ارتباط بین چاقی با اختلالات اسکلتی-عضلانی و ناهنجاری‌های ستون فقرات در معلمان غیرورزشکار: یک مطالعه مقطعی بر اساس جنسیت و مقطع تدریس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حرکات اصلاحی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران

2 دانشجوی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران

10.22037/sjrm.2025.117467.3377

چکیده

مقدمه و اهداف

با توجه به شیوع بالای چاقی و اضافه وزن در میان معلمان و نقش آن در تشدید اختلالات اسکلتی-عضلانی و ناهنجاری‌های وضعیتی، پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط شاخص‌های چاقی با اختلالات اسکلتی-عضلانی و ناهنجاری‌های وضعیتی در معلمان غیرورزشکار زن و مرد انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی بر روی ۲۰۰ معلم مبتلا به اضافه وزن/چاقی انجام شد. داده‌های مربوط به دردهای اسکلتی-عضلانی با استفاده از پرسش‌نامه‌های استاندارد نوردیک و مقیاس دیداری درد و شاخص‌های آنتروپومتریک چاقی با استفاده از دستگاه آنالیز ترکیب بدن اندازه‌گیری شدند. ارزیابی ناهنجاری‌ها با استفاده از روش‌های تخصصی تشخیص ناهنجاری‌ها انجام شد. تحلیل آماری با آزمون‌های همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس در سطح معنی‌داری 05/0 P <صورت گرفت.

یافته ها

نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین تمامی شاخص‌های آنتروپومتریک چاقی با ناهنجاری‌های سربه جلو، شانه به جلو، لوردوز و همچنین شیوع درد در نواحی گردن، شانه، کمر، زانو، ساق و مچ پا ارتباط معنی‌داری وجود دارد (05/0P <). نتایج آزمون آنالیز واریانس نشان داد که بین هیچیک از ناهنجاری‌ها و دردهای اسکلتی-عضلانی مورد بررسی در دو جنس تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (05/0 <P ). درحالیکه بین ناهنجاری‌های سربه جلو و کایفوز و درد در نواحی گردن، کمر و زانو در بین سه مقطع تدریس تفاوت معنی‌داری وجود دارد (05/0 >P ).

نتیجه گیری

یافته‌های این مطالعه نقش معنادار چاقی را در بروز و شدت اختلالات اسکلتی-عضلانی و ناهنجاری‌های وضعیتی در معلمان غیرورزشکار نشان می‌دهد. یافته‌های تحقیق حاضر بر لزوم اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه و اختصاصی‌سازی شده، با تأکید ویژه بر مدیریت وزن، ارتقای سلامت جسمانی و فعالیت بدنی، در کنار بهبود شرایط ارگونومیک محیط کار متناسب با نیازهای خاص معلمان در مقاطع و جنسیت‌های مختلف، تاکید دارد.

واژه های کلیدی

معلم- چاقی- درد- ناهنجاری وضعیتی- ارگونومی

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Relationship Between Obesity and Musculoskeletal Disorders and Spinal Deformities in Non-Athletic Teachers: A Cross-Sectional Study Based on Gender and Educational Level

نویسندگان [English]

  • Mohammad Kalantariyan 1
  • sirvan zarghami aliabad 2
1 1. Department of Corrective Exercises and Sport Injury, Faculty of Sport Sciences, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
2 Student of Shahid Rajaei University of Education, Tehran
چکیده [English]

Background and Aims: Given the high prevalence of obesity and overweight among teachers and its critical role in exacerbating musculoskeletal disorders and postural abnormalities, the present study aimed to investigate the association between obesity indices and musculoskeletal disorders and postural abnormalities in non-athlete male and female teachers.

Materials and Methods: This descriptive-analytical cross-sectional study was conducted on 200 overweight/obese teachers. Data on musculoskeletal pain were collected using the Standardized Nordic Musculoskeletal Questionnaire and the Visual Analogue Scale. Anthropometric obesity indices were measured using a body composition analyzer. Postural abnormalities were assessed through specialized diagnostic methods. Statistical analyses were performed using Pearson correlation and one-way ANOVA tests at a significance level of P < 0.05.

Results: Pearson correlation analysis revealed significant associations between all anthropometric obesity indices and postural abnormalities, including forward head posture, protracted shoulder posture, and lumbar lordosis, as well as the prevalence of pain in the neck, shoulders, lower back, knees, calves, and ankles (P < 0.05). One-way ANOVA results showed no significant differences in musculoskeletal disorders or pain between genders (P > 0.05). However, significant differences were observed in forward head posture, thoracic kyphosis, and pain in the neck, lower back, and knees across different teaching levels (P < 0.05).

Conclusion: The findings of this study demonstrate a significant role of obesity in the development and severity of musculoskeletal disorders and postural abnormalities among non-athlete teachers. These results highlight the need for preventive and tailored interventions focusing on weight management, enhancement of physical health and activity, and improvement of ergonomic conditions in the workplace, adapted to the specific needs of teachers across different genders and educational levels.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teacher
  • Obesity
  • Pain
  • Postural Abnormality
  • Ergonomics

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 11 تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 07 خرداد 1404
  • تاریخ بازنگری: 05 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش: 11 تیر 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 11 تیر 1404