آیا سطح دشواری تکلیف پاسخ می‌تواند تفاوت جنسیتی در گوش‌دادن دایکوتیک به اعداد را نمایان کند؟

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه شنوایی شناسی، کمیته پژوهشی دانشجویان، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.

2 گروه شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.

10.32598/SJRM.14.5.1843

چکیده

مقدمه و اهداف گوش دادن دایکوتیک مستلزم تکرار دو محرک صوتی متفاوت است که هم‌زمان به گوش‌ها ارائه می‌شوند. با وجود بیش از 40 سال مطالعه، همچنان مدارک قطعی در مورد تأثیر جنسیت بر شنوایی دایکوتیک وجود ندارد. مطالعه حاضر با هدف پاسخ به این سؤال انجام شد که «آیا با دشوار کردن تکلیف شنونده در آزمون اعداد دایکوتیک می‌توان به تفاوت جنسیتی در شنوایی دایکوتیک دست یافت».
مواد و روش‌ها مطالعه مشاهده‌ای‌مقایسه‌ای حاضر بر روی 25 زن و 25 مرد 18-35 سال راست‌دست و با شنوایی طبیعی انجام شد. در این مطالعه سه فهرست اعداد دایکوتیک تصادفی استفاده شد که هر کدام برای یکی از سه تکلیف پاسخ آزاد، هدایت‌شده پیش‌‌نشان و  پس‌نشان اجرا شد. نتایج گوش راست و چپ و اندازه گوش‌برتری بین دو جنس مقایسه گردید.
یافته‌ها مقایسه اثر جنس بر گوش‌برتری نشان داد میانگین گوش‌برتری در زنان (9±8/9) برای حالت هدایت‌شده پس‌نشان به‌طورمعناداری بیشتر از میانگین گوش‌برتری مردان(4±5/4) است (0/05>P). باوجوداین، در سایر حالت‌های تکلیف پاسخ، جنسیت بر میانگین امتیاز گوش‌ها و گوش‌برتری اثر معنی‌داری نداشت.
نتیجه‌گیری هر چند شرکت‌کنندگان مرد و زن در یادآوری آزاد اعداد دایکوتیک عملکرد مشابهی دارند، اما به نظر می‌رسد با دشوارتر شدن تکلیف پاسخ، زنان اعداد شنیده‌شده در گوش غالب را بیشتر گزارش دادند و ضعف گوش مغلوب بیشتری نشان می‌دهند که به ناقرینگی بیشتری در مقایسه با مردان منجر می‌شود. شاید بتوان نتایج مطالعه حاضر را باتوجه‌به تفاوت جنس در سطح اضطراب عمومی که در زنان بالاتر از مردان است، توجیه کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Could the Difficulty Level of Response Task Reveal Gender Difference in Dichotic Listening to Digits?

نویسندگان [English]

  • Mahshid Nekooie 1
  • Mohammad Ebrahim Mahdavi 2
  • Hamid Jalilvand 2
1 Department of Audiology, Student Research Committee, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
2 Department of Audiology, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran Iran.
چکیده [English]

Background and Aims Despite more than four decades of research, no conclusive evidence has been established regarding the effect of gender on dichotic listening. This study sought to determine whether increasing the difficulty of the listening task could reveal gender-related differences in dichotic performance.
Methods This comparative observational study included 25 men and 25 women, aged 1835 years, all right-handed students with normal hearing. Three randomized lists of dichotic digits were presented under three task conditions: free recall, precued directed recall, and postcued directed recall. Performance for the right and left ears, as well as the magnitude of the ear advantage, was compared between male and female participants.
Results Analysis of ear advantage revealed that the mean ear advantage in the postcued directed recall task was significantly greater in females (8.9±6) than in males (5.4±4) (P<0.05). In contrast, no significant gender differences were observed in mean ear scores or ear advantage under the free recall or precued conditions.
Conclusion Although male and female participants performed similarly in the free recall condition, task difficulty appeared to influence outcomes. Under more demanding conditions, females reported more digits from the dominant ear and fewer from the non-dominant ear, resulting in a larger ear advantage compared with males. These findings may be partly explained by gender differences in general anxiety levels, which tend to be higher in females.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dichotic listening
  • Response task
  • Gender
دوره 14، شماره 5
آذر و دی 1404
صفحه 710-719
  • تاریخ دریافت: 26 اردیبهشت 1404
  • تاریخ بازنگری: 18 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش: 15 مرداد 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 15 مرداد 1404