مقایسه تمرینات بازی محور و سوارکاری بر ابعاد اجتماعی کلیدی استنفورد در نوجوانان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم: بررسی تئوری انگیزش اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشگاه تهران

3 استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران، تهران، ایران.

4 دانشیار گروه رفتار حرکتی

10.22037/sjrm.2024.117308.3279

چکیده

مقدمه و اهداف: انگیزه اجتماعی را می توان تنظیم مکانیسم هایی توصیف کرد که منجر به سازگاری افراد با دنیای اجتماعی، جستجو و لذت بردن از تعاملات اجتماعی و تلاش برای پرورش و حفظ پیوندهای اجتماعی می شود. هدف از این پژوهش مقایسه تاثیر تمرینات بازی محور با تمرینات سوارکاری بر ابعاد کلیدی اجتماعی استنفورد در نوجوانان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم است.

مواد وروش: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه تجربی (1—تمرینات بازی محور 2- تمرینات سوارکاری) و گروه کنترل می باشد. شرکت‌کنندگان تحقیق حاضر تعداد 36 نفر از نوجوانان 10 تا 16 سال مبتلا به ASD با عملکرد بالا بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند. گروه های تجربی به مدت 8 هفته تحت مداخله قرار گرفتند. قبل و بعد از مداخله پرسشنامه ابعاد اجتماعی کلیدی استنفورد توسط والدین آزمودنی‌ها پر شد. از آزمونی تی همبسته و تحلیل کوواریانس به ترتیب برای مقایسه درون گروهی و بین گروهی استفاده شد.

یافته ها: نتایج آزمون تی همبسته نشان داد، پیشرفت معنی‌داری در تمام ابعاد اجتماعی کلیدی در گروه تمرینات سوارکاری و بازی محور از پیش‌آزمون تا پس‌آزمون مشاهده شد(05/0>P). نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بین سه گروه در تمامی نمرات خرده آزمونهای انگیزش اجتماعی (0005/0>P)، وابستگی اجتماعی (0005/0>P)، ارتباطات اجتماعی (0005/0>P)، شناخت اجتماعی(0005/0>P) و رویکرد غیرمعمول (0005/0>P)، در مرحله پس آزمون تفاوت معنی داری وجود دارد. نتایج آزمون تعقیبی نشان داد گروه تمرینات سوارکاری به طور معنی‌داری نمرات بهتری در انگیزش اجتماعی، وابستگی اجتماعی، ارتباطات اجتماعی و شناخت اجتماعی نسبت به گروه تمرینات بازی محور داشتند.



نتیجه گیری: افراد اوتیستیک در حضور اسب، انگیزه اجتماعی بالاتری از خودشان نشان می‌دهند. کاربرد محیط‌های طبیعی و حیوانات در مورد افراد مبتلا به ASD به رشد ابعاد کلیدی اجتماعی آن‌ها منجر می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of Play-based training and Riding on the key social dimensions of Stanford in adolescents with autism spectrum disorder: Examining the theory of social motivation

نویسندگان [English]

  • Seyyed Fardin Qeysari 1
  • Mahmoud Sheikh, 2
  • Davood Hoomanian 3
  • Fazlolah Bagherzadeh 4
1 Movement behavior, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
2 tehran university
3 Assistant Professor of Motor Behavior,Faculty of Physical Education and Sport Science, University of Tehran, Tehran, Iran.
4 Associate proffesor
چکیده [English]

Background:Social motivation can be described as the regulation of mechanisms that lead people to adapt to the social world, seek and enjoy social interactions, and try to cultivate and maintain social bonds. The purpose of this research is to compare the effect of Play-based training and Riding on the key social dimensions of Stanford in adolescents with autism spectrum disorder.

Materials and Methods: This research is a semi-experimental type with a pre-test-post-test design with two experimental groups (1-Play-based training, 2-Riding) and a control group. The participants of the current research were 36 adolescents aged 10 to 16 years with high-functioning ASD who were selected as available. The experimental groups underwent intervention for 8 weeks. Before and after the intervention, Stanford's key social dimensions questionnaire was filled by the subjects' parents. Paired t-test and analysis of covariance were used for intra-group and inter-group comparisons, respectively.



Findings: The results of the correlated t-test showed that a significant improvement was observed in all key social dimensions in the horse therapy and play therapy groups from pre-test to post-test (P<0.05). The results of covariance analysis showed that between the three groups of horse-therapy, play-therapy and control in all subtest scores of social motivation (P<0.0005), social dependence (P<0.0005), social communication (P<0.0005), social cognition (P<0.0005) and unusual approach (P<0.0005), there is a significant difference in the post-test stage. The results of the follow-up test showed that the horse therapy group had significantly better scores in social motivation, social dependence, social communication and social cognition than the play therapy group.



Conclusion: Autistic people show higher social motivation in the presence of horses. The use of natural environments and animals in the case of people with ASD leads to the development of their key social dimensions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : play therapy
  • horse therapy
  • social motivation
  • Stanford Social Dimensions Scale
  • autism

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 08 مرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 22 خرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 31 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش: 08 مرداد 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 08 مرداد 1403