کاردرمانی در بیماری آنتی‌بادی گلیکوپروتئین الیگودندروسیت میلین (موگاد) : یک گزارش موردی

نوع مقاله : گزارش مورد

نویسندگان

1 گروه آموزشی کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

2 کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، تهران ، ایران

10.22037/sjrm.2025.117411.3338

چکیده

زمینه و اهداف :

سندرم آنتی‌بادی گلیکوپروتئین الیگودندروسیت میلین (موگاد ) یک بیماری التهابی نادر است که سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار می دهد و در آن سیستم ایمنی بدن فیبرهای میلینه در اعصاب بینایی، مغز، و نخاع را مورد هدف قرار می دهند. این بیماری می تواند منجر به طیف وسیعی از علائم، از جمله مشکلات بینایی، ضعف عضلانی، سفتی یا فلج، گیجی، تشنج و سردرد شود. علیرغم در دسترس بودن درمان های پزشکی و دارویی، کاردرمانی با رویکردی جامع و کل نگر موثرترین گزینه برای توانبخشی محسوب می شود، زیرا هر دو حوزه جسمی و روانی در این سندرم درگیر است.

معرفی بیمار:

در این مطالعه، پسر 7 ساله‌ای با تشخیص سندروم موگاد که خدمات کاردرمانی دریافت کرده بود، معرفی شد. بیمار پس از بستری شدن در بیمارستان و با تشخیص موگاد به کلینیک کاردرمانی ارجاع شد. پس از دریافت مداخلات کاردرمانی از جمله درمان های عصبی-تکاملی(تکنیک های لویت و بوبت)، تجویز اسپلینت و وسایل کمکی به مدت یک سال، بهبودی در زمینه‌های مختلف از جمله تون عضلانی، رشد حرکتی ظریف و درشت، تعادل و فعالیت‌های روزانه حاصل شد. به منظور بررسی وضعیت کودک و پیگیری پیشرفت درمان در این مدت از ابزارها و تست های تخصصی ( PEDI، آشورث، شاخص های رشدی، تست کوتاهی عضلات و SICPSBS ) جهت سنجش حوزه ها و ابعاد مختلف استفاده شد.



نتیجه گیری:

کاردرمانی نقش اساسی در بهبود عملکردی این کودک مبتلا به موگاد داشت. تحقیقات آینده برای بررسی پیامدهای دراز مدت و توسعه پروتکل های استاندارد شده برای توانبخشی در کودکان مبتلا به این بیماری نادر توصیه می شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Occupational therapy in myelin oligodendrocyte glycoprotein antibody-associated disease (MOGAD): a case report

نویسندگان [English]

  • Reihaneh Askary Kachoosangy 1
  • shaghayegh Haghi 2
1 Department of Occupational Therapy, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
2 . Student Research Committee, Department of Occupational Therapy, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Aim: Myelin oligodendrocyte glycoprotein antibody-associated disease (MOGAD) is a rare inflammatory disease that affects the central nervous system, wherein the immune system attacks the myelin sheaths in the optic nerves, brain, and spinal cord. This condition can lead to a range of symptoms, including vision loss, muscle weakness, stiffness or paralysis, confusion, seizures, and headaches. Despite the availability of medical and pharmaceutical treatments, occupational therapy with a comprehensive and holistic approach is considered the most effective option for rehabilitation because both the physical and mental areas are involved in this syndrome.

Case report:

In this study, a 7-year-old boy diagnosed with MOGAD syndrome who received occupational therapy services was presented. He was referred to the occupational therapy clinic after being hospitalized and diagnosed with MOGAD. After receiving occupational therapy interventions including neurodevelopmental therapies (Levitt and Bobath techniques), splinting and assistive devices for one year, improvement was achieved in various areas including muscle tone, fine and gross motor development, balance and ADL. In order to assess the child's condition and follow up during this period, specialized tools and tests (PEDI, Ashworth, developmental milestones, muscle shortening test, etc.) were used to measure different areas and dimensions

Conclusion:

Occupational therapy played a pivotal role in the functional recovery of this child with MOGAD. Future research is recommended to explore long-term outcomes and develop standardized protocols for rehabilitation in children with this rare condition.

کلیدواژه‌ها [English]

  • occupational therapy
  • child
  • MOGAD
  • demyelinating diseases

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 22 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 17 بهمن 1403
  • تاریخ بازنگری: 03 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 22 اردیبهشت 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 22 اردیبهشت 1404