ارتباط بین آزمون سطح شناختی Allen با آزمون CANTAB در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

2 دکترای نوروساینس، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، گروه علوم پایه

3 مربی گروه کاردرمانی، دانشجوی دکترای کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی

چکیده

مقدمه و اهداف
اسکیزوفرنیا یک اختلال شدید روانپزشکی است و اختلال در اغلب جنبه های شناختی از مشخصه های این بیماری است. آزمون Allen برای ارزیابی سریع از عملکرد شناختی افراد مبتلا به بیماری های روانپریشی تهیه و بطور گسترده ای توسط کاردرمانان مورد استفاده قرار گرفته است. آزمون CANTAB  آزمون عصب-روانشناختی کامپیوتری است که برای ارزیابی عملکردهای اجرایی نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. هدف اصلی این مطالعه بررسی ارتباط بین دو ابزار ارزیابی شناختی در دو رشته متفاوت (آزمون سطح شناختی Allen و خرده آزمونهای عملکرد اجرایی CANTAB) در ارزیابی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا است.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی، ارتباط بین نمرات حاصل از آزمون Allen و خرده آزمون های SWM, SSP  و IED  در 30 بیمار مبتلا به اسکیزوفرنیا مزمن با میانگین سنی 39 سال بررسی شد. در این مطالعه از آزمون Allen برای ارزیابی سطح شناختی و از خرده آزمون SSP برای ارزیابی ظرفیت حافظه کاری، خرده آزمون SWM برای ارزیابی حافظه کاری و استراتژی استفاده از آن و خرده آزمون IED برای ارزیابی انتقال آمایه توجهی استفاده شد.
یافته ها
همبستگی معناداری بین نمرات شناختی آزمون Allen و نمره خرده آزمون های) SWM 811/0, P=046/0- SSP, (r= (024/0- , P=009/0(r= و IED  (699/0, P=074/0 r= -) یافت نشد.
نتیجه گیری
ممکن است افراد در ارزیابی اجزای شناختی خود مشکلاتی را نشان دهند، اما این مشکلات الزامأ اعمال هدفمند آنها را مختل نمی کند. به علاوه در بررسی همبستگی بین دو آزمون می بایست رویکردی را که هر دو آزمون بر مبنای آن ارزیابی را انجام می دهند، نیز در نظر گرفت. به نظر می رسد نتایج آزمونی که برای ارزیابی، از رویکرد Top-Down  استفاده می کند با آزمونی که از رویکرد Bottom-Up استفاده می کند، متفاوت باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Correlation between Allen cognitive level test and CANTAB in patients with Schizophrenia

نویسندگان [English]

