vision research. 1995;35(10):1483-94.##
  19. Crossland MD, Rubin GS. Text accessibility by people with reduced contrast sensitivity. Optometry & Vision Science. 2012;89(9):1276-81.##
  20. Kohnen T, Buehren J, Terzi E, Bach M, Wesemann W. The Frankfurt-Freiburg Contrast and Acuity Test System (FF-CATS): A New Test to Determine Contrast Sensitivity at Different Luminance Levels. Investigative Ophtalmology and Visual Science. 2003;44(5):2592.##
  21. Habib M. The neurological basis of developmental dyslexia an overview and working hypothesis. Brain. 2000;123(12):2373-99.##
  22. Stuart GW, McAnally KI, Castles A. Can contrast sensitivity functions in dyslexia be explained by inattention rather than a magnocellular deficit? Vision Research. 2001;41(24):3205-11.##
  23. Castro SMC, Salgado CA, Andrade FP, Ciasca SM, Carvalho KMM. Visual control in children with developmental dyslexia. Arquivos brasileiros de oftalmologia. 2008;71(6):837-40.##
  24. Slaghuis WL, Ryan JF. Directional motion contrast sensitivity in developmental dyslexia. Vision Research. 2006;46(20):3291-303.##
  25. Williams MJ, Stuart GW, Castles A, McAnally KI. Contrast sensitivity in subgroups of developmental dyslexia. Vision Research. 2003;43(4):467-77.##
  26. Skottun BC. Magnocellular reading and dyslexia. Vision research. 2005;45(1):133-4.##
  27. Patching GR, Jordan TR. Spatial frequency sensitivity differences between adults of good and poor reading ability. Investigative ophthalmology & visual science. 2005;46(6):2219-24.##