تاثیر تمرینات حسی حرکتی و ادراکی حرکتی بر روی مهارت اجتماعی کودکان 8 الی 12 ساله اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه رفتار حرکتی. دانشکده تربیت بدنی. دانشگاه تهران. تهران. ایران.

10.22037/sjrm.2025.117498.3400

چکیده

چکیده

مقدمه و اهداف اوتیسم یک اختلال نورولوژیک است که از ابتدای کودکی آغاز می شود. ضعف در مهارت های اجتماعی یکی از ویژگی های اصلی این اختلال است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی تمرینات حسی حرکتی و ادراکی حرکتی بر روی مهارت های اجتماعی کودکان 8 الی 12 ساله اوتیسم با عملکرد بالا انجام شد.

مواد و روش ها در این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل، جامعه آماری را کلیه کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در یکی از مراکز نگهداری کودکان شهر تهران در سال 1403تشکیل می داد. از این جامعه آماری 24 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت غیر تصادفی در 2 گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند (هر گروه 8 نفر) جای گذاری شدند. تمرینات حسی حرکتی بر مبنای برنامه مداخله ای کورتز در هفت محور که در 12 هفته پشت سر هم، هر هفته 3 جلسه و هرجلسه 60 دقیقه بر روی یکی از گروه های آزمایش اجرا شد. همچنین تمرینات ادراکی- حرکتی جانستون و رامون که در12 هفته پشت سر هم، هر هفته3 جلسه و هرجلسه 60 دقیقه بر روی یکی دیگر از گروه های آزمایش اجرا شد. جهت گردآوری داده ها از مقیاس کارز و پرسشنامه نیمرخ مهارت های اجتماعی اوتیسم استفاده شد. داده ها با روش تحلیل کواریانس تک متغیری و چند متغیری در نرم‌افزار SPSS نسخه 24 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.

یافته ها نتایج نشان داد تمرینات حسی حرکتی و ادراکی حرکتی موجب بهبود معنادار مهارت اجتماعی کلی (001/0P<، F= 22/90)، تمرینات حسی حرکتی (001/0P<0) و تمرینات ادراکی حرکتی (001/0P<0) شد.

نتیجه گیری بر این اساس می توان نتیجه گرفت که تمرینات حسی حرکتی و ادراکی - حرکتی در بهبود علائم مهارت های اجتماعی کودکان ASD موثر بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Sensory-Motor and Perceptual-Motor Training on the Social Skills of 8- to 12-Year-Old Children with High-Functioning Autism Spectrum Disorder

نویسندگان [English]

  • Ali Torabi
  • Mahmoud Sheikh
  • Davood Homanian
Motor Behavior Department. Faculty of Physical Education. University of Tehran. Tehran. Iran.
چکیده [English]

Abstract

Aims and Background

Autism spectrum disorder (ASD) is a neurodevelopmental condition that begins in early childhood. One of the core characteristics of ASD is a deficit in social skills, particularly in children with high-functioning autism. This study aimed to investigate the effectiveness of sensory–motor and perceptual–motor exercises on social skills in children aged 8 to 12 years with high-functioning ASD.

Methods

This quasi-experimental study used a pretest–posttest design with a control group. The statistical population included all children with ASD residing in a child care center in Tehran in 2024. Twenty-four children were selected through convenience sampling and non-randomly assigned to two experimental groups and one control group (8 participants in each). The sensory–motor group received intervention based on Cortes’s structured program across seven domains, implemented over 12 consecutive weeks (three 60-minute sessions per week). The perceptual–motor group received a structured program based on Johnston and Ramon’s intervention protocol over the same duration and frequency. The CARS scale and Autism Social Skills Profile were used to collect data. Statistical analysis was performed using univariate and multivariate ANCOVA in SPSS version 24.

Results

The findings indicated that both sensory–motor and perceptual–motor interventions significantly improved overall social skills (F = 90.22, P < 0.001). Specifically, significant improvements were observed in the sensory–motor (P < 0.001) and perceptual–motor (P < 0.001) groups compared to the control.

Conclusion

It can be concluded that sensory–motor and perceptual–motor interventions are effective in enhancing social skills in children with high-functioning ASD.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Autism
  • Perceptual-Motor
  • Social Skills
  • Sensory-Motor
  • Children

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 29 مرداد 1404
  • تاریخ دریافت: 26 مرداد 1404
  • تاریخ بازنگری: 16 آذر 1404
  • تاریخ پذیرش: 29 مرداد 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 29 مرداد 1404