استفاده از نرم افزار ردیابی چشم برای شناسایی و اصلاح فاکتور های معماری موثر بر نتایج درمانی کودکان طیف اوتیسم در محیط های درمان توانبخشی

نوع مقاله : گزارش کوتاه

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشکده مهندسی معماری، دپارتمان معماری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

2 دکترای روانشناسی کودکان استثنایی، مربی گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

3 دانشجوی ارتباط تصویری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیک، تهران، ایران

10.22037/sjrm.2025.117465.3375

چکیده

مقدمه: اختلال طیف اوتیسم (ASD) با چالش‌هایی در ارتباطات اجتماعی، رفتارهای تکراری و پردازش حسی همراه است. کودکان مبتلا به ASD اغلب در محیط‌های درمانی با مشکل عدم تمرکز حسی، به‌ویژه دیداری، مواجه هستند که می‌تواند اثربخشی درمان را به شدت کاهش دهد.

اهداف: این پژوهش با هدف شناسایی و کاهش عوامل حواس‌پرتی بصری در محیط‌های درمانی کودکان اوتیستیک، از فناوری ردیابی چشم به‌عنوان ابزار اصلی استفاده می‌کند.

روش تحقیق: مطالعه حاضر به ‌صورت دو مرحله‌ای طراحی شده است: مرحله نخست شامل ثبت و تحلیل الگوهای نگاه با استفاده از نرم‌افزار ردیابی چشم برای شناسایی عناصر محیطی موثر بر تمرکز حسی است. مرحله دوم به بازطراحی محیط‌های درمانی و ارزیابی مجدد یکپارچگی حسی پس از مداخله می‌پردازد. ابزارهای تحقیق شامل نرم‌افزار ردیابی چشم، پروفایل حسی استاندارد و چک‌لیست‌های رفتاری مشاهده‌ای است. انتظار می‌رود با حذف یا تعدیل عناصر محرک بصری نامناسب، تمرکز و تعامل کودکان در فعالیت‌های درمانی افزایش یابد و مهارت‌های پردازش حسی آن‌ها بهبود یابد.

بحث و نتیجه گیری: این پژوهش، الگویی برای طراحی محیط‌های درمانی سازگار با نیازهای حسی کودکان ASD ارائه می‌دهد و بر اهمیت طراحی محیطی آگاهانه تأکید دارد. یافته‌های آن می‌تواند در طراحی مراکز درمانی، مدارس ویژه و فضاهای آموزشی برای کودکان با نیازهای خاص کاربرد داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Utilizing eye tracking software to identify and modify architectural factors affecting treatment outcomes for Autistic children in rehabilitation treatment environments, a research proposal

نویسندگان [English]

  • Sasan Khademi-Kalantari 1
  • Navid Mirzakhani 2
  • Saman Khademi Kalantari 3
1 MSc of Architecture Engineering, Department of Architecture, Faculty of Architecture and Urban Planning, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2 PhD Student of Exceptional Child Psychology, Occupational Therapy Department, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Science, Tehran, Iran
3 Student of Visual Communication, Islamic Azad University, Electronics Campusm, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction: Autism Spectrum Disorder (ASD) is characterized by challenges in social communication, repetitive behaviors, and sensory processing difficulties. Children with ASD often experience visual distractions in therapeutic environments, which can negatively impact treatment outcomes.

Objectives: This study aims to identify and minimize visual distractors in rehabilitation settings designed for autistic children by utilizing eye-tracking technology.

Methodology: The research follows a structured two-phase methodology. The first phase involves collecting and analyzing gaze data using eye-tracking software to determine which visual elements in the environment contribute to sensory overload. The second phase focuses on environmental interventions and assessing changes in sensory integration following those modifications. Tools include real-time eye-tracking systems, standardized sensory profiles, and observational behavioral checklists. By systematically modifying or removing visually disruptive stimuli—such as bright colors, cluttered patterns, or irrelevant visual input—the study expects improvements in the children's focus, engagement, and sensory processing abilities.

Discussion & Conclusion: This research provides a model for developing supportive therapeutic environments that align with the sensory needs of children with ASD. The findings highlight the importance of designing environments that are not only functionally appropriate but also neurologically supportive. The implications extend to the design of rehabilitation centers, special education schools, and learning environments for children with special needs, offering practical guidelines for therapists, architects, and educators to enhance the effectiveness of therapeutic interventions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Eye tracking
  • Autism Spectrum Disorder
  • Rehabilitation clinic
  • Architectural design
  • Treatment outcomes

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 08 تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 06 خرداد 1404
  • تاریخ بازنگری: 06 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش: 08 تیر 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 08 تیر 1404