اثر 8 هفته بازی‌های اصلاحی بر راستای پاسچرال، نیمرخ حسی و نقص توجه کودکان طیف اتیسم دارای سندرم متقاطع فوقانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکات اصلاحی، گروه تندرستی و توانبخشی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه توانبخشی ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران

3 کارشناس ارشد، آموزش و روان‌شناسی کودکان استثنائی، دانشگاه پیام‌نور، اردبیل، ایران

10.22037/sjrm.2024.117305.3275

چکیده

مقدمه و هدف: سندرم متقاطع فوقانی یکی از ناهنجاری های شایع در کودکان طیف اتیسم می‌باشد. هدف پژوهش حاضر تاثیر 8 هفته بازی‌های اصلاحی بر راستای پاسچرال، نیمرخ حسی و نقص توجه کودکان طیف اتیسم دارای سندرم متقاطع فوقانی می‌باشد.

روش‌شناسی: جهت انجام این پژوهش20 کودک پسر (12-7 سال) طیف اتیسم مبتلا به سندرم متقاطع فوقانی به صورت هدفدار انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه تمرینات (10 نفر) و کنترل (10 نفر) تقسیم شدند. از روش تصویربرداری، خط‌کش منعطف، پرسشنامه دان و پرسشنامه کانرز به ترتیب جهت ارزیابی سر به جلو، شانه به جلو، کایفوز، پروفایل حسی و نقص توجه کودکان طیف اتیسم مبتلا به سندرم متقاطع فوقانی استفاده شد. گروه تمرینی به مدت 8 هفته تمرینات بازی‌های اصلاحی را انجام دادند، گروه کنترل نیز به فعالیت درمانی روتین خود در مرکز توانبخشی پرداختند. پس از اتمام دوره، ارزیابی مجدد به عمل آمد. جهت بررسی تفاوت بین گروهی و درون گروهی بترتیب از آزمون کوواریانس و تی وابسته با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد، سطح معنی‌داری در مطالعه حاضر کمتر از 05/0 می‌باشد.

نتایج: نتایج پژوهش نشان داد 8 هفته تمرینات بازی اصلاحی بر میزان سر به جلو، شانه به جلو، کایفوز، پروفایل حسی و نقص توجه کودکان طیف اتیسم مبتلا به سندرم متقاطع فوقانی تاثیر گذار بوده است (05/0 < P). اما در گروه کنترل هیچ تفاوت معنی‌داری یافت نشد (05/0  P). در مقایسه بین گروهی نیز بهبودی با اندازه اثر بزرگ گروه تمرینات بازی اصلاحی بود.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که تمرینات مطالعه حاضر بر کلیه فاکتورهای پژوهش اثر داشته، منجر به بهبودی راستای وضعیتی، حواس چندگانه و متمرکز کردن کانون توجه کودکان طیف اتیسم مبتلا به سندرم متقاطع فوقانی شد، از اینرو به مربیان و کاردرمان‌های محترم پیشنهاد می‌گردد از این تمرینات استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of 8 weeks of corrective play therapy on postural alignment, sensory profile, and attention deficit in children with upper cross syndrome on the autism spectrum

نویسندگان [English]

  • Amir Ehsan Bakhshandeh 1
  • Amir Hossein Baratii 2
  • Niloofer Sarailo 3
1 Department of Health and Rehabilitation in Sport, Faculty of Sport Science and Health, University of Shahid Beheshti, Tehran, Iran
2 Associate Professor. Department of Health and Rehabilitation in Sport, Faculty of Sport Science and Health, University of Shahid Beheshti, Tehran, Iran
3 Education and psychology of exceptional children, PayamNoor University, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Background and Aim: upper cross syndrome is a common defect among children with autism syndrome. The aim of the present study is to the effect of 8 weeks of corrective play therapy on the postural alignment, sensory profile, and attention deficit of children with upper cross syndrome on the autism spectrum.

Materials and Methods: To carry out this research, 20 autistic boys (7-12 years old) with upper cross syndrome were purposefully selected and randomly divided into two groups of exercises (10 n) and control (10 n). Before the intervention, consent was obtained from the parents of the children. The photography method, flexible ruler, Dunn questionnaire and Connors questionnaire were used to evaluate forward head, forward shoulder, kyphosis, sensory profile, and attention deficit in autistic children with upper cross syndrome, respectively. The training group performed corrective games for 8 weeks, the control group also did their daily activities in the rehabilitation center, the exercises were performed under the supervision of a corrective movement specialist. After the completion of the course, all the subjects were re-evaluated in all research variables as in the pre-test. Covariance and paired t-test were used to examine the difference between groups and within groups, respectively, using SPSS version 26 software, the significance level in the present study is less than 0.05.

Results: The results of the research showed that 8 weeks of corrective games exercises had an effect on the amount of forward head, forward shoulder, kyphosis, sensory profile, and attention deficit in autistic children with upper cross syndrome (P < 0.05). However, no significant difference was found in the control group. In the between-group comparison, there was an improvement with a large effect size of the corrective game training group (P<0.05).

Conclusion: According to the results of the research, it can be concluded that the exercises of the present study affected all the factors of the research, led to the improvement of postural alignment, and multiple senses and focused the focus of attention of autistic children with upper cross syndrome. Respected trainers and occupational therapists are suggested to use these exercises.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Corrective games
  • Posture alignment
  • Sensory profile
  • Upper cross syndrome
  • Autism

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 17 مرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 09 خرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 17 مرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 17 مرداد 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 17 مرداد 1403