ارتباط بین حرکات سریع و متناوب دهانی ( دیادوکوکینزیس ) وقابلیت وضوح گفتاردرکودکان شکاف کام 5 تا 6 سال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 1. کارشناسی ارشد گفتاردرمانی. گروه آمورشی گفتاردرمانی. دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مشهد. ایران

2 2. دکترای گفتاردرمانی. گروه آمورشی گفتاردرمانی. دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مشهد. ایران

3 3. کارشناسی گفتاردرمانی. گروه آمورشی گفتاردرمانی. دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مشهد. ایران

4 4. دانشجوی دوره دکترای گفتاردرمانی. گروه آمورشی گفتاردرمانی. دانشگاه علوم پزشکی تهران ایران. عضو گروه آموزشی گفتاردرمانی مشهد

چکیده

مقدمه و اهداف
شکاف کام یک ناهنجاری مادرزادی است. به علت نقص ساختاری اختلالاتی در وضوح گفتار فرد ایجاد می شود که ناشی از بسته شدن ناکامل حلقه اوروفارنژیال (دهانی- حلقی) در طول حرکات نرم کام جهت آواسازی می باشد. بر اساس بررسی ها در بسیاری از اختلالات گفتار و زبان(نظیر شکاف کام)، دیادوکوکینزیس کاهش یافته است. تصورمی شود که بین سرعت دیادوکوکینزیس و قابلیت وضوح گفتار ارتباط وجود دارد. هدف از انجام چنین تحقیقی، بررسی ارتباط دیادوکوکینزیس دهانی با قابلیت وضوح گفتار در این افراد می باشد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی- تحلیلی که به صورت مقطعی انجام شد. در این تحقیق 30 کودک 5 تا 6 سال شکاف کام ( 15 پسر و 15 دختر) به صورت تصادفی ساده از میان بیمارستان های شهرستان مشهد با شرایط معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند. 30 کودک طبیعی نیز  به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شد. قابلیت وضوح گفتار با آزمون تولیدی جامع Weiss و سرعت دیادوکوکینزیس با معیار فلچر در آزمودنی ها بررسی گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری    (19 spss ) به کار گرفته شد .
یافته ها
بین دیادوکوکینزیس بیماران مبتلا به شکاف کام و وضوح گفتارشان همبستگی منفی وجود دارد (89%- در پسران، 92%- در دختران)، اما در کودکان طبیعی ارتباطی یافت نشد(009/0- در پسران و 046/0- در دختران). در تفکیک جنسیتی تفاوتی میان پسران و دختران طبیعی مشاهده نشد(05/0 (P< اما میان پسران و دختران شکاف کام تفاوت معناداری مشاهده شد( 48/2 P=). در مقایسه دو تکلیف (دیادوکوکینزیس و وضوح گفتار) ارتیاط معناداری یافت شد(05/0> (P.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به یافته هادر افراد شکاف کام، سرعت دیادوکوکینزیس و قابلیت وضوح گفتار به میزان قابل توجهینسبت به کودکان طبیعی هم سن کاهش یافته است و ارتباط معنا داری میان سرعت دیادوکوکینزیس و وضوح گفتارشان یافت شد، در حالی که این ارتباط در افراد طبیعی دیده نشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The correlation between speedy and intermittent oral movements (diadochokinetic skills) and the speech intelligibility in 5 to 6 years old children with cleft palate

نویسندگان [English]

