مقایسه تاثیر استراتژی‌های یادگیری حرکتی بر برخی عوامل خطر آسیب لیگامان صلیبی قدامی در ورزشکاران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه فیزیولوژی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

2 استادیار حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی، گروه فیزیولوژی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

10.22037/sjrm.2025.117367.3310

چکیده

مقدمه و هدف: طبق مطالعات دستورالعمل‌ها و استراتژی‌های یادگیری حرکتی در برنامه‌های پیشگیری از آسیب لیگامان صلیبی قدامی (ACL) موثر بوده‌اند. لذا هدف از مطالعه حاضر مقایسه تاثیر استراتژی‌های یادگیری حرکتی بر فعالیت عضلانی و ریسک فاکتورهای کینماتیکی آسیب لیگامان صلیبی قدامی در ورزشکاران بود.

مواد و روش‌ها: 48 مرد ورزشکار از سه رشته‌ ورزشی هندبال، والیبال و بسکتبال با دامنه سنی 20 تا 25 سال برای انجام این پژوهش انتخاب شده و بصورت تصادفی در چهار گروه تمرینات یادگیری افتراقی، بازخورد خود-کنترلی، تمرکز توجه بیرونی و کنترل تقسیم شدند. با استفاده از سیستم آنالیز حرکت و دستگاه EMG بترتیب شاخص‌های کینماتیکی و کینتیکی در طول فرود اندازه‌گیری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون آماری آنوای (ANOVA) 4×2 با اندازه‌گیری مکرر و بونفرونی در سطح معناداری 05/0≥p استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج مطالعه حاضر حاکی از افزایش مقادیر مرحله پیش‌آزمون به پس‌آزمون حداکثر زوایای فلکشن زانو و ران، کاهش حداکثر زاویه ابداکشن زانو و افزایش فعالیت فیدفورواردی گلوتئوس مدیوس در هر دو گروه یادگیری افتراقی و تمرکز توجه بیرونی و همچنین افزایش مقادیر مرحله پیش آزمون به پس آزمون حداکثر زاویه دورسی فلکشن پا و فعالیت فیدفورواردی گلوتئوس ماگزیموس در گروه یادگیری افتراقی بود. در مقایسه‌ بین گروه‌ها، گروه یادگیری افتراقی نسبت به گروه کنترل و گروه بازخورد خود-کنترلی در حداکثر زاویه فلکشن و ابداکشن زانو تفاوت معناداری داشت. همچنین گروه یادگیری افتراقی نسبت به گروه کنترل در فعالیت فیدفورواردی گلوتئوس مدیوس تفاوت‌ معناداری نشان داد.

نتیجه‌گیری: هر دو روش یادگیری افتراقی و تمرکز توجه بیرونی تاثیر مثبتی را در کاهش عوامل خطر کینتیکی و کینماتیکی آسیب ACL نشان دادند، ولی نتایج مطالعه حاضر روش یادگیری افتراقی و نقش تغییرپذیری در تمرین را در پیشگیری از آسیب ACL موثر می‌داند و برای بهره‌مندی بیشتر ورزشکاران، روش یادگیری افتراقی را پیشنهاد می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison the effect of motor learning strategies on some anterior cruciate ligament injury risk factors in athletes

نویسندگان [English]

  • hadi abbaszadeh ghanati 1
  • Narmin Ghani Zadeh Hesar 2
1 department of exercise physiology and corrective exercise,, sport science faculty, urmia university, urmia, iran
2 Assistant Professor of Corrective Exercises and Sport Pathology, Department of Exercise Physiology and Corrective Exercises, Faculty of Sport Sciences, Urmia University, Urmia, Iran.
چکیده [English]

Background and aims: according to studies motor learning instructions and strategies have been effective in anterior cruciate ligament injury prevention programs. Therefore, the purpose of current study was therefore to comparison the effect of motor learning strategies on some ACL injury risk factors in athletes.

Materials and Methods: 48 male athletes from three sports of handball, volleyball and basketball with an age range of 20 to 25 years were selected for this study and were randomly divided into four groups as follows: differential learning exercises, self-control feedback, external focus and control. by using motion analysis and EMG systems, respectively kinematics and kinetics parameters during landing were measured. To analyze the data, 4×2 repeated measures ANOVA was directed followed by post hoc comparison (Bonferroni] at the significant level of p≤0.05.

Results:The results of the present study showed that an increase in peak hip and knee flexion angles, decrease in peak knee abduction angle and gluteus Medius feedforward activity pretest to posttest values in both differential learning and external focus of attention groups. Also, an increase in pretest to posttest values of peak dorsiflexion angle and gluteus maximus feedforward activity in differential learning group were observed. In between groups comparison, there was a significant difference between differential group control group and self-control feedback group in peak knee flexion and abduction angles. Also, the differential learning group showed a significant difference in gluteus Medius feedforward activity compared to control group.

Conclusion: both differential learning and external focus of attention methods showed a positive effect on reducing the kinetic and kinematic risk factors of ACL injury, However, the results of the present study consider the differential learning method and the role of variability in training to be effective in preventing ACL injury and suggests the differential learning method for the greater benefit of athletes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • anterior cruciate ligament injury
  • motor learning strategy
  • variability
  • biomechanics

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 29 دی 1403
  • تاریخ دریافت: 24 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 21 دی 1403
  • تاریخ پذیرش: 29 دی 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 29 دی 1403