اثر تحریک صوتی مغز بر بهبود عملکرد شناختی: مطالعه‌ای بر حافظه کاری و انعطاف‌پذیری شناختی در بزرگسالان مبتلا به مرحله‌ اولیه‌ آلزایمر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

3 گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.

10.32598/SJRM.14.5.3370

چکیده

مقدمه و اهداف زوال عقل، به‌ویژه بیماری آلزایمر، با کاهش تدریجی عملکردهای شناختی مانند حافظه کاری و انعطاف‌پذیری شناختی مشخص می‌شود که تأثیر قابل‌توجهی بر کیفیت زندگی و عملکرد روزمره بیماران دارد. در مراحل اولیه آلزایمر، نواحی خاصی از مغز تحت تأثیر قرار می‌گیرند که به بروز این اختلالات منجر می‌شود. اخیراً تحریک شنوایی مغز به‌عنوان یک مداخله‌ غیرتهاجمی مورد توجه قرار گرفته است. تحقیقات نشان می‌دهد این روش می‌تواند فعالیت عصبی را افزایش دهد، مسیرهای مونوآمینرژیک را فعال کند و به بازسازی شبکه‌های عصبی مختل‌شده کمک کند که در نتیجه باعث بهبود عملکردهای شناختی می‌شود. ثابت شده که تحریک شنوایی حافظه کاری و انعطاف‌پذیری شناختی را تقویت می‌کند. براساس این یافته‌ها و اهمیت مداخله زودهنگام، مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر تحریک شنوایی مغز بر حافظه کاری و انعطاف‌پذیری شناختی در بیماران مبتلا به آلزایمر در مراحل اولیه انجام شد.
مواد و روش‌ها این پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون تک‌گروهی بود. ۱۵ بیمار مبتلا به آلزایمر مرحله‌ اولیه با میانگین سنی 60/93 سال انتخاب شدند. تحریک صوتی با فرکانس ۴۰ هرتز به روش ضربان‌های دوگوشی و با استفاده از نرم‌افزار Gnaural در طی ۳۰ جلسه‌ 1 ‌ساعته در 1 ماه اجرا شد. عملکرد شناختی با آزمون دسته‌بندی کارت‌های ویسکانسین، آزمون بلوک‌های کرسی و آزمون فراخنای ارقام ارزیابی شد.
یافته‌ها نتایج تحلیل درون‌گروهی نشان داد عملکرد شرکت‌کنندگان در آزمون دسته‌بندی کارت‌های ویسکانسین به‌طور معنی‌داری بهبود یافته است (t(14)=64/2 , P=0/019) و افزایش قابل‌توجهی در آزمون بلوک‌های کرسی مشاهده شد (t(14)=5/55 , P<0/001). بااین‌حال، تغییر در آزمون فراخنای ارقام از نظر آماری معنی‌دار نبود (t(14)=0/82 , P=0/424).
نتیجه‌گیری یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که تحریک شنوایی می‌تواند به‌عنوان یک مداخله‌ غیرتهاجمی مؤثر در کند کردن روند پیشرفت بیماری آلزایمر و بهبود کیفیت زندگی بیماران عمل کند. این نتایج می‌تواند از به‌کارگیری گسترده‌تر مداخلات مبتنی بر حواس در درمان اختلالات شناختی مرتبط با زوال عقل حمایت کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Auditory Brain Stimulation on Cognitive Function Improvement: A Study on Working Memory and Cognitive Flexibility in Adults With Early-Stage Alzheimer’s

نویسندگان [English]

  • Leila Mehdizadeh Fanid 1
  • Mansour Birami 2
  • Behzad Nikzad 1
  • Siamak Dadashi 2
  • Habibollah Rasouli 3
  • Nafiseh Zarezadeh 1
1 Department of Cognitive Neuroscience, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
2 Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
3 Department of psychology, Faculty of Education and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Background and Aims Dementia, particularly Alzheimer’s disease, is characterized by symptoms, such as memory impairment, language difficulties, behavioral changes, and challenges in performing daily activities. In the early stages, the disease leads to a decline in cognitive functions, especially working memory and cognitive flexibility. Given the impact of these two components on patients’ quality of life, non-invasive interventions, such as auditory stimulation, have gained attention as innovative approaches.
Methods This study employed a quasi-experimental, one-group, pretest-posttest design. Fifteen patients with early-stage Alzheimer’s disease (mean age: 60.93 years) were selected using purposive sampling. Auditory stimulation was delivered at 40 Hz using binaural beats generated via Gnaural software, version 1-0-20110606 over 30 one-hour sessions across three weeks. Cognitive performance was assessed using the Wisconsin card sorting test (for cognitive flexibility), Corsi block-tapping test (for visuospatial working memory), and digit span task (for verbal working memory).
Results The within-group analysis showed a significant improvement in the participants’ performance on the Wisconsin Card Sorting Test (t(14)=2.64, P=0.019), and a substantial increase in the block design test (t(14)=5.55, P<0.001). However, the change in the Digit Span test was not statistically significant (t(14)=0.82, P=0.424).
Conclusion The findings of this study suggest that auditory stimulation can serve as an effective non-invasive intervention for slowing the progression of Alzheimer’s disease and improving patients’ quality of life. These results support the broader use of sensory-based interventions for treating cognitive impairments related to dementia.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Alzheimer’s disease
  • Auditory stimulation
  • Visuospatial memory
  • Verbal working memory
  • Cognitive flexibility
دوره 14، شماره 5
آذر و دی 1404
صفحه 762-773
  • تاریخ دریافت: 29 اردیبهشت 1404
  • تاریخ بازنگری: 10 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش: 15 تیر 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 15 تیر 1404