مقایسه تاثیر توجه تقسیم شده و انتخابی بر عملکرد شنوایی دایکوتیک کودکان دچار اختلال خواندن و هنجار 8 تا 10 سال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد شنوایی‌شناسی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

2 متخصص گوش و حلق و بینی، دانشیار، گروه شنوایی شناسی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

3 متخصص گوش و حلق و بینی، دانشیار، گروه گوش و حلق و بینی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

4 دانشجوی دکترای شنوایی‌شناسی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

5 دانشیار گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

چکیده

مقدمه و اهداف
کودکان دچار اختلال خواندن مشکلاتی را در توجه شنوایی و برتری نیمکره­ای نشان می­دهند که با استفاده از روش­های شنوایی دایکوتیک، امکان ارزیابی آن وجود دارد. هدف مطالعه حاضر بررسی و مقایسه توجه شنوایی (تقسیم­شده و انتخابی) و برتری طرفی زبان در کودکان هنجار و دچار اختلال خواندن بود.
مواد و روش­ ها
مطالعه توصیفی-تحلیلی حاضر با استفاده از نسخه فارسی آزمون اعداد دایکوتیک دو جفتی روی 30 کودک دچار اختلال خواندن و 30 کودک هنجار 8 تا 10 ساله با شنوایی محیطی هنجار و راست ‌برتری قوی از دو جنس انجام شد. ابتدا افراد شرکت­کننده به سه گروه سنی 8، 9 و 10 سال تقسیم شدند. سپس میانگین امتیازات گوش راست و چپ و مقادیر شاخص برتری طرفی در سه وضعیت توجه تقسیم­شده، توجه انتخابی به گوش راست و توجه انتخابی به گوش چپ به تفکیک گروه سنی محاسبه و از طریق آزمون اندازه­های تکراری مقایسه گردید.
یافته­ ها
مقایسه امتیازات نشان داد به طور کلی در هر سه گروه سنی و سه وضعیت آزمون بین میانگین امتیازات گوش راست و چپ و مقادیر شاخص برتری طرفی دو گروه اختلاف معناداری وجود دارد (05/0Pvalue<).
نتیجه­ گیری
مطالعه حاضر نشان­دهنده ضعف عملکردی کودکان دچار اختلال خواندن در آزمون اعداد دایکوتیک در هر دو وضعیت توجه تقسیم­شده و انتخابی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparative Effects of Divided and Selective Attention on Dichotic Listening Performance of 8 -10 Year-old Children with Reading Disability and Normal Children

نویسندگان [English]

  • Maryam Heydari 1
  • Yones Lotfi 2
  • Abdollah Moossavi 3
  • Mitra Rezapour 4
  • Enayatollah Bakhshi 5
1 MSc Student of Audiology. Department of Audiology, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
2 Associated Professor. Department of Audiology, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
3 Associated Professor. Department of Otolaryngology and Head and Neck Surgery, Iran University of Medical Sciences (IUMS), Tehran, Iran
4 PhD Student of Audiology, Iran University of Medical Sciences (IUMS), Tehran, Iran
5 PhD of Statistics, Associate Professor, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
چکیده [English]

