مروری بر پردازش استعاره در علوم شنوایی، گفتار و زبان: یک مرور نقلی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 دکترای گفتاردرمانی. گروه شنوایی شناسی، دانشکدۀ علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران شبکه آموزشی پژوهشی علوم شنوایی و گفتار، تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد شنوایی‌شناسی، عضو کادر آموزشی گروه شنایی‌شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. شبکه آموزشی پژوهشی علوم شنوایی و گفتار، تهران، ایران.

3 دکترای تخصصی شنوایی شناسی، دانشیار گروه شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. شبکه آموزشی پژوهشی علوم شنوایی و گفتار، تهران، ایران.

4 دانشجوی دکتری شنوایی شناسی، گروه شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. شبکه آموزشی پژوهشی علوم شنوایی و گفتار، تهران، ایران.

5 گروه هنرهای نمایشی، دانشکدگان هنرهای زیبای دانشگاه تهران، تهران، ایران. شبکه آموزشی پژوهشی علوم شنوایی و گفتار، تهران، ایران.

10.22037/sjrm.2024.117337.3294

چکیده

مقدمه:

مقاله حاضر به بررسی پردازش استعاره در علوم شنوایی، گفتار و زبان می‌پردازد و به تأثیرات شناختی استعاره بر روی افراد مبتلا به اختلالات شنوایی و زبانی توجه می‌کند. تعریف استعاره و نقش آن در انتقال مفاهیم پیچیده، در روند درک و تولید زبان و ارتباطات اجتماعی تأکید می‌شود. بررسی‌های تاریخی از ارسطو تا دانشمندان معاصر و تحولات نظریه‌های شناختی نشان می‌دهد که استعاره نه تنها ابزاری ادبی، بلکه ابزاری کلیدی در فهم و تفکر انسانی است . این مقاله با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی ساینس دایرکت، پابمد و گوگل‌اسکالر با کلید‌واژه‌های استعاره، شناخت، گفتاردرمانی، شنوایی‌شناسی، زبانشناسی مطالعات مرتبط با موضوع جمع‌آوری و بررسی شد. با توجه به اهمیت مطالعه استعاره و تأثیر آن بر روی مهارت‌های عالی شناختی در افراد، این مقاله به ضرورت پژوهش‌های بیشتر در این زمینه و بررسی تأثیرات ناهنجاری‌های زبانی بر روی رشد مهارت‌های ارتباطی تأکید می‌کند.

واژه‌های کلیدی

استعاره، شناخت، گفتاردرمانی، شنوایی‌شناسی، زبانشناسی

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Review of Metaphor Processing in Audiology, Speech and Language Sciences: A narrative review

نویسندگان [English]

  • Seyede Zohre Mousavi 1
  • Farnaz Fathollahzadeh 2
  • Ahmadreza Nazeri 3
  • Azadeh Borna 4
  • Behrooz Mahmoodi-Bakhtiari 5
1 PhD in Speech Therapy, Department of Audiology, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran, Research and Education Network in Audiology and Speech Sciences, Tehran, Iran
2 MSc in Audiology, Audiology Department, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran, Research and Education Network in Audiology and Speech Sciences, Tehran, Iran
3 PhD in Audiology, Associate Professor, Department of Audiology, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran, Research and Education Network in Audiology and Speech Sciences, Tehran, Iran
4 PhD student in Audiology, Faculty of Rehabilitation Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran, Research and Education Network in Audiology and Speech Sciences, Tehran, Iran
5 College of Fine Arts, University Of Tehran, Tehran, Iran. Research and Education Network in Audiology and Speech Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Aims: This review article examines the processing of metaphor in the fields of audiology, speech, and language science, focusing on the cognitive impacts of metaphor on individuals with hearing, speech, and language disorders. The study highlights the definition of metaphor and its role in conveying complex concepts, emphasizing its significance in comprehension, language production, and social communication. Historical insights from Aristotle to contemporary scholars and the evolution of cognitive theories reveal that metaphor is not merely a literary device but a vital tool in human understanding and thought. This review article examines existing research on the role of metaphor in cognition, with a specific focus on its implications for speech therapy, audiology, and linguistics. To identify relevant studies, we conducted a comprehensive search of the scientific databases ScienceDirect, PubMed, and Google Scholar using the keywords "metaphor," "cognition," "speech therapy," "audiology," and "linguistics.". Given the importance of studying metaphor and its influence on higher cognitive skills, this article underscores the necessity for further research in this area and the examination of the impacts of language disorders on the development of communication skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • metaphor
  • cognition
  • speech therapy
  • audiology
  • linguistics

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 09 مهر 1403
  • تاریخ دریافت: 14 شهریور 1403
  • تاریخ بازنگری: 05 مهر 1403
  • تاریخ پذیرش: 09 مهر 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 09 مهر 1403