رابطه استرس فرزندپروری، شفقت خود و ترس از ارزیابی منفی با اضطراب ویروس کرونا در والدین دانش آموزان طیف اتیسم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور واحد آمل، آمل، ایران

2 استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور واحد آمل، آمل، ایران

10.22037/sjrm.2025.117371.3313

چکیده

چکیده

مقدمه و اهداف: هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه استرس فرزندپروری، شفقت خود و ترس از ارزیابی منفی با اضطراب ویروس کرونا در والدین دانش آموزان طیف اتیسم انجام شد.

مواد و روش ها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه والدین دانش آموزان طیف اتیسم شهر تهران در سال 1401 تشکیل دادند که 150 والد دارای کودک اتیسم، به عنوان نمونه با روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب شد. والدین این کودکان، پرسش نامه های استرس والدینی آبیدین (1990)، شفقت خود –فرم کوتاه ریس و همکاران (2011)، ترس از ارزیابی منفی لری (1983) و اضطراب کرونا علیپور و همکاران (1398) را تکمیل کردند. برای آزمون فرضیه‌ها‌، از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.

یافته ها: یافته‌ها نشان داد، اضطراب ویروس کرونا بر اساس شفقت خود و ترس از ارزیابی منفی در والدین دانش آموزان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم قابل پیش‌بینی است، ولی اضطراب ویروس کرونا بر اساس استرس فرزندپروری در والدین دانش آموزان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم قابل پیش‌بینی و تبیین معنادار نیست.

نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت، به منظور کاهش اضطراب کرونا در والدین دانش آموزان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، آموزش و مشاوره در زمینه ارتقای خودشفقت ورزی و کاهش ترس از ارزیابی منفی توسط روان شناسان و مشاوران می تواند مفید باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The relationship between parenting stress, self-compassion, and fear of negative evaluation with coronavirus anxiety in parents of students on the autism spectrum.

نویسندگان [English]

  • Leila Avijeh 1
  • Rajabali Mohammadzadeh Admalai 2
1 Master of Science in General Psychology, Department of Psychology, Payam Noor University, Amol Branch, Amol, Iran
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Payam Noor University, Amol Branch, Amol, Iran
چکیده [English]

Abstract :

Background and Aims: The aim of the present study was to determine the relationship between parenting stress, self-compassion, and fear of negative evaluation with coronavirus anxiety in parents of students with autism spectrum disorders.



Materials and Methods: The research method was a descriptive correlational study. The statistical population of this study included all parents of students with autism spectrum disorders in Tehran in 2020, of which 150 parents with autistic children were selected as a sample using convenience sampling. The parents of these children completed the Parenting Stress Questionnaires of Abidin (1990), Self-Compassion - Short Form of Reis et al. (2011), Fear of Negative Evaluation of Leri (1983), and Coronavirus Anxiety of Alipour et al. (2019). Multiple regression analysis was used to test the hypotheses.



Results: The findings showed that coronavirus anxiety can be predicted based on self-compassion and fear of negative evaluation in parents of students with autism spectrum disorders, but coronavirus anxiety cannot be predicted and explained meaningfully based on parenting stress in parents of students with autism spectrum disorders.



Conclusion: Therefore, it can be concluded that in order to reduce coronavirus anxiety in parents of students with autism spectrum disorder, training and counseling on promoting self-compassion and reducing fear of negative evaluation by psychologists and counselors can be useful.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Parenting stress
  • self-compassion
  • fear of negative evaluation
  • coronavirus anxiety

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 24 فروردین 1404
  • تاریخ دریافت: 01 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 16 فروردین 1404
  • تاریخ پذیرش: 24 فروردین 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 24 فروردین 1404