مقایسه تأثیر 8 هفته تمرینات یکپارچگی چند‌حسی و تمرینات مقاومتی بر تعادل ایستا و پویای مردان سالمند: کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت‌بدنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

2 گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت‌بدنی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.

3 گروه بیومکانیک و آسیب‌شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

10.32598/SJRM.13.6.3282

چکیده

مقدمه و اهداف تعادل از‌جمله مشکلات سالمندان است که آن‌ها را در معرض افزایش خطر زمین خوردن قرار می‌دهد، به این دلیل پیشگیری از افتادن به موضوعی مهم در سالمندان تبدیل شده است، بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین اثر تمرینات یکپارچگی چند‌حسی و تمرینات مقاومتی بر تعادل ایستا و پویای سالمندان مرد بود.
مواد و روش‌ها 45 سالمند مرد سالم 60 تا 75 ساله به‌طور تصادفی در 3 گروه قرار گرفتند: 1. گروه تمرینات یکپارچگی چند‌حسی؛ 2. گروه تمرینات مقاومتی؛ 3. گروه کنترل. هر دو گروه تمرینات یکپارچگی چند‌حسی و تمرینات مقاومتی دریک برنامه مداخله 8 هفته‌ای (3 جلسه در هفته، هر جلسه 45 دقیقه) شرکت کردند و گروه کنترل فعالیت‌های روزانه خود را انجام دادند. ازآزمون شارپندرومبرگ برای اندازه‌گیری تعادل ایستا و برای اندازه‌گیری تعادل پویا از آزمون زمان‌دار برخاستن و رفتن استفاده شد.
یافته‌ها یافته‌ها نشان داد تمرینات یکپارچگی چند‌حسی و گروه تمرینات مقاومتی به‌صورت معنی‌داری موجب افزایش تعادل ایستای سالمندان شده است (η2=0/27 و P=0/002 و F(41,2)=7/60). درحالی‌که بین تأثیر 2 مداخله از‌نظر آماری تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (111/P=0). همچنین نتایج تحلیل تعادل پویا نیز نشان داد تمرینات یکپارچگی چند‌حسی و تمرینات مقاومتی به‌صورت معنی‌داری موجب افزایش تعادل پویای آن‌ها شده است (η2=0/23 و P=0/005 و F(41,2)=6/11). علاوه‌بر‌این، بین تأثیر 2 مداخله برای تعادل پویا ازنظر آماری تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (000/P=1). 
نتیجه‌گیری هر دو نوع تمرینات مقاومتی و تمرینات یکپارچگی چند‌حسی، تعادل ایستا و پویای سالمندان را بهبود بخشید. اگرچه گروه تمرینات یکپارچگی چند‌حسی نتایج بهتری ارائه کرد، اما نمی‌توان بیان کرد که این نوع تمرین در بهبود کنترل تعادل مؤثرتر از تمرینات مقاومتی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparing the Effects of Eight-week Multisensory Integration Training and Resistance Training on Static and Dynamic Balance of Older Men: A Randomized Clinical Trial

نویسندگان [English]

  • Tahereh Rahimi 1
  • Saeed Arsham 1
  • Gholamreza Lotfi 2
  • Hassan Sadeghi 3
1 Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran.
2 Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.
3 Department of Biomechanics and Sport Injuries, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Background and Aims Balance impairment is one of the problems in older adults, which can increase the risk of falling. The present study aims to compare the effects of multisensory integration training and resistance training on static and dynamic balance in older men.
Methods This is a randomized controlled clinical trial. Participants were 45 healthy older men aged 60-75 who were randomly divided into three groups, including multisensory integration training, resistance training, and control. The two training groups participated in eight-week training programs (three sessions per week, each for 45 minutes), while the control group performed their daily activities. The sharpened Romberg test was used to measure static balance, and the timed up & go test was used to measure dynamic balance.
Results Both training groups showed a significant increase in static balance (F(2, 41)=7.60, P=0.002, η2=0.27) and dynamic balance (F(2, 41)=6.11, P=0.005, η2=0.23) compared to the control group. There were no significant differences between the two training groups in static balance (P=0.111) or dynamic balance (P=1.000).
Conclusion Both resistance training and multisensory integration training can improve the static and dynamic balance of older men. There is no significant difference between their efficacy in improving balance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Elderly
  • Multisensory integration
  • Resistance training
  • Balance
دوره 13، شماره 6
بهمن و اسفند 1403
صفحه 1134-1149
  • تاریخ دریافت: 01 تیر 1403
  • تاریخ بازنگری: 29 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش: 04 مرداد 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 04 مرداد 1403