  • Najmeh mardani 1
  • Davood sobhani-rad 2
  • Soheil baratian 3
  • Ali gholian-aval 3
  • Hamideh Ghaemi 4
1 1. MSc in Speech therapy, School of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
2 2. Ph.D in Speech therapy. Department of Speech Therapy, School of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
3 3. Department of Speech Therapy, School of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
4 4. PhD candidate of speech therapy and Lecturer, Department of speech therapy, Tehran University of medical Sciences, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Background and Aim: Cleft palate is a congenital malformation. The structural defects causes disturbances in speech clarity due to incomplete closure of the oropharyngeal ring. Previous studies of speech and language disorders (including cleft palate) suggest impaired diadochokinesis skill. We thought that there is a relationship between diadochokinesis and intelligibility of speech. The purpose of this study is to examine the relationship between oral diadochokinesis with intelligibility of speech.
Materials and Methods: The present study is a descriptive, cross-sectional study. Thirty children aged between 5 to 6 years with cleft palate (15 boys and 15 girls) were randomly recruited from hospitals in Mashhad, Iran. 30 normal children of the same age were selected as controls. The resolution capability of Weiss and Fletcher criteria were used for clarity of speech and speed of diadochokinesis respectively.
Results: Between diadochokinesis in patients with cleft palate, and their intelligibility of speech a negative correlation was observed (- 89% in male, -92% in girls), But no correlation was found in normal children (-0.009 and -0.046 in boys and girls respectively). There was ot significant differences in both diadochokinesis and intelligibility of speech between two groups (p>0.05).
Conclusion: According to the findings in patients with cleft palate; diadochokinesis speed and intelligibility of speech can be significantly reduced compared to normal children of the same age that significantly related with each other. This relationship was not found in normal individuals.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cleft Palate
  • Diadochokinesis
  • intelligibility of speech
1. Mildinhall S. Speech and language in the patient with cleft palate. Front Oral Biol 2012; 16: 137-46.##
2. Bessell A, Sell D, Whiting P, Roulstone S, Albery L, Persson M, et al. Speech and language therapy interventions for children with cleft palate: a systematic review. Cleft Palate Craniofac J 2013; 50(1): e1-e17.##
3. Rullo R, Di Maggio D, Festa VM, M azzarella N. Speech assessment in cleft palate patients: a descriptive study. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 2009 M ay;73(5):641–4.##
4. Keuning KH,Wieneke GH, Dejonckere PH. The intrajudge reliability of the perceptual rating of cleft palate speech before and after pharyngeal flap surgery: the effect of judges and speech samples. Cleft Palate Craniofac J 1999; 36(4): 328-33.##
5. Henningsson G, Kuehn DP, Sell D, Sweeney T, Trost-Cardamone JE, Whitehill TL. Universal parameters for reporting speech outcomes in individuals with cleft palate.Cleft Palate Craniofac J 2008; 45(1): 1-17.##
6. Kummer AW. Cleft Palate & Craniofacial Anomalies: Effects on Speech and Resonance. 2nd ed. NewYork:Delmar Cengage Learning; 2008.28.##
7. Peterson-Falzone SJ, Hardin-Jones MA, Karnell MP.Cleft Palate Speech. 3rd ed. New York: Mosby; 2003. 162-71.##
8. Shipley GK, Macafee GJ.Assessment in speech language pathology, 1992.  91- 2.##
9. Ergun A, Oder W.Oral diadochokinesis and velocity of narrative speech: a prognostic parameter for the outcome of diffuse axonal injury in severe head trauma. Brain Inj 2008; 22(10): 773-9.##
10. Ahadi H, Shahbodaghi MR, Bakhtiari BM, Faghihzade S. Rate of speech and reading in second and fifth grade students in Tehran. Rehabilitation 2006;15(2): 30-38.##
11. Paliobei V, Psifidis A, Anagnostopoulos D. Hearing and speech assessment of cleft palate patients after palatal closure.Long-term results. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 2005; 69(10): 1373-81.##
12. Scherer NJ, Williams AL, Proctor-Williams K. Early and later vocalization skills in children with and without cleft palate. Int J Pediatr Otorhinolaryngol2008; (6) 72:827_40##
13. Cannito M, Yorkeston K, Beukelman D. neuromotor speech disorder: nature, assessment and management. 1st ed. Brookes; 1998.##
14. Van Lierde KM, Bonte K, Baudonck N, Van Cauwenberge P, De Leenheer EM. Speech outcome regarding overall intelligibility, articulation, resonance and voice in Flemish children a year after pharyngeal flap surgery: A pilot study. Folia Phoniatr Logop. 2008;60(5):223-32.##
15. Bowen C. Developmental phonological disorders.1st ed. Melbourne: ACER Press; 1998.##
16. Pascoe M, Stackhouse J, Wells B. Persisting speech difficulties in children. 3rd ed. Canada: John Wiley; September 2006; 8(3): 231 – 244.##
17. Weismer G. Motor Speech Disorders.1st ed. San Diego: Plural Publishing; 2007.8.##
18. Brookshire, R.H. (2007). Introduction to Neurogenic Communication Disorders (Sixth. Edition). St. Louis: Mosby–Year Book, Inc;2003.##
19. Tomblin JB, Morris HL, Spriestersbach DC. Diagnosis in speech-language pathology. 1st ed. San Diego, California: Singular Publishing company; 1994. 5.##
20. Bahareh Parkam. Assessment of speech in patients with different types of cleft palate after surgery, A thesis presented for the degree of Medical Doctor (MD) in Mashhad University of Medical Sciences,Thesis No: 6768; September 2013.##
21. Munson B, Edwards J, Beckman ME. Relationship between non word repetition accuracy and other measures of linguistic development in children with phonological disorders. J Speech Lang Hear Res, 2005; 48 (1): 61-78.##
22. Ziegler W. Task-Related factors in oral motor control: speech and oral diadochokinesis in dysartheria and apraxia ofspeech. Brain Language 2002; 80(3): 556-75.##
23. Blanchet PG, Snyder GJ. Speech rate treatments for individuals with dysarthria: a tutorial. Percept Mot Skills Jun, 110(1-3): 965-82.##
24. Ghasisin L, Ghacemi A, Mubed F, Hassanzadeh A. Speech intelligibility of 4 to 5 years old persian language speaking. J Res Rehab Sci. 2009; 5(1):19-22.[ In Persian].##
25. Van Lierde KM, Luyten A,Van Borsel J, Baudonck N, Debusschere T, Vermeersch H, et al. Speech intelligibility of children with unilateral cleft lip and palate (Dutch cleft) following a one-stage Wardill–Kilner palatoplasty, as judged by their parents. Int J Oral Maxillofac Surg. 2010; 39(7):641-6.##
26. Gordon-Brannan M, Hodson B. Intelligibility/severity measurements of prekindergarten children's speech. AJSLP##
27.          Yavari A, Weisi F, Rezaei M, Rashedi V. Assessment of Diadochokinetic skills in 7-to-9-year-old students of primary schools in Kermanshah, Iran. J Res Rehabil Sci 2013; 8(7): 1228-35.##