  • Talieh Sheikh Fendereski 1
  • Hasan Ashayeri 2
  • Mitra Khalaf Beigi 3
1 MSc in Occupational therapy, Faculty of Rehabilitation Sciences, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran (corresponding author)
2 Professor of Neuropsychology, Faculty of Rehabilitation Sciences, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
3 Lecturer of Occupation Therapy, PHD student of Occupation Therapy, Faculty of Rehabilitation Sciences, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Aim: Schizophrenia is a severe psychiatric disorder and characterized by impairments in a wide range of cognitive domains. Allen Cognitive Level Screen has been usedextensively by occupational therapists as a quickscreening tool to derive a view of cognitive function in people with psychiatricdisabilities. Cambridge Neuropsychological Test Automated Battery (CANTAB) is a computerized neuropsychological assessment battery which is commonly used to assess an executive functioning. The purpose of this study was to examine the relationship between two measures of executive function used by different disciplines (Allen cognitive level test and CANTAB) when assessing persons with schizophrenia. 
Materials and Methods: In this cross-sectional study, the relation between Allen cognitive level test`s outcome and subtests of CANTAB (SWM, SSP & IED( were investigated in 30 patients with chronic schizophrenia (Mean age= 39 , man=80%,woman=20%). Allen cognitive level test was used to measure cognitive level and Spatial Span (SSP) to measure working memory capacity, Spatial Working Memory (SWM) to evaluate working memory and its strategy of usage and Intra/Extra dimensional Set Shift (IED) to assess attentional set shifting. All the data was analyzed by SPSS-16.
Results: No Significant correlation was found between cognition levels of Allen test and SWM subtest (rS= -0/046; P=0/811), SSP (rS=0/009; P= -0/024) and IED (rS= -0/074; P=0/699).
Conclusion: The findings of this study suggest that although patients with schizophrenia might have problems in cognitive component, they may show less problem in performing goal directed activities. In addition, the approaches of evaluation based on which the tests have been planned should be considered for investigating the correlation between two tests. It seems that the results of a top-down approach may be different from those of a bottom-up approach. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Schizophrenia
  • Allen cognitive level test
  • CANTAB
  • Executive Functions
  1. Henriksson AT. Cognitive Dysfunction in Schizophrenia: A Familial and Genetic Approach. Helsinki: National Public Health Institute; 2005.
  2. Bhatia T, Garg K, Pogue-Geile M, Nimgaonkar VL, Deshpande SN. Executive Function and Cognitive Deficits in Schizophrenia: Comparison between Probands, Parents and Controls in India. J Postgrad Med 2009; 55(1):3-7.
  3. Velligan DI, True JE, Lefton RS, Moore TC, Flores CV. Validity of the Allen Cognitive Levels Assessment: a tri-ethnic comparison. Psychiatry Res 1995; 56(2):101-9.
  4. Weinberger M.F, Egan A, Bertolino JH, Callicott VS, Mattay BK, Lipska KF, et al. Prefrontal neurons and the genetics of schizophrenia. Biol Psychiatry 2001; 50(11):825-44.
  5. Ramachaudran VS. Encyclopedia of human behavior. New York: Academic Press; 1994.
  6. Philip DH, Tonmoy S .Understanding and Treating Cognition in Schizophrenia: A Clinician's Handbook. , London UK: Martin Dunitz. 2002
  7. Esposito M, Gazzaley A. Neurorehabilitation of Executive Function. Cambridge: University Press. 2005.
  8. Secrest L, Wood AE, Tapp A. A comparison of the Allen Cognitive Level Test and the Wisconsin Card Sorting Test in adults with schizophrenia. Am J Occup Ther 2000; 54(2):129-33.
  9. Pollard D. A different approach to assessing and managing people with cognitive deficits. 2007 [cited 2012 Apr 3]. Available from: Australian Government, Web site: http://www.health.gov.au/internet/nhhrc/publishing.nsf/Content/229
  10. Velligan DI, Bow-Thomas CC, Mahurin R, Miller A, Dassori A, Erdely F. Concurrent and predictive validity of the Allen Cognitive Levels Assessment. Psychiatry Res 1998; 80(3):287-98.
  11. Owen AM, Roberts AC, Polkey CE, Sahakian BJ, Robbins TW. Extra-dimensional versus intra-dimensional set shifting performance following frontal lobe excisions, temporal lobe excisions or amygdalo-hippocampectomy in man. Neuropsychologia. 1991; 29(10):993-1006.
  12. Luciana M, Nelson CA. Assessment of Neuropsychological Function Through Use of the Cambridge Neuropsychological Testing Automated Battery: Performance in to 12-Year-Old Children. Dev Neuropsychol. 2002; 22(3):595-624.
  13. De Luca CR, Wood SJ, Anderson V, Buchanan JA, Proffitt TM, Mahony K, et al.Normative data from the CANTAB, I: development of executive function over the lifespan. J Clin Exp Neuropsychol 2003; 25(2):242-54.
  14. Allen CK, Austin SL, David SK, Earhart CA, McCraith DB, Riska-WilliamsL. Manual for the Allen cognitive level screen-5 (ACLS-5) and Large Allen cognitive level screen (LACLS-5). USA: ACLS and LACLS Committee. 2007
  15. Owen AM, Roberts AC, Polkey CE, Sahakian BJ, Robbins TW. Extra-dimensional versus intra-dimensional set shifting performance following frontal lobe excisions, temporal lobe excisions or amygdalo-hippocampectomy in man. Neuropsychologia 1991; 29(10):993-1006.
  16. Luciana M, Nelson CA. Assessment of Neuropsychological Function Through Use of the Cambridge Neuropsychological Testing Automated Battery: Performance in to 12-Year-Old Children. Dev Neuropsychol 2002; 22(3):595-624.
  17. Robbins TW, James M, Owen AM, Sahakian BJ, McInnes L, Rabbitt P. Cambridge Neuropsychological Test Automated Battery (CANTAB): a factor analytic study of a large sample of normal elderly volunteers. Dementia 1994; 5(5):266-81.
  18. De Luca CR, Wood SJ, Anderson V, Buchanan JA, Proffitt TM, Mahony K, et al. Normative data from the CANTAB, I: development of executive function over the lifespan. J Clin Exp Neuropsychol 2003; 25(2):242-54.
  19. Brown T, Chien C. Top-down or bottom-up occupational therapy assessment: which way do we go? Br J Occup Ther 2009; 73(3), 94-95.
  20. Neu D, Kajosch H, Peigneux P, Verbanck P, Linkowski P, Le Bon O. Cognitive impairment in fatigue and sleepiness associated conditions. Psychiatry Res 2011; 189(1):128-34.