اثر 8 هفته بازی‌ بر راستای پاسچرال، نیمرخ حسی و نقص توجه کودکان پسر طیف اتیسم دارای سندرم متقاطع فوقانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تندرستی و توانبخشی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

2 گروه آموزش و روان‌شناسی کودکان استثنائی، دانشگاه پیام‌نور، اردبیل، ایران.

10.32598/SJRM.13.6.3275

چکیده

مقدمه و اهداف سندرم متقاطع فوقانی یکی از ناهنجاری‌های شایع در کودکان طیف اتیسم است. هدف پژوهش حاضر بررسی 8 هفته بازی‌ بر راستای پاسچرال، نیمرخ حسی و نقص توجه کودکان طیف اتیسم دارای سندرم متقاطع فوقانی است.
مواد و روش‌ها جهت انجام این پژوهش20 کودک پسر (7 تا 12 سال) طیف اتیسم مبتلا به سندرم متقاطع فوقانی به‌صورت هدف‌دار انتخاب و به‌صورت تصادفی به 2 گروه بازی (10 نفر) و کنترل (10 نفر) تقسیم شدند. از روش تصویربرداری، خط‌کش منعطف، پرسش‌نامه دان و پرسش‌نامه کانرز به ترتیب جهت ارزیابی سر به جلو، شانه به جلو، کایفوز، پروفایل حسی و نقص توجه کودکان طیف اتیسم مبتلا به سندرم متقاطع فوقانی استفاده شد. گروه تمرینی به مدت 8 هفته تمرینات بازی‌ را انجام دادند. گروه کنترل نیز به فعالیت درمانی روتین خود در مرکز توان‌بخشی پرداختند. پس از اتمام دوره، ارزیابی مجدد به عمل آمد. جهت بررسی تفاوت بین‌گروهی و درون‌گروهی به‌ترتیب از آزمون کوواریانس و تی وابسته با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد، سطح معنی‌داری در مطالعه حاضر کمتر از 0/05 بود.
یافته‌ها نتایج پژوهش نشان داد 8 هفته تمرینات بازی بر میزان سر به جلو، شانه به جلو، کایفوز، پروفایل حسی و نقص توجه کودکان طیف اتیسم مبتلا به سندرم متقاطع فوقانی تأثیر‌گذار بوده است (0/05<‌P). اما در گروه کنترل هیچ تفاوت معنی‌داری یافت نشد (0/05>‌P). در مقایسه بین‌گروهی نیز بهبودی با اندازه اثر بزرگ در گروه بازی بود.
نتیجه‌گیری باتوجه‌به نتایج پژوهش می‌توان نتیجه گرفت تمرینات مطالعه حاضر بر کلیه فاکتورهای پژوهش اثر داشته، منجر به بهبودی راستای وضعیتی، حواس چندگانه و متمرکز کردن کانون توجه کودکان طیف اتیسم مبتلا به سندرم متقاطع فوقانی شده است. از‌این‌رو به مربیان و کاردرمان‌های محترم پیشنهاد می‌‌شود از تمرینات بازی‌ استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of 8 Weeks of Corrective Games on Postural Alignment, Sensory Profile and Attention Deficit in Autistic Male Children With Upper Cross Syndrome

نویسندگان [English]

  • Amir Ehsan Bakhshandeh 1
  • Amir Hossein Baratii 1
  • Niloofer Sarailo 2
1 Department of Health and Sports Rehabilitation in Sport, Faculty of Sport Science and Health, University of Shahid Beheshti, Tehran, Iran.
2 Department of Education and Psychology of Exceptional Children, PayamNoor University, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

Background and Aims Upper cross syndrome (UCS) is a common defect among children with autism spectrum disorder (ASD). The present aims to investigate the effect of 8 weeks of corrective games on the postural alignment, sensory profile, and attention deficit of ASD male children with UCS.
Methods In this study, 20 autistic boys aged 7-12 years with UCS at an autism rehabilitation center in Tehran, Iran, were purposefully selected and randomly divided into two groups of training (n=10) and control (n=10). Before the intervention, the side view photography method, a flexible ruler, Dunn’s sensory profile questionnaire, and the conners’ rating scales (CRs)–revised (teacher and parent forms) were used to evaluate forward head and shoulder angles, kyphosis angle, sensory profile, and attention deficit, respectively. The training group performed corrective games for 8 weeks, while the control group performed their daily therapeutic activities in the rehabilitation center. After the end of the course, all children underwent the post-test assessments. The analysis of covariance and paired t-test were used to examine the difference between groups and within groups, respectively, in SPSS software, version 26. The significance level was set at 0.05.
Results The results showed that 8 weeks of corrective games significantly improved the forward head angle, forward shoulder angle, kyphosis angle, sensory profile, and attention deficit in the training group (P<0.05) with a large effect size, but no significant difference was found in the control group (P>0.05). 
Conclusion The selected corrective games can improve postural alignment, sensory profile, and attention of ASD male children with UCS. The trainers and occupational therapists are recommended to use these games.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Play therapy
  • Posture alignment
  • Sensory profile
  • Upper cross syndrome
  • Autism
دوره 13، شماره 6
بهمن و اسفند 1403
صفحه 1122-1133
  • تاریخ دریافت: 09 خرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 17 مرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 17 مرداد 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 17 مرداد 1403