مقایسه تاثیر آموزش خطی و غیرخطی بر بهبود و ماندگاری شاخص های کنترل پاسچر در زنان سالمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران، تهران، ایران.

4 گروه بیومکانیک ورزشی، دانشکده علوم ورزش و بهداشت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

5 گروه رفتار حرکتی دانشگاه الزهرا

10.22037/sjrm.2025.117361.3306

چکیده

مقدمه و اهداف

روش آموزش غیرخطی یک چارچوب نظری را برای اصول آموزشی فراهم می‌کند که می‌تواند برای تخمین تغییرات غیرخطی یادگیری حرکتی مورد استفاده قرار گیرد. هدف از مطالعه حاضر مقایسه تأثیر آموزش خطی و غیرخطی بر بهبود و ماندگاری شاخص‌های کنترل پاسچر در زنان سالمند می‌باشد.

مواد و روش‌ها

پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و از نظر هدف کاربردی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و یادداری بود. بدین منظور 45 نفر از زنان سالمند 60 تا 75 ساله به طور تصادفی به سه گروه آموزش غیرخطی، آموزش خطی و گروه کنترل تقسیم شدند. آزمودنی‌های گروه‌های تجربی به مدت چهار هفته و هر هفته 4 جلسه 30 دقیقه‌ای تحت آموزش قرار گرفتند. در این مدت گروه کنترل فقط به اجرای فعالیت‌های معمول و روزانه خود پرداختند. یک روز قبل و بعد از مداخله و یک هفته بعد، آزمودنی‌ها به انجام تکلیف تعادل ایستا روی صفحه نیروسنج پرداختند.

یافته‌ها

نتایج نشان داد نمرات جابجایی قدامی- خلفی، جابجایی طرفی و سرعت در گروه آموزش خطی و غیرخطی کاهش معنی‌داری در پس‌آزمون و یادداری نسبت به پیش‌آزمون داشت (0005/0>P)؛ بدین معنی که نوسانات قامتی کاهش یافته تعادل ایستا در هر دو گروه بهبود یافته است، اما بین نمرات مذکور در مرحله پس‌آزمون با یادداری تفاوت معنی‌داری یافت نگردید (0005/0>P)؛ این نتایج حاکی از ماندگاری بهبود تعادل ایستا در هر دو گروه آموزش خطی و غیرخطی شد. همچنین هم در مرحله پس‌آزمون و هم در مرحله یادداری، گروه تحریک آموزش غیرخطی در مقایسه با گروه آموزش خطی و کنترل به طور معنی‌داری نوسانات قامتی کمتری داشتند (0005/0>P).

نتیجه‌گیری

ماهیت منعطف، انطباق‌پذیر و جامع آموزش غیرخطی، در مقایسه با ساختار تکراری و قابل پیش‌بینی آموزش خطی، آن را در آموزش تعادل در میان سالمندان مؤثرتر می‌سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparing the effect of linear and nonlinear pedagogy on the improvement and persistence of postural control indices in elderly women

نویسندگان [English]

  • Samira Soleimani 1
  • Mahmoud Sheikh 2
  • Davood Hoomanian 3
  • Elham shirzad 4
  • Masoumeh Shojaei 5
1 1. Department of Behavioral and Cognitive Sports Sciences, Faculty of Sports and Health Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Motor Behavior, Faculty of Physical Education, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Assistant Professor of Motor Behavior,Faculty of Physical Education and Sport Science, University of Tehran, Tehran, Iran.
4 Department of Sports biomechanics, Faculty of Sports and Health Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
5 Department of Motor Behavior, Alzahra University
چکیده [English]

Background and Aims: The nonlinear training method provides a theoretical framework for pedagogical principles that can be used to estimate nonlinear changes in motor learning. The aim of the present study was to compare the effects of linear and nonlinear training on the improvement and maintenance of postural control indices in older women.



Materials and Methods: The present study was a quasi-experimental study with a pretest-posttest and recall design. Forty-five elderly women aged 60-75 years were randomly divided into three groups: non-linear training, linear training and control. Subjects in the experimental groups received training for four weeks, four 30-minute sessions per week. During this time, the control group only performed their usual daily activities. One day before and after the intervention, and one week later, the subjects performed a static balance task on a force plate.



Results: The results showed that the scores for anterior-posterior displacement, lateral displacement and speed in the linear and non-linear training groups were significantly reduced in the post-test and retention phases compared with the pre-test (P<0.0005); this means that postural oscillations were reduced and static balance improved in both groups, but no significant difference was found between the above scores in the post-test and retention phases (P<0.0005); these results indicated that the improvement in static balance was sustained in both the linear and non-linear training groups. The non-linear training stimulation group also had significantly fewer postural oscillations than the linear training and control groups at both the post-test and retention phases (P<0.0005).

Conclusion: The flexible, adaptable and comprehensive nature of non-linear training, compared to the repetitive and predictable structure of linear training, makes it more effective in training balance in older people.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Linear pedagogy
  • nonlinear pedagogy
  • posture control
  • balance
  • aging

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 23 دی 1403
  • تاریخ دریافت: 07 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 19 دی 1403
  • تاریخ پذیرش: 23 دی 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 23 دی 1403