بررسی ارتباط بین کفایت حرکتی و عملکرد مدرسه: نقش جنسیت در کودکان طبیعی مقطع ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

2 گروه کاردرمانی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

3 فوق دکترای پژوهشی، گروه کاردرمانی، دانشکده علوم بهداشت رادی، دانشگاه منیتوبا، وینیپگ، کانادا

4 گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

5 گروه کاردرمانی، مرکز تحقیقات فیزیوتراپی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.

10.22037/sjrm.2024.117350.3301

چکیده

مقدمه و اهداف

کفایت حرکتی نقش مهمی در آمادگی کودکان برای ورود به مدرسه دارد و نقص در این مهارت‌ها می‌تواند مانع موفقیت تحصیلی شود. پژوهش‌ها نشان داده اند که مهارت‌های حرکتی می‌توانند پیش‌بینی‌کننده موفقیت تحصیلی در کودکان ابتدایی باشند. یکی از عواملی که با رابطه بین کفایت حرکتی و عملکرد تحصیلی ارتباط دارد، جنسیت است. تفاوت‌های زیستی و اجتماعی میان دختران و پسران ممکن است به توسعه متفاوت مهارت‌های حرکتی آن‌ها منجر شود. این پژوهش با هدف بررسی نقش جنسیت در رابطه بین کفایت حرکتی و عملکرد مدرسه در دانش‌آموزان دبستانی انجام شده است.

مواد و روش ها

در این مطالعه از ابزارهای آزمون کفایت حرکتی برونینکس-اوزرتسکی 2 نسخه کوتاه (BOT-2 SF) برای ارزیابی حرکات درشت، ظریف و هماهنگی اندام فوقانی و آزمون عملکرد مدرسه (SFA) برای سنجش عملکرد مدرسه دانش‌آموزان استفاده شد. نمونه شامل 225 دانش‌آموز از مدارس عادی شهر تهران با میانگین سنی 79/19 ± 85/115 (برحسب ماه) بود که از این تعداد، 84 نفر دختر و 141 نفر پسر بودند.

یافته ها

تحلیل داده‌ها و نتایج آنالیز آماری نشان داد که تفاوت معناداری در همبستگی میان کفایت حرکتی و عملکرد مدرسه دانش‌آموزان دختر و پسر وجود دارد (P<0.05). این نتایج نشان داد که در پسران، ارتباط مهارت‌های حرکتی درشت با عملکرد تحصیلی قوی‌تر است، در حالی که در دختران، هماهنگی اندام فوقانی و مهارت‌های حرکتی ظریف با عملکرد تحصیلی ارتباط بیشتری دارند.

نتیجه گیری

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که جنسیت می تواند به‌طور معناداری با کفایت حرکتی و عملکرد تحصیلی ارتباط داشته باشد. مهارت‌های حرکتی درشت در پسران و مهارت‌های ظریف و هماهنگی اندام فوقانی در دختران ارتباط قوی‌تری با عملکرد مدرسه دارند. این تفاوت‌ها می‌تواند ناشی از عوامل زیستی، تفاوت‌های هورمونی و همچنین عوامل اجتماعی و محیطی همچون نقش والدین و مربیان باشد. این یافته‌ها می‌تواند به طراحی برنامه‌های آموزشی متناسب با نیازهای حرکتی هر جنسیت کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the Relationship between Motor Proficiency and School Performance: The Role of Gender in typically developing elementary school students

نویسندگان [English]

  • Elham Berahimi 1
  • saied fatorehchy 2
  • Monire Nobahar Ahari 3
  • Sana Ghanizadeh 4
  • Reihaneh Askary Kachoosangy 5
1 Department of Occupational Therapy, Faculty of Rehabilitation Sciences, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
2 Department of Occupational Therapy, Pediatric Neurorehabilitation Research Center, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
3 Postdoctoral fellow, Department of Occupational Therapy, Rady Faculty of Health Science, University of Manitoba, Winnipeg, Canada
4 Department of Occupational Therapy, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
5 , Physiotherapy Research Center, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Aims:

Motor proficiency plays a crucial role in preparing children for school entry, and deficiencies in these skills can hinder academic success. Research has shown that motor skills can serve as predictors of academic achievement in elementary school children. One of the factors influencing the relationship between motor competence and academic performance is gender. Biological and social differences between boys and girls may lead to varied development of their motor skills. This study aims to examine the role of gender in the relationship between motor proficiency and school function in elementary school students.



Materials and Methods:

In this study, the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, Second Edition, Short Form (BOT-2 SF) was employed to assess gross motor skills, fine motor skills, and upper limb coordination. Additionally, the School Function Assessment (SFA) was used to evaluate the students' school performance. The sample consisted of 225 students 115.85 ± 19.79 (in months) from regular schools in Tehran, including 84 girls and 141 boys.



Results:

Data analysis and statistical results revealed a significant difference in the relationship between motor competence and school function among boys and girls (P<0.05). The findings indicated that in boys, gross motor skills were more strongly associated with school function, whereas in girls, upper limb coordination and fine motor skills demonstrated a stronger relationship with school function.



Conclusion:

The results of this study indicate that gender significantly influences the relationship between motor proficiency and school function. Gross motor skills in boys and fine motor skills and upper limb coordination in girls were more strongly associated with school performance. These differences may be attributed to biological factors, hormonal variations, as well as social and environmental influences, such as the role of parents and educators. These findings can inform the design of educational programs tailored to the specific motor needs of each gender, thereby supporting improved academic outcomes

کلیدواژه‌ها [English]

  • . کفایت حرکتی
  • عملکرد مدرسه
  • جنسیت
  • مهارت حرکتی درشت
  • مهارت حرکتی ظریف

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 07 دی 1403
  • تاریخ دریافت: 28 مهر 1403
  • تاریخ بازنگری: 19 آبان 1403
  • تاریخ پذیرش: 07 دی 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 07 دی 1403