بررسی تاثیر کوآپ مبتنی بر آموزش مراقبین بر عملکرد آکوپیشنال (تعمیم و انتقال) و خودکارآمدی در افراد مبتلا به سکته ی مغزی مزمن: پروتکل یک مطالعه کارآزمایی بالینی دو سوکور

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده علوم توان بخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

2 دکترای تخصصی کاردرمانی، دانشیار گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

3 گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

10.22037/sjrm.2025.117402.3332

چکیده

مقدمه و اهداف

افراد مبتلا به سکته مغزی اغلب با ترکیبی از اختلالات پس از سکته مغزی مواجه می شوند که می تواند فعالیت و مشارکت را محدود نماید. رویکرد های درمانی مختلفی در توانبخشی سکته مغزی توسط کاردرمانگران استفاده می شود اما این رویکردها از جهت بهبود تعمیم و انتقال مهارت آکوپیشنال، در افراد مبتلا به سکته مغزی و هم چنین باقی ماندن بهبودی کسب شده در مدت طولانی، از شواهد ضعیفی برخوردار هستند. به همین جهت در سال های اخیر استفاده از رویکرد کوآپ در توانبخشی افراد مبتلا به سکته مغزی مورد توجه قرار گرفته است. از طرفی در مطالعات گذشته به مشارکت مراقبین که یکی از ویژگی های کلیدی رویکرد کوآپ می باشد کمتر توجه شده است. از این رو، هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثربخشی رویکرد کواپ مبتنی برآموزش مراقبین بر عملکرد آکوپیشنال (تعمیم و ترنسفر) و خودکارآمدی در افراد مبتلا به سکته مغزی مزمن می باشد.

مواد و روش ها

این کارآزمایی بالینی دوسوکور، شامل 20 نفر شرکت کننده مبتلا به سکته مغزی مزمن خواهد بود. در این مطالعه تاثیر کوآپ مبتنی بر آموزش مراقبین بر عملکرد آکوپیشنال و خودکارآمدی افراد مبتلا به سکته مغزی مزمن در مقابل اجرای کواپ در افراد مبتلا به سکته مغزی مزمن به صورت مستقیم توسط کاردرمانگر مقایسه خواهد شد. مداخله کوآپ در هر دوگروه توسط یک کاردرمانگر آموزش دیده کوآپ، در 10الی 12 جلسه به صورت دو جلسه در هفته ارائه خواهد شد. با این تفاوت که در گروه آزمایش الزام به حضور مراقبین در تمام جلسات وجود خواهد داشت. فرآیند ارزیابی توسط یک ارزیاب ناآگاه از گروه بندی قبل از مداخله، بلافاصله پس از اتمام مداخله و یک ماه پس از پایان مداخله انجام خواهد شد. هم چنین، بیماران از گروه بندی بی اطلاع هستند. نتایج اولیه با ارزیابی تمامی شرکت کنندگان مبتلا به سکته مغزی مزمن از طریق آزمون های مقیاس عملکرد کاری کانادایی ( COPM)، مقیاس رتبه ‌بندی کیفیت عملکرد(PQRS) و مفیاس خودکارآمدی عمومی(GSE -10) و نتایج ثانویه با ارزیابی کیفیت زندگی مراقبین شرکت کننده از طریق آزمون WHO-QOL-BREF بررسی خواهد شد.



نتیجه گیری

انتظار می رود نتایج این مطالعه اطلاعات مفیدی در مورد اثر کاربرد رویکرد کوآپ مبتنی بر آموزش مراقبین بر عملکرد آکوپیشنال و خودکارآمدی در افراد مبتلا به سکته مغزی مزمن ایجاد کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Caregiver- Mediated CO-OP on Occupational Performance (generalization and transfer) and Self-efficacy in Chronic Stroke :Protocol of a double-blind clinical trial study

نویسندگان [English]

  • Bentolhoda Barzegari 1
  • Minoo Kalantari 2
  • Monire Nobahar Ahari 3
1 Department of Occupational Therapy, Faculty of Rehabilitation Sciences, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
2 PhD in Occupational Therapy, Associated Professor Department of Occupational Therapy, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
3 Occupational therapy Department Faculty, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Aims: stroke survivors often face a combination of post-stroke impairments that can limit activity and participation. Various treatment approaches are used in stroke rehabilitation by occupational therapists, but these approaches have poor evidence for improving generalization and transfer of occupational skills and maintaining the improvement achieved in the long term. Therefore, in recent years, the use of the Cognitive Orientation to Daily Occupational Performance (CO-OP) approach in the rehabilitation of people with stroke has received attention. In previous studies, caregiver participation, which is one of the key features of the CO-OP approach, has received less attention. Therefore, the aim of the present study was to investigate the effectiveness of the CO-OP approach based on caregiver training on occupational performance (generalization and transfer) and self-efficacy in people with chronic stroke.

Materials and Methods: This double-blind clinical trial will include 20 participants with chronic stroke with a history of 6 months to 5 years. In this study, the effect of CO-OP based on caregiver training on occupational performance and self-efficacy of chronic stroke survivors will be compared with CO-OP implemented directly by an occupational therapist. The CO-OP intervention will be provided in both groups by a CO-OP-trained occupational therapist, in 10 to 12 sessions, twice a week. In the experimental group, caregivers will be required to attend all sessions. The assessments will be conducted by an assessor unaware of the group allocation before the intervention, immediately after the intervention, and one month after the intervention. Patients will also be unaware of the grouping. Primary outcomes will be Canadian Occupational Performance Measure (COPM), Performance Quality Rating Scale (PQRS), and General Self-Efficacy Scale (GSE-10) tests, and secondary outcomes will be assessed by assessing the quality of life of participating caregivers through the WHO-QOL-BREF test.

Conclusion

It is expected that the results of this study will provide useful information about the effect of applying the CO-OP approach based on caregiver training on occupational performance and self-efficacy in people with chronic stroke.

.

Keywords: caregivers, cognition, occupational therapy, stroke, protocol

کلیدواژه‌ها [English]

  • caregivers
  • cognition
  • occupational therapy
  • stroke
  • protocol

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 23 فروردین 1404
  • تاریخ دریافت: 30 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 21 اسفند 1403
  • تاریخ پذیرش: 25 اسفند 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 23 فروردین 1404