Background and Aims: Children with reading disorder show problems in auditory attention and cerebral dominance that can be assessed using dichotic listening techniques. The aim of the present study was to assess and compare auditory attention (divided and selective) and language lateralization between normal and reading disabled children.
Materials and Methods: The current cross-sectional study was performed on 30 normal children and 30 children with reading disability of 8 to 10 years old with normal peripheral hearing and strong right-handedness. First, participants were divided into three age groups of 8, 9, and 10 years old. Then, the mean scores of right and left ear responses and laterality index values were calculated and compared in three divided and selective attention conditions for all age groups using repeated measures test.
Result: Comparison of the scores showed statistically significant differences between the mean scores of right and left ears responses and laterality index values between the two groups in all age groups and three condition tests (p-value< 0/05).
Conclusion: The results of the present study showed poor performance of children with reading disorder in dichotic digit test in both divided and selective attention conditions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Reading Disorder
  • Dichotic Listening
  • Dichotic Digit Test
  • Divided Attention
  • Selective Attention
  1. Tannock R.Reading Disorder.in Sadock BJ,Sadock VA, Ruiz P, Editors. Kaplan and Sadock Comprehensive Textbook of Psychiatry. Ninth edition. Lippincott Williams & Wilkins ; 2009.vol II.3476-84.##
  2. Obrzut JE, Mahoney EB.Use of the dichotic listening technique with learning disabilities. Brain and Cognition 2011;76:323-31. ##
  3. Johnson ML, Bellis TJ , Billiet C. Audiologic Assesment of (C)APD. In Geffner D, Ross-Swain D,editors. Audiotory processing Disorder; Assesment, Management,and Treatment.San Diego:plural pub; 2007. 83-84. ##
  4. Amiriani F, Tahaei A, Kamali M. Comparative evaluation of Auditory attention in 7 to 9 year old learning disabled students. Audiol 2011;20(1):54-63.[In Persian]. ##
  5. Hugdahl k, Law L, Kyllingsbœk S, Bronnick K, Gade A. Paulson OB. Effect of Attention on dichotic listening : Human brian Mapping 2000;10: 87-97. ##
  6. Keith RW,Anderson J. Dichotic listening tests. In:Museik FE, Chermark GD, Editors. Handbook Of central Auditory processing disorder. San diego:plural pub; 2007. vol I:207-26. ##
  7. Martinez JA ,Sanchez E. Dichotic listening CV lateralization and development Dyslexia. Journal of Clinical and Exprimental Neuropsychology 1999; 21( 4): 519-34. ##
  8. Obrzut JE, Cornard PF, Bryden MP, Boliek CA.Cued dichotic listening with right-handed, left-handed, Bilingual and Learning-Disabled Children. Neuropsychologia 1988; 28(1): 119-31. ##
  9. Javidnia S, Kamkari K, Movallali G.  The Pychometric Properties of the New Version of Tehran‒Stanford‒Binet Intelligence Scale in Children with Dyslexia.Middle eastern of journal of disability studies 2013;3(1):44-51.[In Persian]. ##

10. Jafari Z, Aghamollaei M, Toufan R, Malayeri S, Esmaili M, Rahimzadeh Sh. Effects of handedness and gender on auditory attention in Bergen dichotic listening. Advances in Cognitive Science ([In Persian]). 2012; 14(1): 1-10.[In Persian]. ##

11. Jafari Z, Toufan R, Aghamollaei M, Malayeri S, Rahimzadeh Sh, Esmaili M. Constructing Persian version of the Bergen dichotic listening test and its preliminary results in normal adults. Audiol ([In Persian]). 2013; 22(3): 31-41.[In Persian] . ##

12. Lotfi Y, Talebi H, Mehrkian S, Khodaei MR, FaghihZadeh S. Effect of cognitive and central auditory impairments on satisfaction of amplification in hearing impaired older adults. Salmand. 2012;7(2):45-52.[In Persian]. ##

13. Sœtrevik B , Hugdahl K. Endogenous and Exogenous control of attention in dichotic listening. Neuropsychology 2007; 21( 3): 285-290. ##

14. Ivone FN, Schochat E. Auditory processing maturation in children with and without learning difficulties. Pro Fono. 2005;17(3):311-320##

15. Mukari SZ, Keith RW, Tharpe AM, Johnson CD. Development and standardization of single and double dichotic digit tests in the Malay language. Int J Audiol. 2006; 45(6):344-52. ##

16. Hynd, GW, Obrzut JE, Weed W, Hynd CR . Development of cerebral dominance: Dichotic listening asymmetry in normal and learning disabled children. Journal of Experimental Child Psychology 1979; 28: 445–454. ##

17. Obrzut JE, Hynd GW, Obrzut A, Pirozzolo FJ. Effect of directed attention on cerebral asymmetry in normal and learning-disabled children .Developmental psychology 1981;17:118-125. ##

18. Hynd GW, Cohen M , Obrzut, J E . Dichotic consonant–vowel (CV) testing in the diagnosis of learning disabilities in children. Ear and Hearing 1983; 4: 283–286. ##

19. Obzrut JE ,Boliek CA,Obrzut A.The effect of Type and Directed Attention on dichotic listening with children.Journal of experimental child psychology1986;41:198-20.v

20. Westerhausen, R., & Hugdahl, K .The corpus collosum in dichotic listening studies of hemispheric asymmetry: A review of clinical and experimental evidence. Neuroscience and Biobehavioral Reviews 2008; 32: 1044–1954. ##